Home

Gentse subsidie voor elektrische (bak)fietsen.

15 april 2012

Vrijdag stond in Het Nieuwsblad te lezen dat de Gentse subsidie voor elektrische fietsen een groot succes is. Tot vandaag is de premie al aan 70 personen uitbetaald, en de gemeenteraad heeft nog eens 141 extra aanvragen goedgekeurd.  Dat zijn dus 121 dossiers op 3 maanden tijd! Een groot deel hiervan zal ongetwijfeld gaan naar mensen die niet meer fietsten en hierdoor terug op de fiets kunnen rijden, of voor oudere mensen die altijd gefietst hebben maar die de afstanden langer dan de lokale bakker wat moeilijker begonnen te vinden.

Zo’n verhaal maakte ik dicht bij huis mee. Lieve, mijn moeder, heeft heel haar leven gefietst. Met als hoogtepunt dagelijks met 3 kinderen op één fiets naar school en terug, en dat nog vòòr de tijd van de aanhang-kinderfietsen en moderne kinderfietskarren.
Stel je voor: een oerdegelijke damesfiets, model hollandse fiets. Een kinderzitje aan het stuur met daarin de jongste spruit, zodat ze die in de gaten kon houden. Op het bagagerek een kinderzitje met de middelste, en ik zat als oudste zoon fier op het zadel. Mijn moeder fietste dan zo rechtstaand op de trappers. Oh ja, en ergens daartussen zaten er nog een paar kinderboekentasjes ook. ‘t Was maar 600m naar school, hoofdzakelijk langs een autovrije baan, maar toch.  Nu zou dit (gelukkig maar) niet meer kunnen, maar in de vroege jaren ’80 bracht een dergelijk tafereel enkel maar een glimlach op het gezicht van voorbijrijdende dorpsagenten.

Terug naar deze eeuw. De laatste tijd begonnen de fietsritten vanuit haar deelgemeente naar  centrum Gent wat zwaar te worden. Vooral wanneer ze eerst 7 km fietst, dan een uurtje in een stedelijk zwembad ligt te ploeteren, en daarna nog eens 7 km terug naar huis moest, al dan niet met tegenwind èn dat alles voor 9u ‘s ochtends (want erna zijn de zwembaden gereserveerd voor scholen). Als 65+’er kan dat al tellen!
Dus kwam langzaamaan het idee om een elektrische fiets te kopen, ooit eens… misschien. Toen eind 2011 bekend gemaakt werd dat inwoners van Gent een subsidie kunnen krijgen bij aankoop van een elektrische fiets, werd de twijfel een zekerheid. En nu rijdt ze al sinds begin januari met haar eigen elektrische fiets rond, toch voor de langere afstanden, met dank aan stad Gent die 250€ sponsorde.

De hoeveelheid papierwerk is gelukkig beperkt gebleven. Gewoon jouw favoriete elektrische (bak)fietsje kopen, dit formulier afdrukken, op minder dan 2 minuten invullen, en samen met (een copy van) je aankoopfactuur doormailen of faxen of opsturen naar de bevoegde dienst. Of waarom niet meteen alles in een enveloppe steken, op je nieuwe elektrische fiets springen en de documenten zelf gaan bezorgen in het Braemkasteel in Gentbrugge.

Meer informatie over deze subsidieregeling en welke andere elektrische voertuigen nog in aanmerking komen, vind je op de website site van stad Gent.

About these ads

17 Responses to “Gentse subsidie voor elektrische (bak)fietsen.”

  1. Renaat Says:

    Op zich een mooi verhaal, en het is goed dat je moeder hier zo goed gebruik van heeft kunnen maken.

    Maar er zonder verdere onderbouwing (en dus slechts aan de hand van één persoonlijke ervaring) vanuit gaan dat ‘een groot deel van die subsidies ongetwijfeld zal gaan naar mensen die niet meer fietsten en hierdoor terug op de fiets kunnen rijden of naar oudere mensen’ vind ik erg kort door de bocht.
    Er zijn immers meer en meer mensen die niet tot die categorie behoren en elektrische fietsen kopen.

    Daarnaast blijf ik het absurd vinden dat iemand die een gewone degelijke fiets wil kopen, niet kan rekenen op
    subsidies of enig belastingsvoordeel. Bij de aankoop van een duurzame, milieuvriendelijke en gezonde voertuig zonder motor betaald men o.a. nog steeds 21 procent BTW, en de stad Gent komt daar financieel niet tussen. (Een gewone fiets is dus blijkbaar niet goed genoeg om op subsidies te rekenen?)

    Ik blijf zo’n subsidies zien als een populistische maatregel die weinig met echt beleid te maken heeft en zeker in het geheel nauwelijks invloed heeft op een meer duurzame mobiliteit.
    Wat zou de invloed zijn op de uiteindelijke modal split?

  2. Jozef Says:

    Alles kan beter, maar Gent doet toch al iets. En het zijn inderdaad niet alleen ouderen die een elektrische fiets kopen. Het wordt bijvoorbeeld ook een vervoermiddel om naar het werk te pendelen, of om een zware fietskar te trekken. Maar daar is toch niets mis mee.
    Het zou eerder de taak moeten zijn van de federale en de gewestelijke overheden om de motorloze mobiliteit te steunen. Tot nu toe is alleen de automobiliteit bevorderd met steun voor elektrische en zogenaamde “milieuvriendelijke”(?) auto’s.

    • Renaat Says:

      En dat is net wat Gentse politici hopen, namelijk dat ze ‘schouderklopjes’ krijgen voor deze maatregel. Maar wat heeft dit met echt beleid te maken?
      Kan iemand mij een voorbeeld geven waarbij zulke vorm van subsidiëring (ik heb het dus niet over werkingssubsidie voor bepaalde organisaties of bepaalde projectsubsidies) een wezenlijke bijdrage heeft geleverd aan een betere, duurzamere, eerlijkere, … maatschappij?

      Natuurlijk zijn de subsidies voor ‘milieuvriendelijke wagens’ nog absurder, maar politici zouden zich mijn inziens hier niet met moeten bezig houden maar doen dat vanwege de mooie publiciteit dat dit oplevert.

      • Jozef Says:

        Het is juist dat politici dit – en andere stunts – doen voor de mooie publiciteit. Maar daaraan zouden we ons niet mogen laten “vangen”. Nu de verkiezing nadert mogen we ons aan nog wel enkele populaire maatregelen verwachten … We moeten inderdaad leren daar meer doorheen te kijken.

  3. Stef den Flater Says:

    Weinig ervaring met dat soort fietsen. De weinige personen die ik ken die dat soort fiets gebruiken (wel geen bakfiets) zijn ofwel al wat oudere mensen die zo toch wat kunnen fietsen of die anders nooit zouden fietsen. Er zijn er die vroeger ‘verwend’ waren en altijd een bromfiets gebruikten die het nu al eens overwegen om zo’n elektrische fiets te kopen. Ik heb er geen idee van hoe groot die groep is, maar ze bestaan. Een subsidi kan helpen al heb ik van de plaatsteliijke fietsenverkoper (hier in Sint-Jozef/Brugge) gehoord dat dit soort fietsen relatief vlot van de hand gaan de laatste jaren.

  4. Hilde Says:

    Het zou interessant zijn, mocht de Stad Gent hieraan een kleine enquête gekoppeld hebben, om zo te weten te komen waarom mensen een elektrische fiets kopen. Of is dit te simpel?
    Verder sluit ik me aan bij Renaat; ik heb het er al eerder over gehad op deze blog.


  5. a. ‘Daarnaast blijf ik het absurd vinden dat iemand die een gewone degelijke fiets wil kopen, niet kan rekenen op
    subsidies of enig belastingsvoordeel.’ inderdaad. ik heb geen wagen dus ik verdien een terugbetaaldeel van het belastinggeld dat gaat naar dit land van wegen.
    b. elektrisch impiceert ook niet steeds, vaker niet dan wel, proper.
    c. wellicht zullen ook deze subsidies opgeslokt worden door mensen die eigenlijk geld genoeg hebben om een fiets te kopen, als men bvb wat minder de auto gebruikt of dergelijke.

  6. yves Says:

    Ik volg het scepticisme ivm politici niet. Het is ook nooit goed. Of: nooit goed voor iedereen. Dergelijke acties zijn in de eerste plaats promotie voor “verandering”, in dit geval: drie nieuwe mobiliteitsmogelijkheden. Deel ik het jaarbedrag (380.000€) door het bedrag voor elektrische fietsen (250€), dan kom ik aan 1520 fietsen. Dat kan tellen voor de modal split. Zet de huidige verdeling zich verder, dan kom ik aan 980 mensen die zich anders gaan verplaatsen. Laat er ons van uit gaan dat de helft reeds de fiets gebruikt, en zich wil “verbeteren”. Los daarvan: elke gebruiker is een bewegende promotie voor. Zo zie ik deze subsidie: een (mee) opstarten van een “trend”, die mensen uit de auto kan halen. Of in ieder geval: een verplaatsingsmiddel dat steden minder luchtvervuiling geeft.

    • Renaat Says:

      Ik lees veel veronderstellingen over het effect van deze maatregel. Veronderstelling o.a. over hoe zulke systemen mensen aanzet tot gedrag dat ze niet zouden hebben vertoont zonder die subsidies.
      Daar heb ik mijn twijfels bij en als ik hier zou beweren dat 95 procent van die mensen anders ook wel een (elektrische) fiets zouden hebben gekocht, dan is dat even goed onderbouwd als de bewering dat 980 mensen zich hierdoor anders gaan verplaatsen.

      Is mijn verwachting dat politici beter geen 380000 euro uitgeven aan beleid waarvan het maar de vraag is welke reële invloed dit heeft?

      Hierbij dus nogmaals de uitnodiging voor voorbeelden waar zulke subsidies een wezenlijke verandering teweeg hebben gebracht.

      En los daarvan blijft het natuurlijk vreemd dat iemand die een elektrische fiets koopt, daar 250 euro voor krijgt van de overheid en iemand die een identieke fiets koopt zonder motortje daar geen euro steun voor krijgen.

      Dat is dus geen kwestie van ‘het nooit goed vinden’, het is vooral een kwestie van vinden dat dit weinig of niet met mobiliteitsbeleid te maken heeft en de overtuiging dat men met 380000 euro echt wel meer en betere zaken kan doen om gedragsverandering te promoten.


    • het is natuurlijk ook nooit goed.
      om mensen uit de wagen te halen is meer nodig, bvb. een werkelijke prijs voor uitputtende brandstoffen en milieukost.
      dus liever had ik met dat geld wat wegblokkades gezien.

      groeten. een fietser die radicaler wordt omdat dit noodzakelijk is.

  7. pjotr314 Says:

    Juist, maar met 380.000 euro zou je ook, in samenwerking met de fietsenmakers en mits 25 euro bijdrage van de fietser zelf een kleine 15.000 voorwielen met naafdynamo kunnen laten monteren…

    • Renaat Says:

      15000 is misschien wat optimistisch, maar je voorbeeld geeft wel terecht aan dat men zich tenminste wel de vraag moet stellen hoe men het beste 380000 euro kan investeren in het stimuleren van meer, beter, veiliger, … fietsgebruik.

    • Jozef Says:

      … en dan liefst een degelijke naafdynamo, die ook het achterlicht kan laten branden (dit tussen haakjes) ;-) .

      • yves Says:

        Daar is nog werk aan de winkel bij de constructeurs.
        Mijn fietshandelaar heeft geen leverancier die nieuwe fietsen met voor- en achterlicht op naafdynamo kan leveren.

        • anneke Says:

          je achterlicht laten aansluiten op de naafdynamo is niet moeilijk.. draadje trekken en klassiek lichtje erop, en hupsakee. Bij de aankoop van een nieuwe fiets direct laten uitvoeren bij de fietswinkel.. was geen probleem. mijn vriend heeft vorig jaar een naafdynamo laten installeren op zijn oude fiets: was ook geen probleem om beide lichtjes aan te sluiten… je fietshandelaar wil waarschijnlijk geen moeite doen om zo’n draadje nog te trekken…

        • JanG Says:

          Constructeurs doen dit niet, omdat het duurder is dan een achterlicht op batterijen monteren. Dat maakt de fiets (een fractie) duurder en dat kan niet. De meeste mensen weten niet eens dat het anders kan. Wel jammer: op die manier worden weer heel veel batterijen verbruikt en dat is tegenstrijdig met het milieuvriendelijke aspect van de fiets.

    • yves Says:

      Een prima idee voor “het hokje mobiliteit” , maar niet levensvatbaar in “het hokje leefmilieu”.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 795 andere volgers

%d bloggers like this: