Home

4 dagen fietsen in Gent (1)

21 maart 2012

Ik doe het al jaren, met de fiets naar het werk. De laatste 4 jaar werk ik immers op 5 km van waar ik woon. Fietsen is gezond en je komt lekker fris op het werk toe. Want van fietsen word je wakker.

Het leek me een leuk idee, al mijn fietskilometers van één enkele week met een kleine camera filmen, en dan een mooie compilatie maken. Dus leende ik maandagavond een kleine sportcam, monteerde die aan de linker zijde van mijn voorvork en vertrok ik dinsdagochtend naar het werk. En ja, ik was goed wakker toen ik er toe kwam.

Vandaag krijgen jullie dag 1 (dinsdag 13 maart) te zien.
De camera staat laag, waardoor de snelheid hoger lijkt dan in realiteit:

About these ads

31 Responses to “4 dagen fietsen in Gent (1)”

  1. Confidenties Says:

    Jammer genoeg meer dan herkenbaar…

  2. mark Says:

    Ik vind dit een goed idee, heb zelf een gopro en al enkele keren overwogen om hetzelfde te doen na weer eens van de weg te zijn gereden. Het ergste is eigenlijk dat ik alles herkenbaar vind en dat dit een normale dag op de fiets is in de spits. Mocht iemand zo veel hindernissen ondervinden met de auto zou het echter wat minder als gewoon of aanvaardbaar bekeken worden vermoed ik.

  3. Miguel Says:

    Dat viel al bij al nog redelijk mee (zoals Confidenties zegt: ‘meer dan herkenbaar’)… goed dat de spookfietser mee in je verhaal zit.

  4. jonathan Says:

    Naar mijn ervaring op die route is dat inderdaad de gemiddelde dagdagelijkse ervaring, daarom dat ik het nodig vond om het eens te filmen, hopelijk helpt dat wat voor bewustmaking. Ik had eerst de 4 dagen samen in één filmpje gezet, maar dat filmpje werd te lang. Dit was trouwens één van de rustigste dagen, de volgende worden ‘leuker’ (toch om naar te kijken van achter je pc-scherm, van achter het fietsstuur was het een minder leuk zicht).
    @Mark: zeker doen als je toch al een cam hebt. Meer van dergelijke filmpjes kunnen enkel maar voor een veiliger verkeer zorgen, ofwel door bewustmaking van alle weggebruikers, of anders door politie die vaker gaat reageren.

  5. Thomas Says:

    Schitterend initiatief!!
    En inderdaad zooo herkenbaar… Ik weet niet waar ‘t aan ligt maar het is alsof het laatste beetje verantwoordelijkheid van de automobilisten-in-Gent samen met de vrieskou zijn verdwenen. De voorbije plm. 2 weken van beginnend lenteweer heb ik dagelijks ofwel een (bijna-)ongeval-met-fietser gezien ofwel zelf meegemaakt.
    Dit is werkelijk een prima manier om zulke wantoestanden onder de aandacht te brengen. Doorsturen naar mevr. De Regge?

  6. Ciesvandekwis Says:

    Wat die CIACgarage betreft: ik snap niet dat die geen bordjes kunnen plaatsen voor hun eigen garage. Die worden toch altijd op vaste dagen beleverd?

  7. Frans Says:

    Kan zo’n camera niet gemonteerd worden op een politiefiets?

  8. animuz Says:

    Zalig idee! Doe ik ook eens op mijn route Gent-Moortsele en terug. Bij mij zijn het vooral de vrachtwagens die me op 10 cm voorbijzoeven waar ik schrik van heb. Al de rest is inderdaad heel herkenbaar en lijkt wel vanzelfsprekend.

  9. Maarten Says:

    Goed initiatief. Heb de langere versie ook bekeken.

    Animuz, wat is jouw route ongeveer? Bij mij is het Bottelare – Gent: Poelstraat -> Hundelgemsesteenweg -> Fransevaart -> Visserij.

  10. biking Werner Says:

    Super! Ik rijd alle dagen van Voskenslaan naar Pantserschipstraat (niet kortste, wel mooiste weg). Met zo’n kleine camera zou ik ook wel e.e.a. aan de kaak kunnen stellen. Zoals momenteel de werken aan de Rozemarijnbrug: ‘t is daar ‘s morgens ook wel ieder voor zich voor ‘t moment.
    Iemand een tip waar je zo’n sportcamera kan halen?
    En hoe kan je zelf berichten posten op deze fietsbult? Moet je een account aanmaken? Waar? Vind ik niet zo direct.

    • jonathan Says:

      Werner, de cam die ik gebruikte voor bovenstaande beelden is de Camsports HD-S 720p (momenteel zowat overal uitverkocht). Op gespecialiseerde sites kan je vele modellen vinden, bijvoorbeeld hier: http://www.v-nix.nl/camera-type-actioncamera . Of heb je daar teveel keuze? ;)

      En over het zelf artikels posten lees je hier tussen de regels al iets: http://fietsbult.wordpress.com/2012/03/11/duizend/

      • Stef den Flater Says:

        Ik had vroeger ook dat idee maar met een gewone camera rond je nek door het verkeer rijden, leek me uiteindelijk geen goed idee. Ik zou ook niet direct zo’n actioncamera kopen. Tenzij ik ergens kan zien hoe die dingen werken op kasseien want ik moet nu eenmaal relatief veel over kasseien rijden en die zijn niet altijd in goeie staat.

        • Renaat Says:

          Bij kasseien kan je de camera het beste op het hoofd plaatsen, dat is zelf met kasseien redelijk stabiel. De camera’s zijn daar tegenwoordig klein en licht genoeg voor.
          (Er zijn tegenwoordig zelf camera’s geïntegreerd in een bril.)

  11. debbekes Says:

    Ik rij geregeld van Gent naar Brussel en ik kan je verzekeren Gent valt nog goed mee… In Brussel houden ze vaak geen rekening met fietsers tenzij je heel assertief rijdt.

    • Stef den Flater Says:

      Er rijden in Brussel ook heel wat minder fietsers dus zijn ze dat daar niet gewoon. Brussel is ook een heel ander verhaal: daar zie je heel andere dingen en gebeuren als eens de meest vreemde dingen. Brussel is ook de stad waar veel voetgangers lak hebben aan regels en oversteken met ware doodsverachting, rode lichten negeren en zich nergens iets van aan trekken.

  12. Denis Says:

    Ik snap niet goed waar de “fuzz” zit in deze filmpjes. Ik ben zowel fietser als autobestuurder en in beide gevallen maak ik dagelijks gevaarlijke toestanden mee.
    Gent valt echt nog goed mee in vergelijking met Brussel of Antwerpen.
    Wat mij betreft zijn deze filmpjes bullshit en moet elke weggebruiker proberen om voorzichtig met elkaar omgaan. Een lossende vrachtwagen of een auto die invoegt op een slecht moment zijn dagelijkse kost, so live with it. Beter fietspaden/wegen lossen dit probleem niet op.

    • Renaat Says:

      Omdat het dagelijkse kost is, moeten we ons er maar bij neerleggen? Als er zo gedacht wordt, dan verandert er zelden iets en al die honderden bijna ongevallen leiden ook tot werkelijk ongevallen en verkeersdoden. Of moeten we dat ook maar als onvermijdelijke tol beschouwen?

      Betere fietspaden/wegen lossen dit probleem niet op?
      Blijkbaar ken jij dan niet zoveel van verkeerstechniek. Natuurlijk kan je niet alle wangedrag oplossen of voorkomen met een goede infrastructuur, maar infrastructuur heeft wel degelijk gevolgen op het gedrag en de gevolgen van wangedrag.
      In België vallen er – rekening houdend met allerhande factoren (zoals de hoeveelheid verkeer, wegdrukte, afgelegde kilometers, …) ongeveer dubbel zoveel verkeersdoden als in Nederland. En Nederlanders rijden echt niet zoveel hoffelijker of beter dan Belgen.
      Het verschil is grotendeels te verklaren door een betere infrastructuur. Ook de infrastructurele aanpassingen van de laatste jaren aan honderden ‘zwarte punten’ tonen aan dat infrastructuur een grote invloed kan hebben op ongevallenkans en ernst.

      Daarnaast kan men ook aan mentaliteit iets wijzigen. Dat is erg moeilijk en vraagt een grote inspanning voor relatief weinig resultaat, maar het kan wel degelijk. Al dat laden en lossen kan meestal perfect ‘op de baan’ ipv op het fietspad en zou de veiligheid dan minder aantasten. Maar zolang men ongestoord op het fietspad kan laden en lossen, zal men dat blijven doen.

      Jouw visie is dus niet enkel aantoonbaar verkeerd, ze getuigd van een gevaarlijk fatalisme.

      • Sven Says:

        Het nieuws deze week toonde aan dat goeie infrastructuur wel degelijk verschil maakt

      • deebody Says:

        Ik heb lak aan statistieken en vergelijkingen met Nederland dat in tegenstelling tot België altijd al een fietsland geweest is. Gent is Amsterdam niet en zal het nooit worden.
        Betere fietspaden zijn slechts een aanzet en moeilijk realiseerbaar in een historische binnenstad met beperkte ruimte (én tramsporen). In Berlijn of Stockholm is er letterlijk plaats voor alle weggebruikers, in Gent is dit minder het geval. Daarbij komt dat de kosten vaak niet opwegen tegen de baten, al kan dit zeker niet veralgemeend worden.
        Mijn punt is vooral dat er een mentaliteitswijziging moet komen bij alle weggebruikers. Als automobilist geef ik zelfs de meest assertieve fietsers altijd voorrang en als fietser probeer ik zo hoffelijk mogelijk te zijn tegenover automobilisten. Maar door de kerk in het midden te houden krijg je altijd kritiek.
        Mijn visie mag dan wel fatalistisch lijken, ikzelf zie er vooral realisme in. Maar misschien post ik dit gewoon op de verkeerde blog.

        • jonathan Says:

          “Als automobilist geef ik zelfs de meest assertieve fietsers altijd voorrang” => en dat is net wat wij als fietsersbond al jaren aanklagen, en wat je ook kan zien in de video bij de post van vandaag (http://fietsbult.wordpress.com/2012/03/27/actie-sint-lievenspoort-2-dag-van-de-hoffelijkheid/). Gent is goed te doen voor de assertieve fietser, maar zo zijn er niet zoveel.

          Voor de gewone fietser is Gent een hel en levensgevaarlijk: Moeders met fietsende kinderen en ouderen (er zijn dit jaar al 2 65+’ers doodgereden in Gent).

          De assertieve fietser wringt zich overal wel door, is vooruitziend en gebruikt zijn jarenlange ervaring om te anticiperen over wat een automobilist kan doen, en houdt steeds zijn remmen vast om op elk moment een noodstop te kunnen doen. En die krijgt dan uiteraard regelmatig ook voorrang van chauffeurs. Maar de minder assertieve fietsers zien de gaatjes niet en blijven staan, en blijven heel lang staan. Voor hen is Gent ondoenbaar als fietsstad. En Gent zou net voor alle weggebruikers die dat willen vlot en veilig toegankelijk moeten zijn met de fiets.

          • Stef den Flater Says:

            Niet elke fietsers die zich overal door wringt heeft de ervaring om dat op een gepaste en veilige manier te doen. Met het ouder worden, ondervind ik dat het niet evident is om ‘overal door te wringen’. Ik rij al 35 jaar met de fiets en heb slechts sinds 8 jaar een rijbewijs maar kan me nu toch wat meer inleven in de situatie van de automobilist. Het heeft me geleerd dat er niet alleen assertieve fietsers zijn maar ook agressieve fietsers die lak hebben aan de meest fundamentele verkeersregels en zich heel veel permitteren. Alleen al aan het aantal fietsers die rondrijden zonder verlichting op de fiets ergert me enorm. Het is enorm stresserend om dat soort fietsers onderweg te moeten ontwijken als automobilist.

