Ikea Gent

De Zweden zijn geland. Ze meten zich een ecologisch jasje aan, en dat is mooi: zonnepanelen, spaarlampen, regenwaterrecuperatie, en nog andere toeters en bellen. Mààr: 1900 autostallingen en 0 (nul) fietstallingen voor zijn klanten.

11dec08 15u30 Ikea
11dec08 15u30 Ikea

De fietsen staan hier wèl droog, en Gentenaars zijn vertrouwd om èlke paal of ballustrade te benutten. We zullen maar denken dat achter de ballustrade de Leie stroomt.

Het autodenken zit diep: zelfs mijn geliefden reageerden: “iederéén gaat toch met de auto naar Ikea?” Ja hoor, in Ternat. Maar dit is Gent, dacht ik toch? Een deel van de klanten woont op fietsafstand, en komen soms louter voor koffie met Zweedse taart. Of om te kiezen wat ze later willen kopen. Of om te kopen en te laten leveren. Of om ter plekke een camionet te huren. Of… .
Laat ons dat autodenken voor wat het is, en kijken hoe men het in Kopenhagen aanpakt.
Ikea Gent durft dit niet. Rondomrond deze Ikea ligt er namelijk nul (0) meter fietspad. Daarover morgen meer.

Ook Ikea-werknemers willen met de fiets gaan werken. Wie wil er op het einde van z’n dagtaak in de file staan met z’n klanten? Ze kregen een omheinde fietsstalling. Het heeft iets van een hondenhok. De fietsrekken zijn niet zo degelijk: slecht voor de wielen, en niet diefstalbestendig.

11dec08 16u16 Ikea Gent
11dec08 16u16 Ikea Gent

Er valt ook te lachen. De bedrijfsfietsen zijn retro:

11dec08 16u17 Ikea Gent
11dec08 16u17 Ikea Gent

Fietsend personeel krijgt een degelijke coaching:

11dec08 16u18 Ikea
11dec08 16u18 Ikea

Als het maar vooruit gaat.

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

7 gedachten over “Ikea Gent”

  1. Het is niet alleen hun schuld, fietsen naar flanders expo is altijd een heikel punt geweest. Als je van Mariakerke via de R4 fietst, verdwijnt het fietspad plots achter een betonblok… daar staan je dan met al je mooie voornemens. Toch maar op straat fietsen

  2. Ik zou niet graag met zo’n ‘Ikeafiets’ willen rond rijden. Lijkt me niet echt comfortabel. Ze hebben wel versnellingen. 😉 Wat die fietsstalling betreft: zielig. Alsof er geen betere oplossing bestaat. Blijkbaar was het goedkoopste goed genoeg. 😦

  3. @Frans,

    “…autoparkings geld in het laatje brengen”

    Ik moet je teleurstellen, autoparkings brengen geen geld in het laatje, ze kosten alleen maar veel geld.
    Ikea betaalt namelijk de kosten voor zijn parkerende klanten; per parkeerplaats kost zo’n ondergrondse parking ongeveer 18.000 euro.
    Voor dat geld voor één autoplaats zou Ikea heel wat stevige fietsrekken-type-Gent kunnen plaatsen, overdekt en al.

    Ik denk dat het hier vooral kortzichtigheid is van de overheden die The Loop aanleggen, om hier geen prioriteit aan de fietspaden te geven. Het kon hier wel voor tijdelijke bruggen voor auto’s…

  4. @Dries. Bedankt om mijn ongelukkige formulering te nuanceren. Autoparkings kosten inderdaad handenvol geld, en dat willen degenen die ze aanleggen “terug in het laatje”. Dat lukt wellicht slechts zeer gedeeltelijk, ondanks pogingen om automobilisten op The Loop op die betalende plaatsen te dwingen door heel de wijk hermetisch af te sluiten. In de beginfase van Flanders Expo waren er overal automatische slagbomen, maar de werking ervan was rampzalig. Toen was er ook veel “wildparkeren” langs de R4 en in de omgeving van de Putkapelstraat om geen parkeergeld te betalen.

  5. Pingback: Peter's Blog

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: