Sneeuwruimen (2), versie december 2010

De sneeuwkraan stond wijd open.
De winter was gisteren en vandaag duidelijk baas.
Als de baas heel luid “boe” roept, heeft het geen zin om te schrikken of boos te zijn.
If possible: enjoy it.
Je houdt het binnen warm, je ruimt je voetpad, en je volgt het reisadvies.
Gisteren bleef ik binnen.
Vandaag fietste ik langst de kortste weg naar het dichtste pendelstation.
Zo hoor je er als individu mee om te gaan: geen gedoe.
White is beautiful.

17dec10, 15u46, Arbedpark

Dat telt niet voor de overheid.
Een overheid hoort in te staan voor een aantal basisbehoeftes, en zich daarnaar te organiseren.
Knap hoe ze Zaventem met 30 sneeuwruimmachines operationeel kan houden.
Knap hoe ze bij dit sneeuwweer in Ternat een autostradebrug kan afbreken.
Basic fietsbultvraag is: willen de overheden bij sneeuwweer evenveel organisatie stoppen in fietsroutes als in autoroutes?

Er is behoefte aan een duidelijk plan om besneeuwde hoofdfietsroutes aan te pakken.
Bij sneeuwval is het een kwestie van prioriteiten te stellen.
Welke routes worden aangepakt?
Met welke maatregel bereik je het meeste effect?
Ik hoor dat de Coupure afgelopen week goed geveegd werd.
De Visserij (als voorbeeld) kan beter.

17dec10, 15u34, Visserij

De weg aan de overkant -geen hoofdfietsroute of busroute- kreeg een betere behandeling:
17dec10, 15u32, Ferdinand Lousbergskaai

Sommige stukken van de Visserij waren even goed, andere niet.
Het laatste stuk weg vlakbij het vrijliggend fietspad naar het Keizerpark was nog maagdelijk wit:
17dec10, 15u37, Visserij

Eenmaal de paaltjes voorbij zag je de resultaten van een andere administratie:
17dec10, 15u37, Visserij

Het is bijna grappig.
Paaltjes als landsgrens van sneeuwbeheersingsmethode.
Tot hier en niet verder.
17dec10, 15u37, Visserij
De goede wil is er.
Nu nog de efficiënte organisatie.

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

12 gedachten over “Sneeuwruimen (2), versie december 2010”

  1. gisteren hebben ze tot tweemaal toe het fietspad van de Voskenslaan aangepakt. En het fietspad langs de Snepkaai lag er zelfs onberispelijk bij. Het kan dus.

  2. Het kan inderdaad, het fietspad van de Brusselsesteenweg tussen Melle en Gent lag er vanochtend op de meeste plaatsen zelfs veel beter bij dan het rijgedeelte voor de auto’s: http://twitpic.com/3horog

    Op sommige stukken ‘moest’ ik als fietser wel op de rijbaan, wat dan weer echt onverantwoord is…

    1. Vergis ik me, Dries, of is dit deel van de Brusselsesteenweg grondgebied Melle en niet Gent? …..
      De Dampoort (en dan vooral de brug) lag er erg glad bij, zoals gewoonlijk. Ik zag het vanop de bus, want met dit weer durf ik in Gent niet meer te fietsen.

  3. Zondagavond was de “fietspadsneeuwruimer” druk bezig rond de Watersportbaan. Ook de hoofdfietsas langs de Coupure en de Brugsevaart was deze ochtend sneeuwvrij. Het zou nuttig zijn te vernemen welke assen worden aangepakt om fietsers op het juiste pad te sturen in deze moeilijke weersomstandigheden. De binnenring R40 bijvoorbeeld is te mijden.

    1. Ha, maar de R40 is de bevoegdheid van het gewest. Die willen daar niet vegen omdat de sneeuw dan de geparkeerde auto’s hindert… Dat is blijkbaar veel erger dan dat fietsers geen fietspad ter beschikking hebben. Of zoals Kris Peeters het noemt: “autocentraal denken”.

      1. Gezien dat van het Vlaamse gewest (dien Wegen en Verkeer) spijtig genoeg niet verwacht moet worden dat ze in deze enige verantwoordelijkheid nemen (het autodenken is daar nog heel sterk, bovendien beschikt het Vlaamse gewest niet over het materiaal en de manschappen om de fietspaden sneeuwvrij te maken) zijn het de steden en gemeenten die hun verantwoordelijkheid in deze moeten opnemen. Steeds meer en meer steden en gemeenten sluiten een overeenkomst af met het gewest om deze werken uit te voeren. Dit laat ook toe om een samenhangend plan te maken voor het sneeuwvrij maken van fietsroutes. Gezien er steden en gemeenten zijn die zo’n overeenkomst hebben afgesloten en waar de resultaten redelijk goed zijn kunnen ook andere steden en gemeenten zich niet langer verstoppen achter het gegeven dat het ‘een gewestweg betreft’. Als zij de veiligheid van hun inwoners belangrijk vinden moeten deze steden en gemeenten ook maar werk maken van zo’n overeenkomst.

  4. Dat is wel gek dat dit stuk van de Lousbergkaai wel sneeuwvrij is. Een beetje verder naar de ring toe, is dat nooit het geval. Die helling van de brug is nooit ijs of sneeuwvrij. Wat vaak tot gevaarlijke gladde toestanden leidt: zowel voor fietsers, voetgangers en auto’s.

  5. ik doe dagelijks de rit Sint-Amandsberg naar Sint-Annaplein, en op dat traject is het vrij eenvoudig: er gebeurt niets voor de fietsers. Op volgende wegen is het fietspad helemaal niet geruimd: Antwerpsesteenweg, Land Van Waaslaan, Braeckmanlaan, Dampoort, Kasteellaan. Waar er geen apart fietspad is, rij ik gewoon ver genoeg naar links op de weg, maar waar aparte fietspaden liggen (Kasteellaan, Dampoort, bushaltes) wordt je bijna gedwongen om die wel te gebruiken wat niet zonder gevaar is.

    1. Ik kan alleen maar beamen wat krisvd schrijft. Het is mooi dat de Coupure en het fietspad langs de Koning Albertlaan geruimd worden, maar helaas, daar heb ik niets aan.
      Ook het stuk fietsroute dat langs het zwembad Van Eyck loopt en over de platte fietsbrug achter het zwembad: triestig! Bovendien zijn de stenen daar op zich al van een erg gladde soort met aan weerskanten een stom gootje. Je kan er elkaar ook niet passeren omdat ze er op een bepaald punt paaltjes gezet hebben, om auto’s te weren? Ik vraag me af of hier de breedte is die het vademecum voorschrijft. Ik wilde dit al een hele tijd vermelden, maar het kwam er maar niet van. Bij deze!

  6. St Amandsberg richting stad (vb St Annaplein ) De hoofdfietsroute gaat niet via de Dampoort maar met een grote omweg eromheen ; Dit tracht ik al jaren aan te kaarten = Maak goede routes en onderhoud ze.

Plaats een reactie