Home

Pensioen

15 juni 2008

Sommige (!) ambtenaren houden vast aan zéér oude denkpatronen. Verandering is soms (!) pas mogelijk als een ambtenaar met pensioen gaat, en de verouderde ideeën méé op pensioen gaan. Niet dat ik zweer bij nieuwigheid.  Niet àlles wat nieuw is is een stap vooruit. Mààr: alles is beter dan dit:                                 8maa07 Sluizenweg18nov07 Sluizenweg  18nov07 Sluizenweg  11apr08 Sluizenweg Dit is de Sluizenweg aan de saskes. Ik passeer en vloek er vaak. Ik kwam er vaak met 2 kleine kinderen op de fiets. Zéér handig!  Ik passeerde er dagelijks met werkmateriaal in de fietstas, op weg naar de verbouwing in ons toekomstig huis. Murmel, murmel. Ik passeer er nog steeds op weg naar m’n fietswinkel, of naar vrienden in de Bassijnwijk, of op weg naar de dokter. Het is vaak de kortste en veiligste weg. En ik zie er al jaren véél mensen passeren, en soms ook vloeken.                                                                  8maa07 Sluizenweg  15okt06 Sluizenweg Dergelijke paaltjes stonden vroeger ook op het brugje op de Coupure tussen de Rozemarijntjesbrug en de Nieuwe Wandeling. Daar verdwenen ze eind vorige eeuw wijselijk. Hier verklaart de stad zich onbevoegd: deze weg is van het Vlaams Gewest, van “Waterwegen en zeekanaal“, met eigen wetten (zie jaagpaden ).   De stad kleurde het ooit in als onderdeel van een veilige fietsroute, maar dat verhaal ging niet door.  8maa07 Sluizenweg         Een paar jaar geleden wou ik toch es weten wààrom dit niet fietsvriendelijker kon. Het antwoord van de vlakbij wonende ambtenaar was hilarisch: omwille van de brommers, die de voetgangers stoorden.  En “dat zolang hij leefde die paalkes daar zouden blijven staan…” (einde citaat en “gesprek”).   Tja. Meer passage zou nogthans het frequente sluikstorten kunnen helpen inperken.  Het onderhoud kan er sowieso beter:                           15okt06 Sluizenweg     Het hoeft ècht niet veel te kosten om hier het fietscomfort te verhogen: 2 stoeptegels leggen, 16 bouten loszetten, en wekelijks es poetsen volstaat. Eén troost: ik vloek al 33% minder. Tot voor een paar jaar waren er zo 3 dergelijke barrières. Bij de aanleg van het zalige nieuwe stuk Scheldekaai sneuvelde er 1.

Het is toch te gek om een minister lastig te vallen met dergelijke onnozelheid? Misschien moet iemand dat tòch es doen. Want wie weet wanneer gaat die ambtenaar met pensioen.

8 Responses to “Pensioen”

  1. Frans Says:

    Verouderd? De Planetenwijk in Mariakerke kreeg zeer recent twee houten bruggen voor voetgangers en fietsers, als rechtstreekse verbinding naar de Groene Velden en naar het Claeys Boùùaertpark: met sas voor fietsers! Ik vermoed dat zo’n sas een “snelheidsbreker” is voor fietsers, om te vermijden dat voetgangers aangereden worden of fietsers te snel de straat oprijden. Helemaal géén paal is ook niet altijd de oplossing: de nieuwe fietsbrug over de Leie aan de Hoosmolen in de Mahatma Gandhistraat (ingang Bourgoyen) is zo breed dat er al eens een auto is opgereden.

  2. winfried huba Says:

    Vloeken?
    Eens in de twee weken doe ik dat traject:
    hop, brugsken op, hap, brugsken af, versnellen naar de eerste relingen, balancerend erdoor, hep naar de tweede, afremmen, erdoor en pas op bij de ontbrekende tegels.
    Trots!
    Zonder stoppen en zonder voet op de grond, een staaltje evenwicht; dat ze ons dat eens nadoen, de automobilisten.
    Maar uwen fietskar, die krijg je d’r echt niet door.
    En met haast en/of met kinderen en/of met veel boodschappen:
    Vloeken!

  3. Veerle Vandecasteele Says:

    Ik gebruik deze saskes ook regelmatig.
    Ik ben zeer tevreden dat ze er zijn, want voorlopig is het een veilig alternatief voor de tweede fietsbrug in het Keizerspark. Deze ligt er nu wel al, maar bruikbaar is ze nog niet, en veel wordt er niet aan verder gewerkt…
    De saskes zijn ook een veilig alternatief voor de Gentbruggebrug en de Jan Delvinlaan, want fiets maar eens met kinderen over de Gentbruggebrug om dan verder te moeten fietsen richting Jan Delvinlaan.

    Maar die saskes, ik heb er ook al veel gekneut! Met een kind op het kinderzitje achteraan op de fiets is het niet te doen… Afstappen, kind van zitje, over de saskes, kind weer op stoeltje…

    Ik wel best samen met jou een brief sturen naar minister Crevits. Het heeft lang genoeg geduurd!

    Wie doet mee?

    veerle

  4. Huub Says:

    Alle alle, ik heb dat daar vroeger meerdere keren in de week gebruikt en nooit heb ik gevloekt!
    Het was in den tijd (en nu waarschijnlijk ook nog!!!) nodig dat die paaltjes daar stonden, inderdaad voor die pubers uit de buurt die daar op hun brommers kwamen scheuren en iedereen om ver reden!
    Dat het lastig is om de sluis over te gaan is waar, maar het is zo. Ge gaat me nt vertellen dat ze daar een verhoogje moeten maken zodat mensen met de fiets er op kunnen rijden.. die hekkens die staan daar goed! en zorgen voor weinig hinder, je moet sowieso al afstappen voor over de sluis te gaan, dat stukje stappen zal u wel lukken zeker?
    Daarbij, als geoefende fietser rij je dat stuk (incl. sluis) in een stuk!!!!

    Ik vraag me dan ook af waarom die hekkens zouden moeten weggehaald worden? Om te passeren met een fietskar? (Die kan waarschijnlijk zelf al niet tussen de sluis). Om sneller te kunnen rijden?
    alternatieven (ondertussen toch) genoeg!!!

    • jani Says:

      Elke fietsweg moet met een fietskar/ bakfiets/ rolstoel … te berijden zijn.
      Het argument dat er alternatieven zijn is een non argument (alternatieven zijn er altijd en wijzen niet op een degelijk beleid). Het zou gepast zijn om in afwachting van een oplossing ten minste signalisatie te plaatsen die bredere fietsers tijdig waarschuwen dat de route voor hen doodloopt.

    • jan Says:

      “Het was in den tijd (en nu waarschijnlijk ook nog!!!) nodig dat die paaltjes daar stonden, inderdaad voor die pubers uit de buurt die daar op hun brommers kwamen scheuren en iedereen om ver reden!”

      Als ik het goed begrijp zochten die pubers voor de hekken er stonden (die pubers zijn nu met pensioen) een stukje uit waar ze nog maar tien meter verder konden om mensen omver te rijden, terwijl er op de rest van de Scheldekaai en in het Keizerpark, waar ze pas echt konden doorvlammen, geen probleem was? Of waren de hekken de eerste fase van een Groot Plan om heel de buurt te voorzien van honderde en honderde antibrommerhekken, en is men begonnen op die plaats waar ze toch al niet snel konden rijden om ze al te laten wennen? Een fascinerende gedachte.

  5. Jan Says:

    Dus fietspaden met hindernissen moeten kunnen, want enkel geoefende fietsers hebben het recht om overal vlot door te kunnen ? Wat doe je met bejaarden die die route willen volgen: pech ?
    Of probeer er eens met een tandem te passeren… Wedden dat die wel smal genoeg is om over de sluis te raken. Fietsroutes zijn er toch voor iedereen (of dat zou toch moeten).
    En ik denk dat “in den tijd” de fietsersbruggen aan het Keizerpark er nog niet lagen. Daar zie ik ook geen barricades. Het zou natuurlijk wel kunnen dat die hekkens voor rust voor de ambtenaar zorgden: “geen brommers in mijn buurt, dat ze ergens anders ambetant gaan doen”.

  6. amedee Says:

    Het is nu wel ferm verbeterd he? Waarschijnlijk is er een ambtenaar met pensioen gegaan. 🙂


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: