Home

Meulestede (1)

9 november 2008

De spoorwegbrug tussen Wiedauwkaai en Terneuzenlaan is een onderdeel van de Noordzuid Fietsroute tussen Zwijnaarde en Wondelgem. Hier kom je vanuit Wondelgem aan de spoorwegbrug:

23okt08 17u16 Buitensingel / Wiedauwkaai

23okt08 17u16 Buitensingel / Wiedauwkaai


Kathleen schreef al over dit onveilige kruispunt. Jan ontrafelde de logica van het Vlaams Gewest. Ik voeg er nog een bult aan toe:
23okt08 17u04 Wiedauwkaai

23okt08 17u04 Wiedauwkaai


De stoeprand voelt alsof je over een voet rijdt. Of is het een voet?
23okt08 17u04 Wiedauwkaai

23okt08 17u04 Wiedauwkaai


Fietsvriendelijk is dit niet. Fietstimulerend zeker niet. En dat op een fietsroute.
23okt08 17u04 Wiedauwkaai

23okt08 17u04 Wiedauwkaai

21 Responses to “Meulestede (1)”

  1. Frans Says:

    Ik vermoed dat die stoeprand een ontradend effect beoogt voor fietsers die anders wat te onbesuisd de rijbaan zouden oprijden. Er zijn andere van die “ontradende” voorbeelden. Zo raak je niet zomaar van de fietsbrug over de Brugsevaart (westerringspoor) over de baan naar Eeklo. Er zijn daar uiteraard verkeerslichten, maar ook het reliëf is verre van effen.

  2. DriesO Says:

    Frans,
    waarom ligt die stoeprand dan zo dat vooral het verlaten van de weg richting spoorbrug een valpartij kan opleveren?

    Mijn ervaring leert dat daar gewoon niet over nagedacht wordt. Er heeft simpelweg niemand bij stilgestaan dat er ook fietsers over die stoeprand moeten…

  3. Frans Says:

    Dries. Ik gaf de overheid het voordeel van de twijfel, maar je hebt absoluut gelijk. Nog een voorbeeld van zo’n absurde toestand. Je fietst vanuit Klein Turkije of de Donkersteeg (waar het mag in de voetgangerszone) richting Mageleinstraat. Dan sta je aan het Braunmonument plots op het trottoir als fietser. Ik ben daar ooit voor bekeurd geweest door de politie, en ben er nog altijd kwaad om.

    • DriesO Says:

      Frans,

      als er over de hele breedte van een openbare weg enkel trottoirtegels liggen, is het daarom nog geen trottoir, enkel een openbare weg met tegels.

      Het is trouwens niet verboden op een trottoir te fietsen, het is enkel verplicht van het fietspad of de rijbaan te volgens als die er zijn.

      Het is bijvoorbeeld perfect toegelaten voor fietsen en andere voertuigen om over een doorlopend trottoir te rijden (mits voorrang te geven aan voetgangers). Dat is dan ook op verschillende plaatsen zo aangelegd in Gent en elders.
      Kenmerkend aan zo’n doorlopend trottoir is dus dat er geen rijbaan overblijft.

      Ook als er een hoge borduur is aan het trottoir waar je uitkomt, is dat nog geen reden om er niet te mogen rijden…

      Je hebt dus de wegcode aan jouw kant als je zo’n bekeuring betwist 🙂

      • jan Says:

        Probleempje hier: art. 9.1.2.4 staat alleen toe om op een trottoir te rijden buiten de bebouwde kom (kleine kinderen op kleine fietsen mogen ook binnen de bebouwde kom). Over het algemeen is er geen probleem om te zien wat een trottoir is, maar in de voetgangerszone wel. Bij een trottoir is `de scheiding duidelijk herkenbaar voor alle weggebruikers’ (art.2.40). In jouw geval, Frans, reed je van iets wat duidelijk geen trottoir was naar iets dat het volgens de politie wel was zonder het te merken. Per definitie van trottoir was het geen trottoir, want dan had je het gemerkt.

      • DriesO Says:

        art. 9.1.2.4 staat toe om een verhoogd trottoir te volgen buiten de bebouwde kom, maar verbiedt niets.

        Dus is het nog altijd toegelaten om een doorlopend trottoir te dwarsen, ook als het verhoogd is.

        Als de wegbeheerder dit wil verbieden, moet dit bijvoorbeeld met een verbodsbord.

      • jan Says:

        Een trottoir dwarsen mag natuurlijk altijd. Hoe geraakt een auto anders uit de gemiddelde garage? Maar dat is niet hetzelfde als `op een trottoir rijden’.

  4. kathleen vz Says:

    Sinds begin november is het verboden om over dit stuk van de Noordzuidfietsroute te fietsen. Er staat aan beide kanten van de brug, links en rechts ,maar ook aan kant Wiedauwkaai en kant Muide een verbodsbord C3 (voertuigen), er staat ook een verbodsbord C19 (voetgangers)aan de ene kant links, aan de andere kant rechts van de brug.
    Er is dus in elke richting eenrichtings”verkeer” voor voetgangers toegelaten.
    Ik heb eens op http://www.gentfietst.be opgezocht hoe je met fiets van de Muide naar de Wiedauwkaai geraakt, en dat is dus over de spoorwegbrug …

    • Hilde Says:

      Ik zou dit maar melden aan de dienst Mobiliteit. De fietsroutekaart werd helemaal niet zo goed als op de site van de Stad Gent beweerd wordt. Ik heb onlangs ook een fout doorgegeven en kreeg een vriendelijke antwoord terug. Nu maar hopen dat dit ook een vervolg kent 😉

    • Frans Says:

      Dit is bij mijn weten het tweede voorbeeld in Gent van een “verboden-voor-fietsers-fietsroute”. De eerste is het stukje Reep tussen het Lieven Bauwensplein en de Seminariestraat (verboden in die richting te fietsen, op een provinciale hoofdfietsroute).

  5. Ciesvandekwis Says:

    De spoorweglichten (andreaskruis) aan weerzijden van deze brug staan pa(a)l in het midden van het fietspad. Je daar tussen wringen lukt nog net, maar met een fietskar wordt het gegarandeerd miserie.
    Was het nu zoveel gevraagd om die paal een halve meter op te schuiven?
    Wondelgem wacht trouwens nog met ongeduld op de doortrekking van de Gaardeniersbrug + heraanleg van het fietspad langs deze spoorlijn tot aan het Jan Yoensterrein.

  6. Hilde Says:

    Ik heb de foto’s van Kathleen eens bekeken, en het is toch maar eigenaardig. Het zogenaamde verbodsbord C19 is er een dat ik nog nooit gezien heb (mannetje dat frontaal is afgebeeld met opengesperde armen). Is dit een officieel bord? En de verbordsborden C3 én C19 staan niet dwars op de weg opgesteld, maar parallel aan de weg. Afgaand op de foto’s heb ik de indruk dat de borden willen zeggen: je mag niet over het hek (om op de sporen te komen of in het water).
    Hebben deze borden eigenlijk wel kracht van wet?

    • kathleen vz Says:

      ja, en een verkeersbord moet rechts staan van de rijbaan hebben om kracht van wet te hebben, dacht ik … en ze staan links.
      Alleszins, ik heb mailtje gekregen, Dienst Mobiliteit (Yves De Baedts) stuurt het door naar Verkeerstechnische Afdeling Stad Gent

      • jan Says:

        Niet alle verkeersborden moeten rechts staan, maar wel de verbodsborden. Als er geen plaats is langs rechts mogen ze ook boven de rijbaan hangen (artikel 68). Een bord dat een fietspad aanduidt wordt geplaatst daar waar het het beste zichtbaar is. Daarmee is het niet altijd duidelijk op welk stuk weg ze eigenlijk slaan, maar dat is een ander probleem.

      • jan Says:

        Ik bekijk nu pas de eerste foto van dichtbij. Daarop staat een bord ‘verboden voor alle verkeer’ en een bord ‘verboden voor voetgangers’. Die borden staan links van de de brug, maar rechts van een afsluiting. Mijn interpretatie is dat ze betekenen dat je je niet langs die afsluiting mag wringen.

      • Frans Says:

        Alweer een mooie illustratie van omgekeerde prioriteiten. Er zijn plekken in Gent met een schrijnend gebrek aan signalisatie. En hier plaatst men dan borden met een zuiver decoratief (?) karakter. Fietsers en voetgangers weten hier wel hoe ze over de brug geraken.

  7. Ciesvandekwis Says:

    Er wordt momenteel druk gewerkt aan dit fietspad tss Wiedauwkaai en de ArtCube (oude manchesterfabriek aka Pretland e.a.). Tijdelijk is het even zoeken, maar er is wel degelijk doorkomen aan + zicht op beterschap.

    Grootste bult blijft echter dat spoorweglicht (begin rechtse fietspad brug komend van Wondelgem), pal op het pad, alsof het zegt: “no pasaran”! Ik veronderstel dat NMBS hier van op de hoogte is. In het donker is dit licht zelfs ronduit gevaarlijk voor verwondingen, want het staat op hoofd-hoogte.


  8. […] een tijdje vraag ik me -samen met de fietsbult- af of de oversteeksituatie aan de Wiedauwkaai niet kan verbeterd worden. Op deze plek is zelfs […]

  9. ellen Says:

    En juich allen: een rode oversteekplaats op de noord zuid route thv wiedauwkaai is sinds gisteren aangebracht! ook de letterlijke bultjes op het fietspad van de wiedauwkaai (kant spoor) zijn afgesleept!! Dikke duim omhoog!

    • Renaat Says:

      Betreft het een oversteekplaats? Want in de gevallen dat fietsers geen voorrang dienen gegeven te worden (o.a. op een oversteekplaats) is rood de foute kleurkeuze.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: