Home

Project Gent Sint-Pieters

26 april 2012

Hoe zou het nog zijn met het project Gent Sint-Pieters?
(voor het roemrijke verleden van dit project: zie de categorie “project Gent Sint-Pieters”)

27maa12, 08u07, Koningin Fabiolalaan

De werven blijven verder rollen, en verhoudingsgewijs was er de laatste maanden weinig fietshinder te melden.

24apr12, Sint-Denijslaan,


Als naar “jaarlijkse gewoonte” (alles went!) werden op slag van lente de fietsrekken rondom de fontein op het Koningin Maria-Hendrikaplein verwijderd:

21maa12, 09u27, Koningin Maria-Hendrikaplein

21maa12, 09u28, Koningin Maria-Hendrikaplein

Maar de weken daarvoor werden flink rekken geplaatst op de Koningin Fabiolalaan:

21maa12, 09u30, Koningin Fabiolalaan

De rekken op de Sint-Denijslaan staan af en toe nokvol.

24maa12, 12u19, Sint-Denijslaan


Waarom schrik ik daar niet van?
In 2010 telde men rondom het station 6.600 gestalde fietsen.
Anno 2012 telde de NMBS er 8.500.
De Fietsersbond en GMF voorspelden dat de 10.000 stallingen die gepland zijn voor pakweg 2020 tegen dan reeds onvoldoende zal zijn.
Even rekenen: op 2 jaar tijd plus 1.900 fietsen, en nog 8 jaar tegen dat de stallingen er zijn, dat maakt…

Maar goed, zijn er dan geen klachten meer?
Ach, alles went, ook dergelijke verwarrende signalisatie:

22maa12, 08u54, Sint-Denijslaan

Niet àlles went.
Dinsdagavond was het helaas weer vloeken.
No lights on the Sint-Denijslaan.
Enkel de betalende stalling had licht,al de rest foetsjie:

24apr12, 22u00, Sint-Denijslaan


Het duurde een poosje voor mijn ogen gewend waren aan het donker, en ik mijn fiets kon vinden.
Zalig toch, zo’n stationsomgeving in duisternis.
Een infobord met een oproepnummer is rondom de Sint-Denijslaan nergens te vinden.
Zonder licht kan je dat sowieso niet lezen, dus waarom zouden ze er een hangen.
Mocht daar ooit buiten kantooruren iets gebeuren: bel de politie.
Zo staat het toch op de site van het Infopunt.
Wat mij betreft werd het dan maar een melding via de site van het infopunt.
En kijk: zo leerde ik dat het vanaf 26 april weer partytime is rondom het station.
De Fabiolalaan wordt afgesloten om een kraan te plaatsen.
Meer info via deze link.
De werf die louter deze zomer zou lopen start nu al op.
Ik hoop dat er voldoende degelijke signalisatie is, en dat de doorgang via de Fototunnel vlot fietsbaar blijft.
Effe denken: ging ik morgen werken via de Dampoort of via Sint-Pieters?

5 Responses to “Project Gent Sint-Pieters”

  1. Frans Says:

    Het gevaarlijkste punt lijkt mij het stukje St-Denijslaan tussen de fototunnel en de Timichegtunnel: een versmalde gemeenschappelijke rijbaan waar zone 30 een lachtertje is. Niet aan te bevelen, in tegenstelling tot wat de omleidingsborden beweren. Overigens is men er nog steeds niet in geslaagd de verkeerslichten te laten werken. Wij moeten het blijven stellen met de aartsgevaarlijke contradictie dat voetgangers voorrang hebben op het zebrapad wanneer het groen is voor andere weggebruikers. Blijft dit zo tot de afwerking in 2020?

  2. Els Says:

    Wat ik zo absurd vind is de bushalte aan de uitgang fietsenstalling aan de Voskenslaan. Die bus moet op korte tijd drie keer het fietspad kruisen (aankomen aan de halte, weer weg rijden aan de halte en een beetje verder weer het fietspad kruisen als de bus de tunnel in rijdt).

  3. Hilde Says:

    Tja, met een café als “De Passage” is het toch logisch dat je daar langs mag met de fiets, of niet?

    Ik vraag me trouwens al altijd af waarom er zo vaak bordjes hangen met “omlegging” op. Ik dacht dat het “wegomlegging” of “omleiding” moest zijn. Bij “omlegging” moet ik onwillekeurig denken aan maffiatoestanden :-)

  4. GB Says:

    De plaatsing van de nieuwe kraan en de signalisatie die in brokken en stukken gekomen is verdient alweer applaus…

  5. Frans Says:

    Fietsbult schrijft: “Ik hoop dat er voldoende degelijke signalisatie is, en dat de doorgang via de Fototunnel vlot fietsbaar blijft.”
    Ijdele hoop, vrees ik. De informatie op de website projectgentsintpieters geeft niet aan of de “fototunnel” open blijft tot aan het bouwverlof: op het plannetje is geen spoor van fietsroute. De “aanbevolen” fietsroute via de Timichegtunnel zou wel eens een “verplichte” route kunnen worden.


Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 795 andere volgers

