Home

No go zones, melding 102

31 mei 2012

Gent Fietsstad?
Niet qua signalisatie rond zijn werven.
Werfzone’s zijn in Gent standaard fietsonvriendelijk.
Beter zou zijn om een maandelijkse lijst te publiceren met no go zones.
Wie dacht dat de stad Gent op dit vlak positiever uit de hoek zou komen dan het Vlaams Gewest komt bedrogen uit.
Ik heb er eerlijk gezegd geen fut meer voor.
Zelfs een werf zoals de fietsonderdoorgang van de Rozemarijntjesbrug is zo fietsonvriendelijk gesignaliseerd als maar kan zijn.
Ik dacht dat de Coupure een fietstopper was?
Morgen (als ik de fut heb) dan toch maar foto’s van die klotesituatie, en foto’s uit Nederlands èn Belgisch Limburg hoe men dààr fietsomleidingen aanpakt.
Ik bedoel maar: het kàn professioneel, maar dan moet zowel werfopdrachtgever als politie dat ook willen.
En in Gent willen beiden dat duidelijk niet.
Vanavond botste ik zonder ook maar één waarschuwing of signalisatie op onderstaande situatie:

30mei12, 21u47, Rozebroekslag

30mei12, 21u47, Rozebroekslag


De werf Rozebroeken is een werf in opdracht van de stad.
Ik kan mijn plan trekken, en daar de drukke Victor Braeckmanlaan oversteken, maar verwacht je dat al die ouders die dit merken hun kinderen nog op de fiets durven laten?
Zo gooi je al die sensibiliseringscampagnes om op de fiets te stappen in het water…

16 Responses to “No go zones, melding 102”

  1. Hilde Says:

    Het is pas heel recent – ik zag het gisteren – dat aan het begin van de Rozenbroekslag/einde Alfons Braeckmanlaan het bord weg is dat het fietspad daar afsluit. Het resultaat is hetzelfde, want je komt voor een muur te staan. Maar het feit dat het bord nu weg is, doet mij vermoeden dat je heel binnenkort met de fiets weer zal door kunnen rijden.
    Trouwens, die hele werf is/was superfietsonvriendelijk. Zo was er geen enkele aanduiding als je vanuit het Sint-Baafskouterpark kwam (toch een veel gebruikte fietsroute) dat je op de werf zou stoten. Auto’s hadden aanduidingen vanop de V. Braeckmanlaan, maar fietsers mogen gissen hoe ze moeten rijden.
    Ik denk dan ook altijd weer: wat doet een kind dat alleen naar school mag/kan rijden en ‘s morgens geen hinder ondervindt, maar dan ‘s avonds plots met dergelijke dingen geconfronteerd wordt?

  2. Frans Says:

    Je hoeft niet te “botsen” maar dat hekken gewoon van het fietspad te verwijderen, want: “het is verboden het verkeer te hinderen of onveilig te maken door voorwerpen, zwerfvuil of stoffen op de openbare weg te werpen, te plaatsen, achter te laten of te laten vallen, hetzij door er rook of stoom te verspreiden, hetzij door er enige belemmering aan te brengen. (Art. 7.3. van de wegcode). Als een kartonnen doos of een tak mij of andere fietsers hindert op het fietspad, verwijder ik die voorwerpen ook.

    • Renaat Says:

      Maar als het een goedgekeurde werfinrichting betreft ligt dat toch net eventjes anders. (Wat overigens niet inhoudt dat ik – zeker buiten de werkuren) er geen probleem van maak om zo’n hekken te verzetten zodat ik gewoon door kan.

  3. jonathan Says:

    of hoe je van eens fiets-topper een fiets-stopper maakt…

  4. Ronnius Says:

    Vorige winter toen we er wel nog door konden heb ik geklaagd over vuil aan werfuitrit 2 (kruispunt Kriekerijstraat-Rozebroekslag). Via meldpuntfietspaden. Na nog een paar reacties van mij werd gevraagd eens te op te bellen. Omdat ze niet begrepen waar ik het over had. Ik heb toen foto’s genomen van het vuil en hen die opgestuurd. Reactie gekregen dat ze die gingen voorleggen op de vergadering. Vuil lag er weken nadien nog. Heb toen voor een andere route naar het werk gekozen omdat de straat ook ging afgesloten worden voor de werken. En nu volg ik nog een heel andere weg (met andere fiets) waardoor ik nooit meer langs daar hoef. Gent fietsstad? In hun dromen ja…

    • Tofke Says:

      ondertussen krijg je dit dan voorgeschoteld

      http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLDVE_20120531_002

      “You can’t be serious” zou Mac Enroe geroepen hebben…

    • Renaat Says:

      Hier en daar denken ze er anders over: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLDVE_20120531_002

      Ik ben wel nieuwsgierig naar het resultaat van de verkiezingen van Vlaamse Fietsstad.

      • yves Says:

        Gent is al zeer lang intensief bezig met het binnenhalen van dergelijke buitenlandse awards. Een degelijk dossier is wat anders dan degelijke fietsinfrastructuur. Een mooie foto van een fietsbrug is nog geen goede fietsroute. Mijn analyse is simpel: Gent is ok geworden voor de assertieve fietser, slaagt er ook in om het fietsgebruik te doen stijgen, maar blijft vèr onder nivo om de (massa) potentiële niet-assertieve fietsers op de fiets te lokken èn te houden. Brussel houdt de geldkraan nog te mager om met grote slagkracht vooruit te gaan. En -grootste pijnpunt- de samenwerking tussen de massa’s bevoegde stedelijke, Vlaamse en andere admininistraties is ondermaats. Ze “organiseren” onbewust èn bewust een extreem log beslissingsparcours. Het zou Gent sieren mochten ze veel meer focussen op degelijk project-en vergadermanagement dan deze quasi toeristische promotie.

        • Renaat Says:

          @Yves,

          je moet me niet proberen te overtuigen, toen ik het artikel las werd me al snel duidelijk wat de werkelijke waarde van deze prijs is. En je analyse kan perfect overgenomen worden voor Antwerpen.

          • lucas Says:

            18.750 euro, daar kan je niet eens fietssuggestiestroken mee betalen!

          • Renaat Says:

            Maar je kan er wel een (bescheiden) marketingcampagne met opzetten ;-)

  5. Renaat Says:

    Zou het symbolisch niet prachtig zijn als de Vlaamse overheid geen enkele van de grote steden de titel van Fietsstad toekent. Niet dat ik het zie gebeuren, maar ik zou het wel een goed signaal vinden. Al moet ik eerlijk bekennen dat ik niet alle kandidaten zo goed ken, weet ik ook al van Antwerpen dat deze die titel nog lang niet verdient.

  6. Johan Eeckhout Says:

    Tja, ik ben er ook al enkele keren opgebotst, ik zou ook liever hebben dat men bij het uitkomen van het park een bord “omleiding” plaatst, omrijden langs de victor braeckmanlaan is nu ook de absolute hel niet. Men moet toch nog enigszins tolerant zijn
    en accepteren dat men aan werven euh werkt. Deze blog is een uitstekend initiatief maar soms wordt er nogal in het wild geschoten.. en veel hagel treft zelden het juiste doel. JohanE

    • Ronnius Says:

      Dat er aan werven gewerkt wordt, daar heb ik begrip voor, dat ze de straat vuil maken heb ik ook begrip voor. Maar als de weg niet afgezet is en iedereen doorkan/mag, dan mag je toch verwachten dat op vrijdagavond de straat ff geveegd wordt. Ik kreeg als reactie, de firma heeft geen veegmachine…. Die kan tellen hoor. Ook een uitrit die een paar dagen gebruikt wordt er daarna lange tijd niet meer (toch niet door zware en vuile werfwagens) dan mag je toch verwachten dat de centimeters dikke modderlaag ff weg geschraapt wordt. Of moest er eerst een fietser over uitglijden… Nee na 2 maand lag die er nog…

    • Hilde Says:

      Het is opvallend dat bij werven vaak geen rekening gehouden wordt met fietsers, maar wel met auto’s. Er zou geen onderscheid mogen gemaakt worden. De dikke modderlaag waarvan Ronnius spreekt is heel irritant voor fietsers, zeker als het regent.

      Het hele kruispunt aan de Rozenbroekslag is trouwens een miskleun. Het is vorig jaar (?) heraangelegd, met aparte rijstrook voor de bus, maar je moet als fietser maar eens proberen om het fietspad te volgen, heel raar is het daar.

      Het oversteken van het kruispunt A. Braeckmanlaan/Nieuwelaan naar vb de Jef Crickstraat is ook helemaal niet voorzien voor fietsers. Dit had mooi kunnen meegenomen worden door het kruispunt heraangelegd werd, maar niet dus.

      Het fietspad naar de Alfons Braeckmanlaan ligt in de herfst vol rottende blaren van bomen van een aangelegen tuin. Vorig jaar is mijn zoon daar uitgegleden met de fiets. Melding gedaan; Ivago wil wel vegen, maar eigenlijk is dat voor de eigenaar van de tuin; Ivago mag de eigenaar niet aanmanen te vegen, want heeft geen politionele bevoegdheid….

      En zo kan ik nog maar even doorgaan. Het is vaak hetzelfde verhaal: het ziet er mooi uit op het eerste gezicht, maar….
      Is het dan verwonderlijk dat het geduld van fietsers op geraakt?
      Zeker weten dat automobilisten niet eens zoveel geduld zouden opbrengen.


Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 902 andere volgers

