Home

Monumentenzorg

27 oktober 2008

Monumentenzorg is een nobele zorg: het verleden bewaren voor de toekomst. Ik hou ervan. Meer nog: ik hou van Bach èn Springsteen. Historische momumenten staan op m’n estetisch verlanglijstje even hoog als hedendaagse kwaliteitsarchitectuur. Als de esthetiek te fel domineert op het functionele kunnen beide types gebouwen/infrastructuur me vol afschuw doen terugdeinzen. Deze spoorwegbrug is zo’n momument met een stinkende walm van disfunctionaliteit:

04mei08 15u32

04mei08 15u32 Terneuzenlaan

Ik overdrijf een beetje. Het zal uiteraard een goede spoorwegbrug zijn – anders zou Infrabel er niet slechts 6,5 miljoen euro en een website met toeters en filmpjes aan besteden. Maar het is een GEMISTE kans, en -zoals ze in Gent zeggen- “nog niet weinig”. De vorige brug dateerde uit 1924, en was een onderdeel van de Noord-Zuidfietsroute tussen Zwijnaarde en Wondelgem. Ze was smal van snit:

11apr08 16u48 Terneuzenlaan

11apr08 16u48 Terneuzenlaan

11apr08 16u47

11apr08 16u47

 In 1924 waren er nog geen fietsroutes. In 2008 wel. Toch heeft niemand de moeite gedaan om deze infrastructuur licht aan te passen aan 21e eeuws fietsverkeer. Daar is een woord voor: hokjesdenken. Zo ziet het er  nu uit:

23okt08 17u02

23okt08 17u02

23okt08 17u01

23okt08 17u01

Waar zat het hokjesdenken? Bij Monumentenzorg? Bij Infrabel? Of bij allebei?

Ik ben benieuwd of men hier verder onnozel zal doen, en fietsers verplichten om af te stappen. Waarom onnozel? Omdat je mekaar al met moeite kan dwarsen als je op je zadel blijft. Eenmaal afgestapt kan dit niet zonder enige intimiteit.

23okt08 17u02 Wiedauwkaai

23okt08 17u02 Wiedauwkaai

Deze spoorwegbrug is een beschermde bottleneck. Ik ben benieuwd welke autostradebrug ooit via monumentenzorg een bottleneck wordt.

Het zou een mooi woord kunnen zijn: monumentenzorgfietstoets.

10 Responses to “Monumentenzorg”

  1. Kathleen Says:

    Ik heb in september dit (http://evamargot.blogspot.com/2008/09/veilig-naar-school.html) op ons weblog geschreven over de fietsveiligheid aan de spoorwegbrug van de Wiedauwkaai, ik heb na het beluisteren van de commissievergadering ook een mail gestuurd naar het Agentschap Wegen en Verkeer, en zij hebben mij geantwoord dat er een telling zou gebeuren aan de oversteek om te zien of een veiligere overgang de moeite wel was.

  2. jeroenL Says:

    Wat betreft die bottleneck voor autostrades. Deze bestaat wel degelijk.
    De oude metalen brug over de E40 in Jabbeke is er zo ééntje.
    Maar je hebt wel gelijk. De spoorwegbrug een 40-tal cm breder aan elke kant en dit zou een fantastische fietsersbrug zijn.

  3. jandefietser Says:

    “Er gaat een telling gebeuren om te zien of een veiligere overgang wel de moeite is”. Typisch: als er geen fietsers zijn omdat er geen goede infrastructuur is, dan moet er geen goede infrastructuur komen omdat er geen fietsers zijn. Ik noem dat het Doelsyndroom, omdat het Doel als polderdorp zou gered hebben (Het Deurganckdok is overbodig, want niemand heeft ooit een schip in die polders gezien).

  4. Kathleen Says:

    Ik heb net antwoord gekregen over de mail die ik een jaar geleden gestuurd heb naar het Agentschap Wegen en Verkeer :

    “Beste,
    In tussentijd is er nog niet veel vooruitgang gemaakt. De bewuste locatie hangt namelijk samen aan twee andere dossiers, namelijk de ontsluiting van een toekomstig bedrijventerrein en de nieuwe stelplaats van De Lijn. Beide projecten hebben echter vertraging opgelopen. U moet begrijpen dat we er voor kiezen om geen infrastructuuringrepen te doen op locaties waar reeds grotere werken gepland zijn. Er zijn immers voldoende locaties waar een aanpassing wel een duurzame oplossing kan bieden.
    Simpelweg een voetgangersoversteek schilderen is ook niet aan de orde, aangezien dat nabij een spoorwegovergang veiligheidsrisico’s oplevert en vermoedelijk weinig meerwaarde biedt.
    Ik kan uw wel al melden dat de locatie op dit moment niet voldoet aan de voorwaarden om verkeerslichten te plaatsen.
    Met vriendelijke groeten,
    Jan Van Lokeren”

    • Frans Says:

      Dit antwoord stemt volledig overeen met het hierboven aangehaalde “Doelsyndroom”. Het komt niet alleen laat, het is ook nietszeggend. Want wat heeft het in orde brengen van het erbarmelijke “fietspad” langs de Buitensingel te maken met die twee andere dossiers?

    • DriesO Says:

      Uit het antwoord:
      “Simpelweg een voetgangersoversteek schilderen is ook niet aan de orde, aangezien dat nabij een spoorwegovergang veiligheidsrisico’s oplevert”

      Hoezo, weet iemand wat het risico is van een zebrapad parallel met een treinoverweg?

      “…en vermoedelijk weinig meerwaarde biedt.”

      Natuurlijk biedt zelfs een simpel zebrapad hier veel meerwaarde!
      Stel dat een ononderbroken stroom auto’s daar passeert (meestal rapper dan de toegelaten 50), dan kan een fietser/voetganger hier nooit oversteken.
      Met een zebrapad kan je als voetganger (met fiets aan de hand) een voorwiel van je fiets op het zebrapad zetten, totdat een van de automobilisten eindelijk voorrang geeft en stopt. Dan kan je een paar stappen doen, de eerste rijstrook blokkeren totdat een van de automobilisten op de andere rijstrook stopt, zodat je veilig kunt oversteken…

      • jan Says:

        “Hoezo, weet iemand wat het risico is van een zebrapad parallel met een treinoverweg?”

        d’r zijn in Vlaanderen tientallen stationnetjes naast een spoorwegovergang, en ik dacht dat de meeste daarvan een zebrapad parallel met een treinoverweg hadden, maar ik vind er geen met Google. Vermoedelijk is de idee dat, als een auto die moet stoppen voor het zebrapad stilvalt, je een ramp krijgt.

    • DriesO Says:

      Uit het antwoord:
      “In tussentijd is er nog niet veel vooruitgang gemaakt. De bewuste locatie hangt namelijk samen aan twee andere dossiers, namelijk de ontsluiting van een toekomstig bedrijventerrein en de nieuwe stelplaats van De Lijn.”

      Wat stond er onlangs in de krant?
      “…de tramstelpaats zal er ten vroegste in 2015 zijn”
      http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=FO2NJNF3

      Dus vrees ik dat de deze hoofdfietsroute nog de komende vijf jaar onbruikbaar zal blijven voor veilig schoolverkeer, want een goeie fietsroute met één slechte verbinding is een slechte fietsroute…
      En het was al geen goeie fietsroute, zie de andere punten van Fietsbult:
      https://fietsbult.wordpress.com/2008/11/09/meulestede-1/
      https://fietsbult.wordpress.com/2009/02/08/melding-15/

    • DriesO Says:

      Kathleen,

      Kun je AWV eens antwoorden op die mail om hen hier nog eens aan te herinneren?

      Zie ook
      https://fietsbult.wordpress.com/2011/10/10/wondelgemse-meersen/#comment-2907

      • Renaat vh Says:

        Ik weet niet hoe het in andere provincies zit, maar in Antwerpen is het AWV grenzeloos incompetent als het gaat om fietsersgerelateerde infrastructuur en luisterbereidheid ontbreekt volledig.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: