Home

Controle

11 oktober 2008

Vorig jaar was er in de herfst gerichte politiecontrole op fietsverlichting. Dat was zeer zinvol: eerst waarschuwen, dan beboeten. Er is een zacht beladen woord voor: opvoeden. Elk jaar landen een paar duizend op te voeden jongeren in deze studenttown. “Stedelijke fietsmanieren” is een apart vak. Een beetje bijles kan geen kwaad.

Vandaag ging ik kort de stad in om brood te kopen. Damned, het Hinkelspel was net 2 minuten dicht. Dan maar een ommetje langs de werf van de eeuw:

11okt08 13u07 Sint-Jorisbrug

11okt08 13u07 Sint-Joriskaai

Geen reden tot juichen. Daarna richting bakker, en onderweg nog even deze domme eenrichting gefotografeerd:
11okt08 13u13 Reep

11okt08 13u13

Dit eenrichtingsverkeer heb ik nooit begrepen. Waarom is dit er? Vlak voorbij dit stukje Reep liggen 2 scholen. Wil men vermijden dat kinderen met de fiets komen? Waarom moeten auto’s hier zoveel ruimte krijgen? Begrijp de logica: alle andere straten/straatdelen rondom zijn smaller, en tweerichting voor fietsers: 
11okt08 13u12 Seminariestraat

11okt08 13u12 Seminariestraat

11okt08 13u11 Reep

11okt08 13u11 Reep

Bon, ik denk: dit zijn ze vermoedelijk ooit vergeten, en fiets via de melding van Pjotr  (deze foto’s zijn voor morgen) verder naar de bakker. Ik koop brood, en om de hoek ook nog de Gentenaar. Thuis verslik ik me in dit berichtje:
“De politie gaat de komende weken fietsers strenger controleren, op onder meer het negeren van rode stoplichten en van eenrichtingsstraten, fietsen op het trottoir en onaangepaste snelheid in het voetgangersgebied. Vooral over dat laatste komen veel klachten binnen van voetgangers, onder meer bij de ombudsvrouw.    De politie  gaat zich in eerste instantie concentreren op de Papegaai-/Annonciadenstraat, Onderbergen, Walpoortstraat, Brabantdam, Nederkouter/Kortrijksepoortstraat en de Van Wittenbergestraat.”
Als ik het zò lees vraag ik me af wat hier achter zit. Het voelt niet lekker. Tiens, men gaat fietsers controleren, maar nièt in de straten waar de meeste klachten over binnen komen: het voetgangersgebied. Raar.
Op de site van de stad leest het anders, genuanceerder. Het toont de mechanismen. Ik ben benieuwd naar de opvoedkundige aanpak.
Laat ons hieruit concluderen: als véél voetgangers en fietsers klacht indienen over onaangepast rijgedrag van auto’s, zal de Verkeerscoördinator van de Politiezone Gent alle commisariaten de opdracht geven om gerichte controles te doen. Fietsers zijn teveel plantrekkers. Ze moeten stoppen met op voetpaden te klimmen, maar klacht indienen tegen de automobilisten die hen de weg afsnijden, of tegen de werfketen die hen van het fietspad jagen, of tegen de taxi’s die ’s avonds over de kasseien van de Nederkouter krossen. 
Rond half twaalf vanavond had een taxi me bijna te grazen op het kruispunt met de Verlorenkost. Zal ik es mailen met de ombudsvrouw?

5 Responses to “Controle”

  1. Stef Flater Says:

    Misschien moet die verlichting voor de Sint-Joriskaai van China komen? Het zou me niet verbazen. In Brugge duurde de werken aan de Academiestraat maanden omdat de boordstenen … uit China geïmporteerd waren. 😦
    En ja: fietsers worden te veel in het verdomhoekje gestopt. Al is het wel positief dat hier gereageerd word op klachten van voetgangers ipv automobilisten. Zelfs dat is in dit landje eerder uitzondering dan regel.

  2. jonathan Says:

    Misschien handig om hier eens alle adressen te verzamelen waar zulke klachten door fietsers kunnen worden ingediend. Zowel voor wegen die beheerd worden door ’t stad, de provincie en het gewest. Als we telkens de naam van een verantwoordelijke kunnen hebben, samen met een e-mail adres en een telefoonnummer, gemakkelijk te vinden wilt zeggen dat het ook meer gebruikt gaat worden. Daarrond een mooi artikeltje, en dit wordt zeker opgepikt door andere bloggers en verder verspreid.

  3. Kristel Says:

    Nu, we het toch over de werf van de eeuw hebben. De Karperstraat; ok meer een voetgangersprobleem maar toch ook een beetje lastig voor de fietsers. Sinds het voorjaar zijn daar geen voetpaden meer. Misschien een ideetje om daar ook eens over te bloggen?

  4. Kaat Says:

    Volkomen eens met je oproep, Yves: fietsers moeten assertiever worden, en niet enkel in het verkeer. In Vlaanderen is de mentaliteit “als er een stippellijntje langs de weg is, mogen we al blij zijn want er is aan de fietser gedacht”. Die mentaliteit is dringend aan verandering toe.

    Zelf stuur ik zeker maandelijks een mail met suggesties of klachten naar het meldpunt fietspaden, naar de politie Gent, naar Karin Temmerman, naar Yves De Baets (adjunct-directeur mobiliteit in Gent). Of het veel uitmaakt, weet ik niet. Misschien als meer fietsers voor hun basisrecht op veiligheid zouden opkomen?

  5. Frans Says:

    Opvoeden? Natuurlijk! Maar is dat de taak van de politie? Een fietser die zonder licht rijdt, door het rood of op het trottoir, weet pertinent wat hij doet en wat de gevolgen kunnen zijn. Je kan dat toch niet gaan vergelijken met een peuter die een doos lucifers ontdekt.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: