Home

Status quo

7 oktober 2008

Wegenwerker is een harde job. Full respect voor die gasten. In weer en wind een hete massa asfalt uitgieten, tot meerdere eer en glorie van de zotten die langs hen heenrazen. Il faut le faire. Ze proberen -uiteraard- goed werk af te leveren, en daarvoor zijn vele middelen goed:

07okt08 14u47 Forelstraat

07okt08 14u47 Forelstraat

Ik verwijt hen niks. Hun bazen en opdrachtgevers zijn ervoor verantwoordelijk dat ze op deze manier handelen. Die asfaltmannen kunnen niet weten dat ze  een fietsas afsluiten.

07okt08  15u49 Heernislaan

07okt08 15u49 Heernislaan

Hun bazen hebben kantoor in Drongen, die mogen hun stad wel kennen. Het Vlaams Gewest is de opdrachtgever, en die zijn zich blijkbaar nog niet bewust van fietsroutes in Gent.

07okt08 15u50 Heernislaan

07okt08 15u50 Heernislaan

Deze dame kon met wat maneuvreren nog door. Fietskarren: forget it.
07okt08 15u54 Heernislaan

07okt08 15u54 Heernislaan

 Met 1 kind lukt het nog net. Met 2 kinderen…  Nog een geluk dat de afsluiting deels stuk was.

Aswebo gebruikte op een werf in Brugge kleine metaalplaten om voor fietsers en voetgangers hoogteverschillen weg te werken, hier niet…  Een wereld van verschil.

 

07okt09 15u58 Heernislaan

07okt09 15u58 Heernislaan

Signalisatie voor fietsers ontbreekt totaal. Alternatieve routes zijn niet aangegeven. (de totale signalisatie is trouwens prutswerk) Daardoor landen vele fietsers richting Dampoort in deze situatie:

07okt08 16u00 Kasteellaan

07okt08 16u00 Kasteellaan

07sept08 16u01 Kasteellaan

07sept08 16u01 Kasteellaan 07okt08 16u03 Kasteellaan

Mijn filosofie is simpel: als je bij wegenwerken fietsassen vrijhoudt motiveer je mensen om op te fiets te stappen, of om erop te blijven…

07okt08 16u05 Kasteellaan

07okt08 16u05 Kasteellaan

Deze werf kondigt een jammerlijk statusquo af over één van de fietsonvriendelijkste stukken van de kleine ring R40. De 3 kruispunten op het parcours blijven zoals ze zijn. Een “fietstoets” werd niet toegepast, er is geen enkele verbetering qua fietsinfrastructuur. De meest afschuwelijke bushalte van Gent – niet eens drie tegels- blijft zoals ze is:

Conclusie: bij Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen is de maximale doorstroming van autoverkeer nog steeds de topprioriteit.

6 Responses to “Status quo”

  1. Frans Says:

    “Signalisatie voor fietsers ontbreekt totaal”. En dit terwijl op de werven inspanningen worden gedaan om arbeidsongevallen te voorkomen. Hier klopt iets niet. En zo kan men de fietsers ook niet verwijten die werf te dwarsen, terwijl zij -hoogst uitzonderlijk- best een omweg hadden gedaan.

  2. Anne Says:

    Ik ben er gisteren ook gepasseerd, rond 13u, en toen was de situatie hetzelfde. De doorgang onder de spoorwegbrug van de Forelstraat geblokkeerd door 2 werfwagens. Maar jammer genoeg staat nergens aangegeven dat je de werf niet kan kruisen. Ben dan maar op zoek gegaan naar een andere manier om over te geraken, en vooral niet samen met de auto’s richting Dampoort, dat leek me een kamikaze-opdracht. Dus richting ’t Scheld, daar op het zebrapad over, en me tussen de aldaar residerende werfwagens gewrongen om de Jan Delvinlaan op te geraken.

  3. Kaat Says:

    Begrijp ik het goed, Yves? Men herasfalteert de Heernislaan zonder ook maar de geringste verbetering voor fietsers en voetgangers aan te brengen? Hallucinant…

  4. Anne Says:

    Ik zag trouwens tot mijn verbazing dat aan de lichten bij de Eendrachtstraat, als je van de Dampoort komt, er niets van wegmarkering is voor de fietsers. Hallucinant inderdaad.

  5. Kwinten Says:

    Ik verplaats mij ook enkel in Gent met de fiets of te voet, maar voor mijn part moet er toch echt geen fietspad komen over de Heernislaan…. Dit is mi. gewoon niet veilig uit te voeren, plus het feit dat ik niet graag langs zo’n grote stroom auto’s fiets, kwestie van gezelligheid.
    Maar er is een goed alternatief hoor, vanaf de Kasteellaan de Ossenstraat induiken, en zo binnendoor richting Dampoort, parallel aan de Heernislaan.

  6. fietsbult Says:

    @ Kwinten: Er zijn wel degelijk mogelijkheden. Aan het kruispunt Heernislaan / Forelstraat start tussen ring R40 en spoorweg een immense lap onbenutte grond, die vermoedelijk nog steeds van de NMBS/Infrabel is. Op termijn zal hier ooit vanzeleven wel iets veranderen ifv een nieuw Dampoortstation, maar tegen dan ben ik al opa.
    Men zou er nu al voor de komende 10/20 jaar een fietspad kunnen creëren, dat aansluit op de Forelstraat, eventueel aftakt naar de Kasteellaan, en uitkomt aan het station. Een kortere versie start aan het kruispunt Heernislaan/Kasteellaan en loopt tot aan het station.
    De merde is dat onze overheden niet in staat zijn om iets te doen bewegen als er geen maquettes of studies aan te pas komen. Ze willen precies zodanig grondig werken, dat het verlammend/vertragend werkt.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: