Home

Peanuts

14 oktober 2008

Gisteren kwam ik vroeg naar huis om deze fietsbult te fotograferen:

13okt08 17u59 Neerscheldestraat

13okt08 17u59 Neerscheldestraat

Geduld is een strikte noodzaak voor wie de evolutie van deze werf bekijkt. Na jààren geduld liggen de 2 bruggen in het Keizerpark op hun plaats, en nadert de parkaanleg z’n eindfase. Het pleit voor de schepen van de groendienst dat hij deze zomer de bruggen (en het stukje park ertussen) bijna manu militare liet openstellen, zij het op z’n Belgisch :

17sept08 8u21 Fransevaart

17sept08 8u21 Fransevaart

Op z’n Belgisch wil zeggen: een officiële grijze zone. De verbodssignalisatie blijft staan. De durvers effenen het pad. Na een poosje volgt – behalve de regelfreaks – alleman in hun spoor.

17sept08 8u26 Visserij

17sept08 8u26 Visserij

Grappig : er staat  slechts signalisatie op 3 van de 4 parktoegangen. Logisch ook: toen de Keizerparkwerf startte was er nog maar 1 brug. Minder grappig: het zijn 2 bottlenecks. En hoe leer je je kinderen waarvoor die verkeersborden dienen? Een vriend die vlakbij de werf woont vertelde me dat de brug niet door het park aangevoerd is, maar langs de Fransevaart. Er was dus geen reden om deze parkwerf zò lang stil te leggen. 

Turn the page. De bruggen liggen er, en worden intens gebruikt, verbazend intens zo bleek gisteren en vandaag. Of zoals ik leerde van de directeur mobiliteit: “Infrastructuur trekt gebruikers aan“. Nu nog wat afwerking, want er is nog een ferme fietsbult weg te werken:

17sept08 8u24 Neerscheldestraat

17sept08 8u24 Neerscheldestraat

  Deze man kon de bult aan. Hij sprong, en heeft dikke banden. Deze iets minder:

13okt08 18u00 Neerscheldestraat

13okt08 18u00 Neerscheldestraat

Kijk naar de band: dat wiel zal niet lang recht blijven. De massa (en ik) gebruikt er het voetpad:

13okt08 17u59 Neerscheldestraat

13okt08 17u59 Neerscheldestraat

13okt08 18u00 Neerscheldestraat

13okt08 18u00 Neerscheldestraat

14okt08 17u46 Neerscheldestraat

14okt08 17u46 Neerscheldestraat

Sommige klusjes zijn peanuts. Deze bult wegwerken is 1 dag werk (allez, pak nu 2 dagen) voor 2 man, en genot voor honderden fietsers per dag. Na de schepen van mobiliteit, de schepen van de groendienst en de minister van openbare werken is het nu aan de schepen van openbare werken om wakker te worden.  Jammer dat hier niet geanticipeerd wordt, het zou flink wat gevloek vermijden. Of zijn die gele blokken een teken van goede wil? Hopelijk wordt de politie hier niet wakker…want een voetpad…is een voetpad. Of telt hier het gezond verstand?

6 Responses to “Peanuts”

  1. Frans Says:

    Dergelijke “bulten” illustreren de nuance tussen een “fietsstad” en een “zelfverklaarde fietsstad”.


  2. leuke Gentse fietsblog!
    Bovenstaande fietsbult heb ik onlangs ook getrotseerd, tijdens de werken. Voor de avonturiers…

    Groeten uit de Kunstenaarstraat!
    Pieter

  3. Mdm Says:

    Ik ben ook ‘voetpad’gebruiker op dit punt.

    Heel terecht opmerking.

  4. Veerle Vandecasteele Says:

    Er zijn nog fietsbulten in Gent…
    Mijn zoon en ik fietsen dagelijks met een bang hart naar basisschool De Oogappel aan de Bisdomkaai in Gent. Ook de vriendjes in Sint-Lievens en Sint-
    Bavo kampen ongetwijfeld met onderstaand ongemak.
    De prachtige fietsroute met de nieuw aangelegde Bavobrug als climax eindigt helaas ter hoogte van de Sint-Jacobsnieuwstraat en de Keizer Karelstraat in een
    complete fietschaos.
    Komende van de Bavobrug of het Van Eyckzwembad is er nauwelijks oversteekplaats voor fietsers voorzien. Auto’s worden niet geattendeerd op fietsers. Fietsbanden zien ongelooflijk af gezien het grote niveauverschil tussen asfalt en voetpad daar waar de fietsen de as Sint-Jacobs en Sint-Anna kruisen (van Bisdomkaai naar Oude Beestenmarkt).
    Fietsers moeten op de goodwill rekenen van aanschuivende wagens uit beide
    richtingen om veilig over te steken. Telkens een spannend moment, maar
    persoonlijk hou ik mijn leven toch liever op een andere manier spannend….
    Daarom vragen we, door middel van brieven en mails aan het college van schepenen en burgmeester, vriendelijk en fietsgezind om:
    • Een veilige oversteekplaats (desnoods met verkeerslichten tijdens begin
    en einde van de schooluren) te voorzien, eventueel met toezicht.
    • Een verlaagd trottoir om fietsschade te beperken.

  5. jan Says:

    Een goede ziel heeft er nu een plankske neergelegd. Geen optimale oplossing, maar toch al veel beter dan niets. Een soortgelijk plankske maakte bij het optrekken van het appartementsgebouw aan de Marie Popelinkaai het leven een pak gemakkelijker.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: