Home

Fahrradzeit (11): mengen

14 augustus 2014

Het mengen van fiets- en autoverkeer wordt in Gent al jarenlang bewust toegepast.
Dat levert soms verhitte discussies op tussen idealistisch denkende ambtenaren en zich gesandwicht voelende fietsers.
De ene denkt vanuit de fitte assertieve fietser.
De andere vanuit de niet-assertieve fietser, vaak als bezorgde ouder.
“Gesandwicht” is nog een eufemise.
De fiets als snelheidsremmer, ja!
Het sluitstuk van dit mengbeleid – correcte politiecontroles- is namelijk afwezig.
Een achillespees om U tegen te zeggen.

De beleidslijn om ook voetgangers en fietsers te mengen kon je afgelopen jaren lezen in nieuwe fietspaden in parken (bijvoorbeeld het Keizerpark of Portus Ganda).
Daar was ik geen voorstander van.
Too many conflicts.
“Elk zijn plaats” leek me logischer.
Ook de waslijst klachten over fietsers op het voetpad baarde me zorgen.
Enerzijds had ik begrip voor voetgangers die kloegen dat “hun domein” niet meer van hen was.
Anderzijds zag ik uit mijn keukenraam hoe fietsers vaak de keuze hadden tussen geblokkeerd zitten in een autofile, of zich op het voetpad “gooien”.
Wie in mijn straat woont kent het begrip canyon-vervuiling.
In het dialect: een ottostinkstroate.
Ik twijfel om vanaf september ‘s morgens een stofmaskertje voor m’n neus en mond te schuiven.
Lady L merkt bij het lopen het verschil van luchtkwaliteit met Leipzig.

In Dresden en Leipzig zag ik een ander concept van ruimtegebruik.
Groot verschil met Gent: de straten en voetpaden zijn er meestal véél breder dan bij ons.
Voetgangers en fietsers delen zeer evident dezelfde “ruimte”.
Soms het voetpad.
Soms de voetgangerszone.
Ook in parken.

18jun14, 15u25, Dresden

18jun14, 15u25, Dresden

18jun14, 15u26, Dresden

18jun14, 15u26, Dresden

18jun14, 15u28, Dresden

18jun14, 15u28, Dresden

18jun14, 15u34, Dresden

18jun14, 15u34, Dresden

24jun14, 16u43, Leipzig

24jun14, 16u43, Leipzig


Ook verkeerslichten zijn hierin duidelijk:
18jun14, 21u58, Dresden

18jun14, 21u58, Dresden


Het werkt, in die twee steden toch.
Volgens mijn oppervlakkige (!) vakantiewaarneming gaat dat vlotjes.
Enig minpunt: koning auto is er keizer.
Beschouw dit als een waarneming, niet als een waardeoordeel, vermoedelijk ook niet de volle waarheid, want zonder cijfers over eventuele ongevallen of ongenoegen tussen voetgangers en fietsers.
Maar het kietelde me wel.
En deed mijn mening over mengen van voetgangers en fietsers opschuiven.
Het kan dus, vrij harmonisch.
Het magische woord is “aangepaste” snelheid.
Fietsers horen dat begrip te kennen, en met degelijke remmen kunnen stoppen voor elke opduikende voetganger.
Zeker voor kinderen, een evidentie.
Maar ook voor touristen.
Ook voor shoppers.
Dat zijn twee stedelijke “doelgroepen” die zich even grillig verplaatsen als -euh- kinderen.
En nee, de argumenten “ik heb nooit een ongeval” en “ik kan zeer goed rijden” klinken te bekend in de oren.

Het merendeel van de Gentse fietsers rijdt “aangepast”.
Is ook hier een degelijk politioneel sluitstuk nodig om de kleine minderheid slalommende racers in te tomen?
Voorlopig -voorlopig- lijkt me dit geen prioriteit.
In de toekomst zeker wel.
Hoe meer fietsers er zijn, hoe meer potentiële conflicten tussen fietsers.
Want niet alle fietsers zijn heilig.
Assertieve fietsers zullen moeten leren fietsen tussen de groeiende groep niet-assertieve fietsers.
“Hazen” horen zich aan te passen aan “slakken”.
Anno 2014 kan een grotere zichtbaarheid van de fietsbrigade op hoofdfietsroutes in de ochtend- en avondspits al veel betekenen.
Voor alle weggebruikers.
Ook voor foutparkeerders op fietspaden.

About these ads

9 Responses to “Fahrradzeit (11): mengen”

  1. Hubert Says:

    over “mengen” fietsverkeer en voetgangers in Gent moet men het opdelen in twee elkaar aanvullende luiken.
    1/Winkel wandelstraten (Lange munt ,Veldstraat) indien de doorgaande fietser een alternatief heeft kan hij deze vermijden.Dit alternatief is er voor de lange Munt niet .
    2/Heraangelegde gebieden ( vb.zoals rond Portus Ganda ,Coyendanspark ) hier was (is)plaats zat om de fietsers en voetgangers elk hun eigen plaats te geven. Hier de fietser al vragen om stapvoets te fietsen? Dit zijn stukken op hoofdfietsassen en een hoofdas naar Dampoortstation !!!
    Men moet de fiets ook bekijken als volwaardig transportmiddel en niet alleen om aan 12km/u op een zondag naar stad te rijden.

  2. Peter Says:

    Tijdens de werkzaamheden aan de nieuwe vaart en gasmetermlaan is er gemengd verkeer en zone 30. ik fiets alle dagen langs deze wegen. Helaas moet ik nog de eerste dag tegen komen dat er niet getoeterd wordt of dat men mij bijna op de andere strook probeert te drummen. Meestal zijn dit kleine bestelwagen maar soms ook lichte vrachtwagens. Blijkbaar rijd ik niet snel genoeg in deze zone 30, al rijd ik gemiddeld 25 km/h.
    Alle dagen ben ik blij dat ik deze gevarenzone heelhuids kan verlaten.


  3. In Limburg zijn er al gemengde voet/fietspaden. Op sommige plaatsen toch veiliger dan met de fiets op de weg te rijden. Veel voetgangers heb je daar niet want ze hebben daar lintbebouwing…
    In steden daarentegen kan je dit moeilijk doen, vooral in Gent, daar zijn de meeste straten veel te smal voor. Eén oplossing – doorgaand autoverkeer bannen!

  4. Frans Says:

    De morfologie van de Gentse binnenstad laat geen brede trottoirs toe, tenzij je kaalslag pleegt (zoals Haussmann in Parijs) of bombardeert (Dresden). Waar er wel brede voetpaden bestonden (zoals de lanen in de omgeving van Gent-Sint-Pieters) zijn die allang ingekort ten behoeve van het autoverkeer.

    • Chris Scuri Says:

      Ja, je zegt het zelf: tenzij … tenzij… Er is politieke wil voor nodig, moed. Dit ontbreekt. Dit wordt o.a. voor Brussel letterlijk gezegd in de vermaarde film Brussel Express http://vimeo.com/41982043, maar dit geldt voor vrijwel alle steden in Vlaanderen. Men kan véél, ook de trottoirs én fietsbanen breder maken, mét zelfs groen, àls men de moed heeft om veel straten dusdanig in te richten. Als men één rijstrook opoffert: daarmee kan men een hoop doen. Sommige straten kan men volledig verkeersvrij maken. Imagine! Bij één rijstrook kan men het autoverkeer enkel toelaten voor aangelanden in één richting, absolute voorrang voor fietsers die in een ‘flow’ kunnen rijden en voldoende ruimte voor voetgangers. Men heeft de voorbije jaren ingezet op de auto, nu moet men een terugkeerbeweging doen, dus we zijn nog jarenlang zoet. Niemand moet me zeggen dat het niet kan, men heeft voor andere projecten blijkbaar miljoenen euro’s over (voetbalstadium Ghelamco en de ganse inrichting rondom). Gent wordt bovendien verder volgebouwd, men breekt af en … er komen reuzebuildings in de plaats. Die bewoners ‘willen’ dan met hun auto’s in hun eigen ondergrondse garages, voor de aannemer is het een bijkomend verkoopsargument. Ook voor de overheid inkomsten natuurlijk (KI enz.).

      Bovendien probeert men al een tijd het OV voorrang te geven – dat langs geen kanten marcheert in België want niet goed doordacht, onvoldoende flexibel en geldverslindend. [Onder impuls van Steve Stevaert heeft men bovendien roofbouw gepleegd op overheidsgeld door het OV zogezegd gratis te maken. Iedereen weet dat gratis niet bestaat.]
      Politici schermen te pas en te onpas met woorden als ‘dé mensen willen dat en dat niet…’, ook als alles moet wijken voor heilige koe OV. Men denkt in de plaats van anderen.
      Probeer maar eens een fiets op een tram te stallen…

      Welbeschouwd is enkel fietsen gratis met uitzondering van de infrastructuur, maar dat laatste kost een veelvoud voor andere vervoermiddelen. Het menselijk lichaam: de meest energiezuinige motor ter wereld.

      En in NL zie je dat personen met een handicap gewoon op elektr. transportmiddelen rijden op … jawel, de fietspaden.

      We zitten in een crazy land met een kakofonie aan bevoegdheden, verkeerde keuzes, geen algemene moedige beleidsvisie en teveel geknoei (bvb. http://www.brusselnieuws.be/nl/nieuws/fietsbrug-met-hindernissen).

      Er zijn steden die recent in amper 1 à 4 jaar vrij radikaal hebben ingezet op een fietsbeleid, men zag in een wip het fietsgebruik exponentieel stijgen met + 60%! En… *iedereen* is ermee tevreden incl. de handelaars.
      Iemand zei het hier al op deze site: men moet van nul af aan beginnen, zich eens goed bezinnen… wat willen we met deze maatschappij? Zelfs die moed bestaat niet meer, men draaft maar door en door. Ik vrees dat we het zullen moeten afdwingen.

      Iemand moet me toch eens vertellen waarom men zoveel auto’s in Gent binnenstad laat rijden.

      Ga uit kadertjes die men bewust en onbewust opdringt.

      Imagine!

    • Chris Scuri Says:

      Dit even eraan toevoegen: http://www.aviewfromthecyclepath.com/2014/08/pragmatism-when-campaigners-and.html
      Op die site http://www.aviewfromthecyclepath.com/ vindt men een schat aan voorbeelden van hoe het pragmatisch kan. Geen gezever, maar doen.
      Zoals Pierre Van Uffelen hierboven stelt: doorgaand verkeer BANNEN.
      Logisch nadenken en ervoor gaan. Het kán allemaal, ook in Gent. Waar een wil is…

    • Hubert Says:

      In de binnenstad moet men het verkeer dat er niet moet zijn uithalen, er zijn (enkele) straten waar het alleen zeer lokaal autoverkeer is en dan lukt het wel ,maar vb; fietsstraten waar doorgaande verkeer op zit dit kan niet; En met mijn opmerkingen heb ik het meer over de nieuwe stadsontwikkelingen en groenprojecten vlak naast de binnenstad ,daar is (was) plaats genoeg maar toch kiest men er voor om fietsers en voetgangers op een pad samen te drukken .

  5. Chris Scuri Says:

    Politiecontrole als sluitstuk – je zegt dit correct.
    Als ik zie hoe ‘s morgens vroeg in het donker (herfts-winter) moeder en kind rijden zonder licht, zonder reflectie, zonder helm, nada. Zelfs ik als fietser zag ze bijna niet! Ongelooflijk.
    Dat men eens de fietsassen richting school controleert.
    De fietsbrigade zal ook werk hebben met andere nationaliteiten: deze fietsers begrijpen dan plots geen enkele courante taal meer, is mijn ervaring (is een vaststelling, geen racistische opmerking want tegenwoordig mag je daarover niks meer zeggen).
    Even gevaarlijk: die ‘oordoppenfietsers’ met hun mp3-spelers. Opletten geblazen als je daar achter fietst, soms kan je zelfs niet voorbij omdat ze bijna slalommend op de fietsbaan rijden. Fietsgerinkel horen ze niet!
    Onlangs meegemaakt in de Stationstraat te Destelbergen: man fietst zonder kijken (!) van zijn oprit op het smalle fietspad, na enkele meters rijden belde ik even om te waarschuwen dat ik hem ga passeren, … wijkt diene onnozelaar dan plots uit naar *links* om dan weer naar rechts te zwalpen.

    Maar ook: chauffeurs die gevaarlijke maneuvers uithalen al dan niet t.o.v. fietsers, hun gsm of smartphone bezigen, maar er nooit voor beboet worden want geen controle op. Ik zie dit vrijwel dagelijks.
    Vreemd toch dat in +70% van de ongevallen auto-fietser de chauffeur opgeeft de fietser niet gezien te hebben.

    Belangrijker: preventie, opvoeding. Ik weet niet hoe het daarmee zit. Krijgen kinderen de dag van vandaag daarin voldoende les?

    Hier houdt de Londense fietsbrigade fietsers tegen die in een verboden richting rijden, echter deze weg is voor fietsers de beste route zonder teveel omrijden. Niet verbalizerend echter. http://youtu.be/ktFbgwTfrbE .
    Maar na blijvende druk van fietsers http://lcc.org.uk/articles/mayor-gives-all-clear-to-major-improvements-in-cycling-safety-at-aldgate-holborn-and-cycle-superhighway-2 heeft men die route voor fietsers toegestaan! Ze is nu open voor fietsers: http://youtu.be/C3KlhgQDXyo.

    Grappig, aandoenlijk ook: de Deense politie (in Aalborg, 2009) die fietsers omarmt i.k.v. een campagne om het helmgebruik te stimuleren http://youtu.be/ODzmoLhwD-g.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 912 andere volgers

%d bloggers op de volgende wijze: