Home

Fietsstad Brugge (1)

7 juni 2012

Gisteren verkondigde ik dat Brugge meer kans maakt dan Gent om Fietsstad te worden.
Nananananaanaa.
Waarom?
Even verder jennen, met nòg twee redenen.

*Brugge is al toe aan een eerste lenteschoonmaak van zijn stationsfietsstalling, plafonds incluis:

27mei12, 10u09, station Brugge

29mei12, 09u34, station Brugge

*Brugge is nu al toe aan de vervanging van de recentste generatie vrijliggende fietspaden:

23mei12, 12u37, Koning Albertpark, Brugge


Het wordt vervangen door een tweerichtingsfietspad.
Is Brugge een fietshemel?
Tuurlijk niet.
Ook in Brugge zijn lacunes en kemels te spotten.
Laat de mensen van Fietsersbond Brugge Gent als Fietsstad promoten, en we staan kiet.

About these ads

10 Responses to “Fietsstad Brugge (1)”

  1. Miguel Says:

    Mijn stem gaat ook naar Brugge als fietsstad. Terwijl Gent focuste op gadgets (bvb. fietsstraten, telpalen) werden in Brugge niet enkel een paar grote projecten uitgevoerd, er werd ook beter nagedacht. Er werden geen fietspaden aangelegd omdat er plaats of geld was, maar omdat ze daar nodig waren. Yves haalt aan dat Brugge het misschien makkelijker had (geen hellingen, minder studenten), maar AWV West-Vlaanderen is net iets stugger dan AWV Oost-Vlaanderen als het over fietsen gaat. M.i. is de stad Brugge (lees: de ambtenaren) daar goed mee omgegaan en verdienen die mensen een pluim!

  2. Stef den Flater Says:

    Ik woon in Brugge en kan me niet helemaal vinden in wat Miguel hier schreef. Ja, er zijn goeie dingen gerealiseerd maar er zijn ook twijfelachtige beslissingen genomen en stukken fietspad aangelegd waar enkel de toeristen iets aan hebben. Brugge heeft een burgermeester die zich vooral toelegde op fietsroutes en daarvoor veel geld uitgaf. De fietspaden die men voor dagelijks gebruik nodig heeft, zijn echter op veel plaatsen in slechte staat. In plaats van nieuwe fietspaden aan te leggen die niet echt nodig waren, had men beter enkele oude onder handen genomen en verbeterd. Er zijn enkele kruispunten verbeterd maar er is nog heel veel werk om van Brugge een echte fietsstad te maken. Hier en daar ontbreken essentiële stukken fietspad en er zijn helaas nog veel gevaarlijke kruispunten. Wat ook vergeten wordt: het centrum van Brugge en de Noordrand wordt goed bediend maar de andere randgemeenten en dan vooral Zeebrugge worden stiefmoederlijk behandeld. Wie in de haven van Zeebrugge werkt, gaat best niet met de fiets.
    Tot slot een rechtzetting: wat u bestempelde als ‘recentste generatie vrijliggende fietspaden’ is eigenlijk een fietspad dat al zo’n 20 jaar oud is.

    • yves Says:

      Alles wat jonger is dan m’n oudste dochter beschouw ik als “recentste generatie” :). Ik wou vooral het verschil aangeven met fietspadmusea zoals de Sint-Denijslaan richting Ringvaart en de De Pintelaan rond het UZ.

      • Renaat Says:

        In Antwerpen hebben we diverse fietspaden van 41 jaar oud (en dat is er ook aan te zien). De vele nieuwe fietspaden die we hebben, zijn dan over het algemeen weer niet doordacht aangelegd en veel te smal.

      • Stef den Flater Says:

        In dat geval hebt u volledig gelijk. We hebben in Brugge ook fietspaden die al 40 tot zelfs 60 jaar oud zijn en waar nog niets aan gedaan is om die te verbeteren.

  3. Renaat Says:

    Grappig (of net niet), de fietsende Bruggelingen vinden niet dat Brugge de titel van fietsstad verdient, de fietsende Gentenaren vinden niet dat Gent de titel van fietsstad verdient, de fietsende Antwerpenaren vinden niet dat Antwerpen de titel van fietsstad verdient, ik weet van enkele Mechelse fietsers dat zij vinden dat Mechelen niet de titel van fietsstad verdient. Hoe het in Genk of Kortrijk zit weet ik niet, maar als ik moet ‘gokken’ wie het gaat halen, dan gok ik op Genk.

    Het wordt spannend op 23 juni.

  4. Karin Robert Says:

    Misschien eens dit artikeltje lezen in het Nieuwsblad van vandaag:
    SINT-KRUIS/BRUGGE – Merkwaardig beeld langs de Moerkerkse Steenweg in Sint-Kruis. Onder een bord met de slogan 97,4 % van de Bruggelingen voelt zich veilig in hun stad schreef een onbekende deze week een gevat antwoord. Navraag leert dat de voorlopig anonieme borden, waarvan er een twintigtal verspreid staan in Brugge, onderdeel uitmaken van een verkiezingscampagne van CD&V. De partij wil onder meer het grote veiligheidsgevoel van de Bruggeling uitspelen als troef, maar daar zijn de fietsers het dus niet mee eens.

    Zie volgende link met foto: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20120607_00176197

  5. wim Says:

    Brugge heeft nog wat werk voor de boeg voor het een echte fietsstad kan genoemd worden. De straten in kasseien zijn op zich al niet het comfortabelste om te fietsen, laat staan de straten die zich in slechte(re) staat bevinden. In de buitenwijken is er ook het één en het ander te doen. We zien wel op 23 juni wat het gaat worden, denk eerlijk gezegd ook Genk.

  6. De Temmerman Guy Says:

    Als dagelijkse fietser van en naar het werk kan ik me niet van de mening ontdoen dat “Brugge Fietsstad” enkel bedoeld is voor de toeristen. Dagelijks fiets ik het stuk tussen de Gentpoort en de Kruispoort en als het geregend heeft, is het resultaat beslijkte schoenen. Een alternatief is er niet want langs de Kazernevest zelf schuren de auto’s langs je heen aan een snelheid, zichtbaar hoger dan de toegelaten 30 km per uur. Gelukkig horen we dan nog niet de opmerkingen die geadresseerd worden aan fietsers die het wagen op de kasseien van de Kazernevest aan de Coupure te dokkeren. Zelfs bij droog weer is het slalommen tussen de putten. Mijn conclusie: een nieuwe slogan om de toeristen te lokken, die niet eens tot daar komen met de fiets.

    • Stef den Flater Says:

      De kasseien zijn al een eeuw lang een probleem. Dat men veel doet om de toeristen te lokken door Brugge voor te stellen als fietsstad, is juist. Ook de vele stukken fietspad die fietsroutes verbinden om de fietsende toeristen te lokken, zijn een bewijs. Weinig van die stukken fietspad wordt dagelijks gebruikt voor het woon-werkverkeer. Toch heeft men vooral in de randgemeenten Sint-Michiels wel degelijk veel gedaan om de fietser tegemoet te komen. Voor de vele studenten wordt deftig gezorgd en dat is veel meer en beter dan toen ik student was.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 644 andere volgers

%d bloggers like this: