Home

Loopliteratuur

17 december 2008

Ikea Gent ligt op “the Loop”. Administratief noemt men dit stadsdeel de Handelsbeurs. Vroeger noemden we het Flanders Expo, en nog vroeger: ’t vliegplein van Sint-Denijs. Ik mocht er als puber ooit landen en opstijgen, pure romantiek. De draak die nu op het Belfort staat steeg daar op. Flanders Technology was de motor voor de aanleg van Flanders Expo, en de wegenis uit 1987 werd exclusief bedacht voor koning auto. Later legde men een fietspad naar het schitterende pad langs de R4, en in 2005 kwam daar –enfin– een tramverbinding bovenop. Het plan op de website van Flanders Expo is duidelijk: geen fietsinfrastructuur.

Een recent literatuuroverzicht.
Het GMF schreef er afgelopen jaar al over: Flanders Expo niet bereikbaar met de fiets.
Wij deden er in oktober 2 detailstukjes bovenop:
noodbrug en “oriënteren”
Peter Dedecker vat het verloop kort samen. Het GMF publiceerde net vandaag de studie voor zwakke weggebruikers uit januari 2007. Wat hierin opvalt: de zone voor Ikea is al vastgelegd, fietspaden daarheen worden niet gepland. Jan vat de huidige situatie zo samen op plan.
Het beweegt wel qua wegeninfrastructuur: vanavond is er een informatievergadering over de aanleg van de Poortakkerstraat, en in de krant lezen we dat er vanuit Brussel 1,1 miljoen Euro komt voor de ringweg op the Loop. Geen idee of daar fietspaden bijhoren.

Dit is het geknipte fietspad langs de Pégoudlaan:

14dec08 16u04 The Loop

14dec08 16u04 The Loop


Het verval is ingezet.

Op het huidige eindpunt bouwt men een voetgangerstunnel voor parkinggebruikers. Een fietstunnel kon er niet af, zelfs geen wielgootje:

14dec08 16u05 The Loop

14dec08 16u05 The Loop

5 Responses to “Loopliteratuur”

  1. Frans Says:

    Het wordt tijd dat Fietsbult dit hoofdstuk afsluit want ik heb plaatsvervangende schaamte voor al die bestuurders, stedenbouwkundigen en andere plannenmakers die de pretentie hebben hier een nieuwe, hedendaagse Gentse stadswijk te ontwikkelen. Dat er hier (nog geen) fietspaden zijn of een degelijke bewegwijzering, tot daar. Dat zijn maar symptomen. Want er staat hier niet eens architectuur, alleen wat zeer grote koterijen, zonder enige ruimtelijk of vormelijk binding met elkaar. Misschien moeten we Zweedse topdesigners uitnodigen om dit zootje eens grondig te restylen.


  2. Op een andere Blog kwam ik ook een posting tegen over het Probleem Ikea: http://spiritvoorgent.blogspot.com/2008/12/ikea-per-fiets-ikea-by-bike.html TrackBack?


  3. Vervelend is dat er tot voor kort een fietspad van de Ringvaart tot aan Flanders Expo was. Maar dit fietspad is nu afgesloten wegens de werken aan (wat ik vermoed) Veld 5 Oost. Dit fietspad liep hier over de (vroegere) parking, maar die is nu vakkundig verbouwd tot bouwput. Uit de gebrekkige bewegwijzering kan ik opmaken dat fietsers vanaf nu via de Kortrijksesteenweg moeten omrijden.

  4. fietsbult Says:

    Klopt. De werken aan de autostrade annex fietspad naar Gent Sint-Pieters slepen al een poos aan, en ik zie weinig drukte op de werf. Het fietspad langs de Ringvaart is een onderdeel van het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk. Zou men een Bovenlokaal Autoroutenetwerk zo lang (durven) onderbreken?

    • DriesO Says:

      voor de duidelijkheid:

      Er zijn daar momenteel twee fietspaden afgesloten:

      *die langs de binnenring R4 ter hoogte van de aansluiting autoweg/fietspad naar Gent Sint-Pieters.

      *Guido bedoelde het fietspad vanop de buitenring R4 naar The Loop / achterkant Flanders Expo, dat nu wellicht onderbroken is door de aanleg van een nieuw stuk van de autoringweg rond The Loop.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: