Dampoortstation (1)

De NMBS werkt momenteel aan zijn facades, en aan z’n klantenrelaties. Het mag de laatste jaren -eindelijk- weer wat kosten. Ook al is er de fantasie om op termijn het volledige Dampoortstation te verplaatsen, toch zijn aannemers al een poosje zoet met een nieuwe “stationslook”. Geen bezwaar, dat is geen weggesmeten geld. Het duurt toch nog minstens 10 jaar voor er daar een fundamentele steen verlegd wordt.28mei08 Dampoortstation

Kan ik het milieugehalte vertrouwen van een bedrijf waar de autoparking veel belangrijker is dan de fietsenstalling of het parcours van voetgangers? Wie vanuit het station naar Sint-Anna of het Zuid wil komt op deze manier op straat terecht:280508 Dampoortstation28mei08 Dampoortstation / Kasteellaan28mei08 Kasteellaan   De foto’s van de véél te kleine fietsstalling houd ik voor later. De lege auto- en busparking op de achtergrond is van de stad. Auto’s gebruiken die amper. Het deel voor touristenbussen wordt soms gebruikt. Vrachtwagens hebben de plek ontdekt als overnachtingsplek. De autoparking op de voorgrond is van de NMBS. Wie een abo heeft kan er gratis parkeren. Voetgangers en fietsers “mogen” er langs.  Welkom in de stad Gent en bij de NMBS. Het besef dat een station een poort is tot een stad is hier onbekend. De Nederlander die hier aankomt weet niet wat hij ziet.28mei08 Dampoortstation               Het verbaast me echt dat hier de handen niet in elkaar geslagen worden om deze organische stroom reizigers een degelijke lowbudget doorgang te bieden. (Ik weet wel: grote investeringen zijn voor later. Véél later denk ik dan). De topprioriteit is overduidelijk: treinreizigers met een auto.

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

5 gedachten over “Dampoortstation (1)”

  1. 7% van de reizigers in station Sint-Pieters komt met de auto, 13% met de fiets. Weet iemand hoeveel dat in station Dampoort is?

  2. Er is hier een potentieel om een prachtig plein aan te leggen, maar dat vraagt overleg van een ander kaliber dan voor de heraanleg van Koren- en Graslei… Nu kan je letterlijk vallen over de grens (boordstenen) tussen Gewest, Stad Gent en NMBS.

Geef een reactie op SveN Reactie annuleren