        • Hilde Says:

          “Als automobilist geef ik zelfs de meest assertieve fietsers altijd voorrang…” De niet-assertieve fietsers krijgen dus geen voorrang van jou? Twee maten en twee gewichten? Misschien kunnen we de hele wegcode maar in de prullenmand gooien als het zo zit.

          • Renaat Says:

            Het is wat vreemd verwoord, dus ik ben niet 100% zeker wat deebody bedoeld, maar hij schrijft niet dat hij enkel assertieve fietsers voorrang geeft. Hij schrijft dat hij ‘zelf de meest assertieve fietsers altijd voorrang geeft’. Dat kan dus ook geïnterpreteerd worden als: ‘ik geeft niet alleen de ‘gewone’ fietsers voorrang, maar zelf de ‘assertieve’ fietser krijt van mij voorrang.’

          • Hilde Says:

            Misschien heb ik de reactie van Deebody idd verkeerd gëïnterpreteerd, maar ik begrijp het toch nog niet helemaal: je moet toch gewoon voorrang geven (aan welke weggebruiker dan ook) als de situatie en de signalisatie dat voorschrijft?

        • Renaat Says:

          Ook België is ooit een fietsland geweest (of toch het vlakke Vlaamse gedeelte) en ooit was Nederland sterk op weg om geen fietsland meer te zijn. Of heb je ook lak aan geschiedenis. Het is doordat men in Nederland een bewuste beleidskeuze heeft gemaakt dat Nederland nog steeds een fietsland is en fietsen nog steeds een belangrijk deel van de cultuur uitmaakt. Zonder dit bewust beleid stond Nederland er nu waarschijnlijk niet beter voor dan België.

          Natuurlijk dient men zich bewust te zijn van de verschillen, om dan alle mogelijkheden om van elkaar te leren weg te werpen is mijn inziens erg kortzichtig. Men hoeft niet steeds het warm water opnieuw uit te vinden en er is heel wat te leren van ervaringen van anderen. Ook in sommige Nederlandse steden heeft men historische binnensteden met weinig ruimte en tramsporen.

          Natuurlijk is ook een mentaliteitswijziging wenselijk maar het is ruim voldoende aangetoond dat infrastructuur wel degelijk – ook in België – invloed heeft op de ongevallenkans (en de ongevallenernst als er een ongeval gebeurt). Met infrastructuur kan men het rijgedrag sterk beïnvloeden. Daar (als overheid, wegbeheerder, …) geen rekening met houden is niet realistisch maar dom.

          • Stef den Flater Says:

            Ik vergelijk de situatie in mijn geboortestad Brugge graag met de periode eind jaren ’70 toen ik naar de lagere school ging. Toen reden veel meer mensen met de fiets dan nu. En dan mogen de statistieken anders zeggen en mag men beweren dat er zelden zo veel fietsen verkocht zijn, toch zie ik niet echt een stijging in het gebruik van de fiets. De fietsen wordt tegenwoordig te veel bezien als een recreatie. Niet iets om elke dag te doen maar eerder om tijdens dagen met mooi weer eens op stap te gaan en te fietsen, het liefst van de ene terras naar de andere. Enkel een relatief kleine groep gebruikt de fiets dagelijks. Een meerderheid schakelt al vlug over naar de auto vanaf het moment dat dit financieel mogelijk is en houd er zich ook aan om zoveel mogelijk die auto te gebruiken. Dat is toch de indruk die ik heb van wat ik rond me zie en hoor.

          • Renaat Says:

            @ Stef,

            hoewel ik over de Brugse situatie moeilijk kan oordelen, is het ook niet logisch om je te baseren op wat je je van 30-40 jaar geleden als kind herinnert. Zonder jou te kennen weet ik wel voldoende van geheugen en het verschil in waarneming van kinderen en volwassenen om te weten dat niemand op basis van zijn/haar geheugen een correcte vergelijking tussen het huidige fietsgebruik en dat van veertig jaar geleden kan maken of de verschillen zouden wel heel extreem moeten zijn geweest.

            Hoewel ik het niet met je oneens bent dat de groei van het fietsgebruik zich sterker afspeelt in het recreatieve segment dan in het functioneel fietsgebruik, heb ik toch reden om aan te nemen dat Vlaanderen over het algemeen uit het diepe fietsdal aan het klimmen is.
            In Antwerpen wordt er zeker de laatste jaren meer en meer functioneel gefietst. Hoe het fietsgebruik van nu zich verhoudt met dat van de jaren ’70, dat weet ik niet. Spijtig genoeg zijn er sowieso weinig betrouwbare gegevens over, gezien er in het verleden weinig aandacht was voor het tellen van fietsen. Verkeer werd toen immers volledig gelijkgesteld met autoverkeer.

            In Nederland was het dieptepunt van het fietsverkeer in de jaren 70-80 maar werd dit gekeerd door een goed fietsbeleid. Gezien men in België nog geen twee decennia van enig stedelijk fietsbeleid sprake is (vaak nog geen 10 jaar), is het ook redelijk om aan te nemen dat de daling van fietsgebruik in België zich nog verder heeft gezet in de jaren ’70-’80 en het dieptepunt rond de eeuwwisseling gezocht moet worden. Dus op zich zou het wel kunnen dat er nu nog minder gefietst wordt dan in de jaren ’70, maar ik ga daar ook niet zondermeer vanuit.
            Op basis van de weinige gegevens die er zijn wordt er wel vanuit gegaan dat het fietsgebruik in Antwerpen zich ergens eind jaren ’90 op haar dieptepunt bevond en is er vooral in de laatste jaren sprake van een ‘sterke ommekeer’. Een sterke ommekeer die zeker nog niet volstaat om ook maar in de buurt te komen van het fietsgebruik in echte fietssteden.


  13. [...] tijdje geleden zag ik op Fietsbult, mijn favoriete Gentse fietsblog, een filmpje van iemand die zijn weg van thuis naar het werk met een cameraatje gefilmd had. Het filmpje deelde [...]

  14. jandefietser Says:

    “…heb lak aan statistieken en vergelijkingen met Nederland dat in tegenstelling tot België altijd al een fietsland geweest is. Gent is Amsterdam niet en zal het nooit worden.” Altijd een fietsland geweest? In Amsterdam, nu de fietsstad bij uitstek, werd rond 1980 aanmerkelijk minder gefietst dan tien jaar geleden in Gent. Statistieken over België verhullen dat nogal. De gemiddelde Vlaming fietst pakweg een kwart minder dan de gemiddelde Nederlander, de gemiddelde Waal fietst zogoed als nooit. Het is niet duidelijk of recreatief fietsen mee in die cijfers zit, maar ze zijn wel ettelijke jaren oud, van voor de grote boom in vrijetijdsfietsen.

    • Renaat Says:

      Ik ben ook een man van statistieken en cijfers, maar ben ook uiterst voorzichtig met de inschatting van hun realiteitsgehalte en de interpretatie ervan.

      Zo is het maar de vraag of cijfers over fietsgebruik van diverse landen zomaar te vergelijken zijn. Zijn dezelfde meetmethoden gehanteerd? Zijn de gemeten gegevens op dezelfde manier geëxtrapoleerd?
      Je geeft terecht aan dat het maar de vraag is in welke mate recreatief fietsen mee in rekening is gebracht. Het zou best kunnen dat dit in sommige landen wel en in sommige landen niet het geval is.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 879 andere volgers

%d bloggers op de volgende wijze: