Signalisatiechaos

De werf Gent Sint-Pieters is aan een volgende fase begonnen: er komt een put aan het Maria Hendrikaplein om de ingang naar 1 van de toekomstige kiss & ride- en taxizones te graven. De bewonersbrief die hierover bericht toont fietsroutes rondom de werf. Ik had het plannetje nog maar oppervlakkig bekeken. Toen ik er vandaag passeerde zag ik nergens signalisatie die naam waardig. Een fietsoversteek was afgesloten. Iedereen trok z’n plan. Ik hou van een beetje chaos, maar niet van verkeerstechnische chaos. Ik vrees voor conflicten tussen fietsers en trams.

25sept09 13u19 Maria Hendrikaplein
25sept09 13u19 Maria Hendrikaplein

Het infopunt doet z’n best, maar deze bewonersbrief is een beetje weird. Een zin als: “Mogen we u vragen de richtlijnen goed te bestuderen, zodat u zich probleemloos als autobestuurder, fietser, voetganger, pendelaar, bewoner of handelaar kan blijven bewegen op het K. Maria Hendrikaplein” is goedbedoeld, maar suggereert dat al wie die deze brief niet gelezen heeft hopeloos zal verdwalen. Ik denk dat men voor een project als dit een fulltime signalisatiemanager nodig heeft. Wie gaat er anders ongebruikte borden afdekken? Verdwenen borden vervangen? Borden met betonvlekken proper maken? Men zou bovendien een kleinigheidje kunnen besparen door alle ongebruikte borden in depot te houden. Aannemers gooien ze hoogstens op een hoop als was het oud ijzer.

25sept08 15u14 Koningin Fabiolalaan
25sept08 15u14 Koningin Fabiolalaan

Het belangrijkste: maak aub dat elke ongeinformeerde mens -zoals er dagelijks honderden aankomen –  die immense werf veilig kan dwarsen. Een station is ten slotte een poort van de stad. Dat vraagt méér en -vooral- degelijker signalisatie dan aannemers (willen) leveren. Ik wist vandaag echt niet hoe te fietsen “volgens het verkeersreglement”.

25sept08 15u11 Koningin Fabiolalaan
25sept08 15u11 Koningin Fabiolalaan

 Het statuut van dit stuk Koningin Fabiolalaan is niet echt helder. Op de kaart van de bewonersbrief lijkt het een eenrichtingsweg richting station. In realiteit lijkt het een exclusieve werfweg.

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

7 gedachten over “Signalisatiechaos”

  1. Dezelfde ervaring meegemaakt als fietser. Dit is gewoon beschamend. In zo’n chaos zou je tenminste politietoezicht verwachten.
    Zit hier een strategie achter van “nu is het chaos, maar in 2016 wordt het allemaal fantantisch” of hebben wij hier gewoon te maken met amateurisme en criminele onverschilligheid, waarbij er eerst gewonden of doden moeten vallen alvorens er correcte maatregelen worden genomen.

  2. het infopunt zou als bijkomende taak moeten krijgen om in te staan voor degelijke signalisatie. Lijkt me qua tijdsgebruik wel mogelijk als je weet dat ze amper enkele uren per week open zijn en er toch een paar mensen werken.

  3. Geduld is een deugd, lees ik vandaag op Fietsbult. En dat is ook zo. Maar geduld is niet toepasselijk op het Maria-Hendrikaplein waar vijf dagen na bovenstaand bericht NIETS is gebeurd qua bewegwijzering. Het Gents stationsplein lijkt wel een juridisch vacuüm waarvoor noch het stadsbestuur, noch het Vlaamse Gewest, noch de NMBS, noch de betrokken aannemers zich verantwoordelijk achten. Er hangt daar wel een bordje “Verantwoordelijke signalisatie” (NV Janssens) maar die zal pas dienen wanneer er een voetganger of een fietser wordt gewond of gedood. En dan maar beaat juichen hoe geweldig het daar allemaal wordt in 2016.

  4. Groot nieuws. Deze ochtend (7 oktober) werden eindelijk fietspaden gemarkeerd tussen de Voskenslaantunnel en de Koning Boudewijnstraat. De wegmarkeerders gingen in volle piekuur met een ware doodsverachting te werk op deze extreem chaotische plek waar de verkeersborden en de bewegwijzering (verantwoordelijke signalisatie: NV Janssens, 0494/52.53.95) nog altijd op niets slaan. Klein nieuws: voor mij is het allemaal te laat want mijn fiets werd op hetzelfde ogenblik achter het station beschadigd door een roekeloze “kiss&rider” die de voor hem verboden richting inreed. Conclusie: misschien moeten we dan toch alle verkeersborden afschaffen en vertrouwen op de chaos, zoals in een Nederlandse gemeente waarvan de naam mij ontsnapt.

  5. Deze ochtend (8 oktober) bracht de politie eindelijk orde op zaken rond de nieuwe werf op het Maria-Hendrikaplein: alle fout geparkeerde wagens werden weggetakeld. Misschien gaan een aantal treinpendelaars dat maar pas vanavond beseffen.

  6. Deze ochtend (17 december) kreeg iedereen die met de fiets vanuit de Koning Albertlaan het Maria Hendrikaplein wou oprijden, een boete van 50 euro, uitgedeeld door 4 niet zo vriendelijke politieagenten…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s