Home

Bakfietsmuts

18 februari 2012

09feb12, 08u34, Bassijnstraat

About these ads

7 Responses to “Bakfietsmuts”

  1. Stef den Flater Says:

    Dat is om te voorkomen dat die niet meer opstart.- ;-)

  2. Renaat Says:

    Eigenlijk is het weer een foto die veel zegt over fietsbeleid. Aan de ene kant van de weg wel overal autoparkeerplaatsen, maar geen mogelijkheden om een fiets – laat staan een bakfiets – te parkeren. Het is zelf nog erger, zelf als er een autoparkeerplaats vrij zou zijn, zou men de bakfiets daar niet mogen zetten.
    Dus zet de eigenaar de bakfiets maar op het voetpad, waar die echter heel hinderlijk staat voor voetgangers en in het bijzonder rolstoelgebruikers, blinden en mensen met een kinderwagen. Er blijft immers maar een 60 cm obstakelvrije ruimte over.
    Dat betekent ook dat wettelijk gezien die bakfiets daar ook niet mag staan en er in die straat dus geen enkele mogelijkheid is om legaal een bakfiets te stallen of het zou aan de overkant in het gras moeten zijn. Maar daar geraakt men dan weer moeilijk als er overal auto’s geparkeerd staan en gezien de beperkte breedte van het voetpad aan de overkant.

    • jonathan Says:

      met andere woorden: ‘t wordt tijd dat we bij de politiekers eens gaan pushen voor alweer een aanpassing van’t verkeersreglement: een nieuw verkeersbord dat parkeerplaatsen voor bakfietsen en fietsen met fietskarren voorziet.

      • Renaat Says:

        De wetgeving hoeft er niet voor aangepast te worden. Er bestaan immers al borden om fietsparkeerplaatsen aan te duiden (bord E9a met onderbord M.1.). En als men daar nog een beugel plaatst, dan kan de fiets ook vastgezet worden en wordt voorkomen dat er toch auto’s op die plaats gaan staan.

        Het nadeel kan dan wel zijn dat deze plaatsen worden ingenomen door gewone fietsen, dus dat is op zich dan weer wel een argument voor een apart bord.

        Tenslotte zou ik wel voor een wetswijziging zijn die stelt dat bakfietsen dezelfde parkeerrechten hebben als auto’s. Waar er auto’s mogen staan, zouden het dus ook toegelaten moeten worden om bakfietsen te parkeren. (Een regeling die overigens op zwaar verzet van menig automobilist en van Touring zou stuiten.)

        • Renaat Says:

          Strikt wettelijk gezien is er toch een probleem met het bord E9a met onderbord M.1. Dat onderbord is enkel geldig voor fietsen, driewielige bakfietsen zijn echter rijwielen.
          (Een vergelijkbaar probleem stelt zich overigens o.a. ook bij fietsstraten.)

          • Eva Says:

            En daarom is het beter dat het onderscheid rijwiel/fiets verdwijnt in de wegcode. Enkel nog spreken over fietsen van meer/minder dan 1 meter.

  3. Christophe Says:

    Ik heb zo’n bakfiets met identieke muts. Misschien goed om weten is dat ie niet volledig waterdicht is. (en het verbeterd er niet op natuurlijk).
    Ik zet hem op mijn oprit. ;-)


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 640 andere volgers

%d bloggers like this: