Streep

Het conflict op de weg tussen auto’s en fietsers is zò groot, dat alle energie daarheen gaat. Er zijn vanzelfsprekend ook andere conflicten. Denk maar aan de racefietsers door winkelstraten. Of aan de zogenaamd “fietsvriendelijke kruispunten”.  Nieuwe infrastructuur creëerde een conflict tussen fietsers. Dit is zo een conflictkruispunt:

25sept08 15u21 Groot-Brittaniëlaan/Martelaarslaan
25sept08 15u21 Groot-Brittaniëlaan/Godshuizenlaan

 De fietser hierboven komt van links aangefietst. Hij had groen licht vanuit de Martelaarslaan, en wacht aan het rode licht om de Godshuizenlaan over te steken. Hij krijgt vanuit de Groot-Brittaniëlaan wachtend gezelschap:

25sept08 15u21 Groot-Brittaniëlaan/Godshuizenlaan
25sept08 15u21 Groot-Brittaniëlaan/Godshuizenlaan

Het wachten duurt een poosje, en dan krijg je dit:

25sept08 15u21
25sept08 15u21

Een poosje? Ik vergis me: alle foto’s zijn genomen binnen de minuut.

25sept08 15u21
25sept08 15u21

De meeste nieuwe kruispunten op de kleine ring R40 lijden aan dit euvel. De ontwerpers gaan blijkbaar uit van 2 fietsers per minuut.  Een streep en een verkeerslicht(je) voor het zebrapad lijkt me zinvol.

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

3 gedachten over “Streep”

  1. Dit is alweer een heel deskundig geobserveerde en geïllustreerde situatie.
    Die kruispunten zijn voor de fietsers op dezelfde manier ingericht als het huidige Maria-Hendrikaplein: door mensen die blijkbaar geen flauw benul hebben van fietsen en ook geen lessen hebben willen trekken uit de ervaring met het stationsplein. Wat op deze vernieuwde kruispunten helemaal ontbreekt zijn “opstelstroken”, een plaats waar (veel) fietsers kunnen wachten op groen licht. In tegenstelling tot het stationsplein was daar ook wel ruimte voor. Maar men verspilt die dure ruimte liever voor een vuilbak en voor tegelvlakken waar geen enkele voetganger loopt. En tot overmaat van ramp heeft men die smalle fietspaden voor twee rijrichtingen opengesteld, wat de verwarring compleet maakt.

  2. Ikzelf ben ook fervent fietser, deze oplossing is goed voor de fietsers omdat ze beter te zien zijn omdat ze verder dan/voor de auto’s staan.
    Als ik als fietser in zo’n situatie ben dan laat ik een plaatsje open,zodat mensen kunnen passeren. Een beetje hoffelijkheid tussen fietsers moet toch kunnen! Veiliger voor fietsers naar auto’s toe, dus mijn inziens veel beter dan voorheen. De ideale oplossing bestaat niet in het verkeer.
    Beetje positieve commentaar mag ook eens.

  3. Het is niet gemakkelijk om dit goed op te lossen: met `een streep en een lichtje voor het zebrapad’ zit je met het probleem, als er een aantal mensen staan te wachten (bijvoorbeeld komend uit de Albertlaan), en er komt een fietser achterop die links of rechts moet, dat die niet doorkan. En ja, je mag er naar links, en ja, ik doe dat soms.We hebben er een aantal jaren geleden op staan kijken, en veel beter dan dit werd het nooit.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: