Home

Eerste hulp

8 augustus 2012

02aug12, 09u33, Brugge

02aug12, 09u33, Brugge

Op hun site kan je fietsen zien vliegen:

Als er iets is waar Gent tevreden kan over zijn, dan is het over de mentaliteitswijziging op vlak van fietsen afsluiten / op slot zetten.
De doorsnee fietser zet zijn fiets vast aan een paal of een stalling.
Een volgende stap is nodig.
Er is in Gent heel zeker een markt voor bewaakte stallingen, zeker mocht elke fiets genoeg ruimte krijgen om zonder verf- of (vooral!) kabelschade (bij remmen, versnelling of licht) de stalling te verlaten.

About these ads

4 Responses to “Eerste hulp”

  1. Jonathan Says:

    ik vind die mentaliteitswijziging helemaal niet iets om tevreden over te zijn. ‘t zou net omgekeerd moeten zijn, dat iedereen zijn fiets zonder slot kan achterlaten zonder risico dat hij gestolen wordt.

    • Ward Says:

      Inderdaad, ik had net dezelfde reactie toen ik de blog post las. Twintig jaar geleden stond de auto van mijn ouders steeds gewoontegewijs onvergrendeld op straat. Nu kan je daarvoor beboet worden; en dat is niet iets om ‘tevreden’ over te zijn.

  2. Renaat Says:

    Het is naar mijn gevoel iets heel ‘dubbels’. Het moet mijn inziens heel duidelijk zijn dat het nooit de schuld is van de fietser dat zijn/haar fiets gestolen wordt, want zoals anderen aangeven zou men overal de fiets los moeten kunnen achterlaten zonder dat deze gestolen wordt. De schuldige is en blijft de dief en niemand anders en een diefstal van een niet op slot staande fiets zou even ernstig genomen moeten worden als van een fiets met slot.

    Maar het is als fietser natuurlijk wel nuttig om zich er bewust van te zijn dat het ‘zo niet werkt’, er zijn nu eenmaal mensen die wel fietsen stelen en dat zie ik in de nabije toekomst niet veranderen. In dat kader is het natuurlijk wel wijs als fietser om je fiets goed op slot te zetten. Niet omdat het ‘jouw verantwoordelijkheid’ is, niet omdat de fietsdiefstalcijfers op die manier naar beneden gehaald moeten worden, maar wel voor jezelf, om de nadelen van een gestolen fiets te voorkomen.

    Hetzelfde geld voor bewaakte stallingen. Ik vind het noodzakelijk dat deze in grote steden worden aangeboden, maar het is eigenlijk erg dat het ‘noodzakelijk’ is en als iemand fiets wordt gestolen als de eigenaar de fiets niet in een bewaakte stalling plaats, dan is en blijft dat de schuld en verantwoordelijkheid van de dief en van de overheid om daar ‘werk van te maken’.

  3. Frans Says:

    Ik vind het stuitend dat de NMBS geld vraagt (75 euro per jaar) om een fiets “veilig” te stallen, terwijl dit een elementaire dienstverlening zou moeten zijn.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 652 andere volgers

%d bloggers like this: