Verjaardag (7): Met Misprijzen!

Niet iedereen was in de beginjaren gelukkig met de acties van Perpetuum Mobile. Sommigen stonden erop hun ongenoegen kenbaar te maken en daarbij bleef niet iedereen even beleefd.

Dat was een van de redenen dat Perpetuum wel telefonisch bereikbaar was, maar dat je altijd het antwoordapparaat aan de lijn kreeg. Op die manier konden de binnenkomende telefoontjes gescreend worden voor ze beantwoord werden.

Ook per brief kreeg Perpetuum kritiek. Het mooiste voorbeeld dat ik in het archief vond is onderstaande brief, gedateerd 21 oktober 1991. Zoals gebruikelijk werd de fietser alles en nog wat verweten. Bovendien ging de automobilist ervan uit dat hij beter was dan de anderen omdat hij belastingen betaalde: de auto als `melkkoe van de overheid’. Ondertussen is uitgebreid aangetoond dat autoverkeer de overheid veel meer kost dan die belastingen opbrengen. Het argument is nu dus een beetje in onbruik geraakt, maar toen was het erg populair. De afzender verkoos anoniem te blijven, zodat we ook niet weten welke `straat met fietspaden’ er juist bedoeld wordt in de brief.

Brief, archief Perpetuum Mobile
Brief, archief Perpetuum Mobile
Brief, archief Perpetuum Mobile
Brief, archief Perpetuum Mobile

9 gedachten over “Verjaardag (7): Met Misprijzen!”

  1. Helaas: het volledig achterhaalde argument van de belastingen, is niet in onbruik geraakt hoor. Het officiële Twitter-account van Touring liet mij onlangs het volgende weten:

    1. Dat argument van belastingen en taxen is helemaal niet in onbruik geraakt. De laatste tijd heb ik het al op menig forum op het net kunnen gelezen.
      Het komt steeds neer op: wij betalen lasten en taxen op het autogebruik, dus wij hebben het recht de weg op te eisen (wat in werkelijkheid neerkomt op files vormen). Jij als fietser betaalt niet(s), oprotten jij.

  2. Vandaag zou die “straat met fietspaden” de Sint-Denijslaan kunnen zijn. Alle fietsers rijden er immers op de rijbaan. En dat is volkomen reglementair omdat die fietspaden onberijdbaar zijn. Alleen de wegbeheerder heeft het nog niet door.

      1. Inderdaad, er komt nu zelfs een fietspad tussen Roosakker en de tunnel naar de ondergrondse garage. En ook nog fietssuggestiestroken verder naar het station en op het einde van de Sint-Denijslaan.

        1. Dat laatste is echt geen goed nieuws. Wie bedenkt er in godsnaam fietssuggestiestroken op een baan die op de spitsuren dichtgeplamuurd zit met rijen auto’s (lichten aan twee kanten, tramtunnel en Timichechtunnel) en tegelijk een belangrijke fietroute is (station en hogeschoolcampus)?

          1. Nee hoor, we moeten niet content zijn met wat we krijgen, als we maar dat krijgen. We zijn per slot van rekening met genoeg.

Plaats een reactie