Het conflict op de weg tussen auto’s en fietsers is zò groot, dat alle energie daarheen gaat. Er zijn vanzelfsprekend ook andere conflicten. Denk maar aan de racefietsers door winkelstraten. Of aan de zogenaamd “fietsvriendelijke kruispunten”. Nieuwe infrastructuur creëerde een conflict tussen fietsers. Dit is zo een conflictkruispunt:

De fietser hierboven komt van links aangefietst. Hij had groen licht vanuit de Martelaarslaan, en wacht aan het rode licht om de Godshuizenlaan over te steken. Hij krijgt vanuit de Groot-Brittaniëlaan wachtend gezelschap:

Het wachten duurt een poosje, en dan krijg je dit:

Een poosje? Ik vergis me: alle foto’s zijn genomen binnen de minuut.
Dit is alweer een heel deskundig geobserveerde en geïllustreerde situatie.
Die kruispunten zijn voor de fietsers op dezelfde manier ingericht als het huidige Maria-Hendrikaplein: door mensen die blijkbaar geen flauw benul hebben van fietsen en ook geen lessen hebben willen trekken uit de ervaring met het stationsplein. Wat op deze vernieuwde kruispunten helemaal ontbreekt zijn “opstelstroken”, een plaats waar (veel) fietsers kunnen wachten op groen licht. In tegenstelling tot het stationsplein was daar ook wel ruimte voor. Maar men verspilt die dure ruimte liever voor een vuilbak en voor tegelvlakken waar geen enkele voetganger loopt. En tot overmaat van ramp heeft men die smalle fietspaden voor twee rijrichtingen opengesteld, wat de verwarring compleet maakt.
Ikzelf ben ook fervent fietser, deze oplossing is goed voor de fietsers omdat ze beter te zien zijn omdat ze verder dan/voor de auto’s staan.
Als ik als fietser in zo’n situatie ben dan laat ik een plaatsje open,zodat mensen kunnen passeren. Een beetje hoffelijkheid tussen fietsers moet toch kunnen! Veiliger voor fietsers naar auto’s toe, dus mijn inziens veel beter dan voorheen. De ideale oplossing bestaat niet in het verkeer.
Beetje positieve commentaar mag ook eens.
Het is niet gemakkelijk om dit goed op te lossen: met `een streep en een lichtje voor het zebrapad’ zit je met het probleem, als er een aantal mensen staan te wachten (bijvoorbeeld komend uit de Albertlaan), en er komt een fietser achterop die links of rechts moet, dat die niet doorkan. En ja, je mag er naar links, en ja, ik doe dat soms.We hebben er een aantal jaren geleden op staan kijken, en veel beter dan dit werd het nooit.