Home

Heilig (3): rijkunst

13 december 2011

Niemand is heilig, ook de Vier Maal Vierer is niet heilig.
Hij/zij voelt zich vaak beter dan de rest.
“Foert” is het stopwoordje van dit type chauffeur.
Gisterenavond zag ik er nog eentje de Timichegtest doen.
En jawel, met zo’n hoogwieler raak je probleemloos over de gele blokken.

Vier maal Viers blijven in een historische stad toch een raar fenomeen.
Enerzijds is er nonstop de boodschap: deze of gene straat is niet breed genoeg voor een fietspad.
Anderzijds verplaatsen mensen zich met zo’n breedwieler in een “smalle stad” als historisch Gent.
Raar.

02dec11, 15u28, Charles de Kerchovelaan

To the point: zou deze wagen beter geparkeerd zijn mocht de parkeerstrook niet op dezelfde hoogte liggen als het fietspad?
De weg is er bepaald breed.
De parkeerstrook is niet smal.
Zou een boordsteen helpen?
Of zou het gebrek aan rijkunst zich ook dan wreken?

02dec11, 15u28, Charles de Kerchovelaan

About these ads

10 Responses to “Heilig (3): rijkunst”

  1. kaat Says:

    Er komt een dag waarop we terugkijken naar die 4×4’s in de stad als naar roken in een vliegtuig. Middeleeuwse mentaliteit. Ik volg je redenering helemaal: hoezo geen plaats voor fietspaden, maar wel voor dit soort moordmachines?

  2. bruno Says:

    “zou deze wagen beter geparkeerd zijn mocht de parkeerstrook niet op dezelfde hoogte liggen als het fietspad?”

    Terechte vraag. Zou de fietser (niet die op de foto hé) minder op het voetpad rijden als het fietspad niet op dezelfde hoogte lag als het voetpad?

    Het moet vooral ook breder zijn allemaal. Gemengd verkeer werkt niet –en al zeker niet op smalle stroken. Het is altijd de ‘sterkere’ verkeersgebruiker die voorrang neemt op de zwakkere. Het is bijzonder jammer dat het stadsbestuur dat nog altijd niet inziet. Bredere –en bij voorkeur ook duidelijk afgescheiden– wegen zijn een noodzaak voor de veiligheid. Een gigantische gemiste kans met al die werken die er de laatste jaren zijn uitgevoerd in Gent. Het hangt ook allemaal wat samen: als het breed genoeg is, zal de ene weggebruiker minder ‘genoodzaakt’ zijn zich te begeven op het pad van de andere.

    In de Albertlaan en de Groot-Brittaniëlaan hebben ze zo’n niveauverschil gemaakt tussen parkeerplaats en fietsstrook. Goed zo, behalve dan dat het eigenlijk de bedoeling is dat de wagens met (enkel) de rechterwielen op dat iets hoger gelegen gedeelte parkeren. Een mens vraagt zich af wat de reden is van zo’n implementatie.

    • JanG Says:

      Ik vermoed een “de kool en de geit sparen” of Belgische compromissen sluiten. Het gevolg is dat iedereen slachtoffer en niemand tevreden is. De parkeerstrook is te smal, het fietspad ook en aangezien een automobilist gauwgauw zijn auto aan de kant zet, is de fietser (en de voetganger) meestal de pineut bij dergelijke keuzes.

    • Hub Says:

      Inderdaad in Gent gaat men er van uit voetgangers en fietsers door elkaar, zelfs bij nieuwe projecten en bij voldoende plaats vb. oude dokken. Het zal gezellig fietsen zijn voor zondagmorgen, wie denkt dat er een fietsas zal zijn om vb van Dampoort naar Muidebrug te fietsen voor zijn werk die zal bedrogen uitkomen .

    • DriesO Says:

      Bruno schreef:
      “In de Albertlaan en de Groot-Brittaniëlaan hebben ze zo’n niveauverschil gemaakt tussen parkeerplaats en fietsstrook. Goed zo, behalve dan dat het eigenlijk de bedoeling is dat de wagens met (enkel) de rechterwielen op dat iets hoger gelegen gedeelte parkeren. “

      Dat klopt niet, zelfs als het geen trottoir of fietspad is.
      Parkeren op een verhoogde berm, dus ook op een boordsteen, is verboden in de bebouwde kom.

      http://wegcode.be/wetteksten/selectie/wegcode/189-art24

      PS. Die grijs gekleurde strook links van het fietspad is een veiligheidsstrook tussen geparkeerde wagens en het fietspad, zoals in de normen van het Vademecum Fietsvoorzieningen. Je kunt namelijk geen fietsers vlak langs obstakels sturen, denk maar aan openslaande portieren en zo…

      • DriesO Says:

        …maar hier op de de Kerchovelaan is er geen spoor van de vereiste veiligheidsstrook voor fietsers zoals op de Albertlaan.

        Maar het was al eerder duidelijk dat de heraanleg van de stadsring absoluut niet fiets- en voetgangersvriendelijk was…

        Zal Gent nu Europese Civitas-subsidies voor duurzame mobiliteit moeten terugbetalen?

  3. Frans Says:

    Dit voertuig staat inderdaad slecht geparkeerd, maar dat is nog wat anders dan volledig op het fietspad staan zoals talloze “gewone” auto’s om de hoek op de Kortrijksesteenweg. Overigens staat ditzelfde trottoir soms vol geparkeerde fietsen. Een parkeerstrook aanleggen langs een drukke vierbaansweg is om problemen vragen. Zelden zo’n ongenuanceerd commentaar gelezen van Fietsbult.
    Terreinwagen of niet, de nummerplaat zomaar op deze site te slingeren lijkt me ongehoord. En het verband met de Timichegtest ontgaat mij. Zo kan je nog verder gaan: de eerste boom op de Fabiolalaan is vrijdag gesneuveld onder een zware terreinwagen. Heeft Fietsbult al eens de “gewone wagens” geteld die de “Fototunneltest” uitvoeren? Dat is nog altijd geen reden om een type voertuig meteen te associëren met een type bestuurder. Alsof alle fietsers “voorbeeldige” bestuurders zijn, alle motorfietsers snelheidsmaniakken en alle oudjes middenstrookrijders. Het succes van de terreinwagens heeft deels te maken met de jungle-achtige manier waarop het Gents mobiliteitsplan is toegepast: de fameuze “en-en”-politiek waarbij de overheid alle vervoersmodi door de smalle straten blijft jagen, tot in het pseudo-voetgangersgebied toe.

    • JanG Says:

      Frans, SUV’s zijn niet echt een typisch Gentse aangelegenheid. Ik denk niet dat er een verband is met de stadsjungle, maar dat de kopers eerder een bepaald imago willen uitstralen (of gewoon kopen wat in is). Dat er geschoten wordt op dit type wagens hangt ook samen met de toch meer dan gemiddeld voorkomende inbreuken die ermee gepleegd worden. Zo is het aandeel SUV’s dat rond 16u op de stoep parkeert aan het Wilsonplein ook zeer groot. Dat kan geen toeval zijn, toch ? Anderzijds is enige nuancering altijd op zijn plaats. Zeker op Fietsbult;

      • Frans Says:

        Het aandeel SUV’s rond 16 u aan het Wilsonplein is toch logisch: al die boerkes van den buiten die even hun veld, bos of onverharde oprit verlaten om een stadsluchtje te scheppen. Breek de viaduct van het Zuidpark af, en het is opgelost. :-)

  4. Nachtbraker Says:

    Het valt me op dat het autoverkeer in Gent jaar na jaar steeds drukker wordt, met op veel plaatsen dagelijkse lange files tot gevolg. Hoe komt dit eigenlijk? Een groeiend aantal inwoners? Meer alleenstaanden? Meer jonge mensen (studenten) die met de auto komen? Verkeerd beleid?


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 810 andere volgers

%d bloggers like this: