Home

Nederigheid

10 februari 2009

Fietsen bevordert nederigheid. Hoogmoed doet me soms denken dat ik alle fietspaden van de stad ken. En dan blijkt dat my brains dit pareltje totaal vergeten waren:

08feb09, 11u45, Westerringspoor

08feb09, 11u45, Westerringspoor


Dit pad doet denken aan Nederland. Breed asfalt, midden in het groen en met duidelijke signalisatie op kruispunten. Vroeger liep hier een spoorlijn, vandaar. Het ligt er van pakweg de eeuwwisseling, maar komt helaas niet voor op het stadplan. Of toch wel?
Het pad sluit aan op de Buitensingel, en loopt door tot de fietsbrug over de Brugsevaart (zie plan):
08jun08, 20u30,Palinghuizen / Brugsevaart / Groendreef /

08jun08, 20u30,Palinghuizen / Brugsevaart / Groendreef /

In de verre toekomst zal je van hieruit een veilige verbinding krijgen met de Gaardeniersbrug, de tram/fietsbrug over de Gasmeterlaan / Nieuwevaart.

About these ads

6 Responses to “Nederigheid”

  1. Kathleen Says:

    Wij wonen in de Muide en onze dochter gaat via die superveilige weg naar school in Mariakerke. Er is op haar weg maar één zwak punt, dat is de oversteek aan de spoorwegbrug aan de Wiedauwkaai waarover hier al bericht werd.

  2. Frans Says:

    Een pareltje, ongetwijfeld. Wat een luxe, zo’n fietspad op een veel bredere, oude en rustige spoorwegbedding. Op de stadsplannen uit de jaren 1960-1970 stond dit traject ingetekend als toekomstige hoofdweg (met drie of vier banen?). Is de NMBS nog eigenaar van deze relatief grote oppervlakte, waarvan veel buurtbewoners hier en daar een stukje meepikken?

  3. DriesO Says:

    Inderdaad, in de “verre” toekomst een fietspad naar de Gaardeniersfietsbrug.

    In de nog verdere toekomst ook aan het andere uiteinde een verlenging: langs de Bourgoyen, fietsbrug over de Leiearm, verder langs de Leiearm (aan de overkant van Malem), en dan via een fietsbrug over de Watersportbaan naar die andere hoofdfietsroute langs de Leie…

  4. Frans Says:

    Groendreef-Willemotlaan (cfr blauwe brug): een kilometers lange weg langs de Brugsevaart die uitnodigt om snel te rijden. Uit veiligheidsoverwegingen ligt daar een -nauwelijks verhoogd- fietspad (de zo geroemde oostwest fietsroute) en verschillende verkeersplateaus. Dat blijkt nog altijd onvoldoende. Maandagavond (zware motregen) reed daar staduitwaarts een dienstwagen van De Lijn tegen een waanzinnig hoge snelheid (100 km/u?) en om die vervelende plateaus te vermijden telkens over het evenwijdige fietspad. Tussen die verkeersplateaus en het fietspad ontbreken palen om dergelijk gevaarlijke manoeuvres te beletten.
    In een normaal bedrijf zou de betrokken bestuurder op staande voet worden ontslagen. Maar is De Lijn wel een “normaal” bedrijf? Blijkbaar wanen sommige werknemers van De Lijn zich alles veroorloofd, omdat hun dienstvoertuig met roodwitte strepen en een zwaailicht (dat in casu niet werkte) is uitgerust.

  5. DriesO Says:

    Omdat mijn reactie blijkbaar niet doorkwam nog een poging:

    Ik heb geprobeerd een overzicht te maken waar de toekomstige Westerringspoorroute) zal lopen:

    (Gent-centrum – Rabot) – Bloemekenswijk – Wondelgem – Mariakerke – Brugse Poort – Bourgoyen – Malem / Alsberghe-Van Oost – Watersportbaan – Blaarmeersen – Gent-St-Pieters

    Overzicht en plannetje heb ik hier gezet:

    http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?p=77867301#post77867301


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 879 andere volgers

%d bloggers op de volgende wijze: