Nieuwelaan

Surprise!
De Nieuwelaan!
Wat een naam!
Ik ben er misschien al 500 maal over gereden, maar pas daarnet zag ik op een plan dat wat ik al eeuwen aanzag voor de Victor Braeckmanlaan voor een deel anders noemt.

Nieuwelaan!
Wie verzint het.
De laan komt uit in de Antwerpsesteenweg. Of is het andersom? Het is zo’n typische jaren 60-weg. Breed. Te breed. Knal door de velden. Bedoeld om verkeer snel de stad in en uit te krijgen. Ideaal om snelheid te halen.

Stel: je fietst vanuit het centrum van St-Amandsberg naar de Carrefour, of de Briko, of de Media Markt, of Sleepy, of…, probeer dan dit gruwelijk kruispunt te vermijden:

27dec08 11u55 Antwerpsesteenweg
27dec08 11u55 Antwerpsesteenweg

27dec08 11u56 Antwerpsesteenweg
27dec08 11u56 Antwerpsesteenweg
Fietsers “mogen” naar rechts, want links bestaat niet.
27dec08 11u57 Antwerpsesteenweg / Nieuwelaan
27dec08 11u57 Antwerpsesteenweg / Nieuwelaan

Deze weg en dit kruispunt is van het Vlaamse Gewest. Wie de buurt kent kan het vermijden. Voor de anderen: waag uw kans om over te geraken. Wachten op een auto, en die dan als dekking gebruiken is een dankbare overlevingstechniek:
27dec08 12u01 Antwerpsesteenweg / Nieuwelaan
27dec08 12u01 Antwerpsesteenweg / Nieuwelaan

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

4 gedachten over “Nieuwelaan”

  1. Voorsorteren net als de auto’s dat wordt je toch geleerd in de verkeerslessen op school of zijn we die vergeten. Dus fietsstrook rechts (links laten) en gewoon de afslag naar links nemen, zoals de fietser op de laatste foto. Overal in Vlaanderen zie je dergelijke situaties, ook bij Zelzate het is dan nog bebouwde kom, dus gewoon: achter je kijken, hand uitsteken en voorsorteren. We laten ons toch niet door de auto domineren zeker. In een land waar de meeste automobilisten wachten voor de voetganger en de fietser of doen ze dat alleen over de landgrenzen????

  2. Ach, het leuke oude dilemma van de fietser die rechtdoor wil op zo’n kruispunt: je kan dat niet zonder het verkeersreglement te overtreden. Immers:
    (1) Je mag het fietspad alleen verlaten om voor te steken, een hindernis te ontwijken of om van richting te veranderen (artikel 9, punt 1.2.3) en
    (2) Als er pijlen staan moet elke bestuurder (en een fietser is een bestuurder) voorsorteren (artikel 77, punt 1).
    Je moet dus voorsorteren, maar je mag het niet. Gezien het feit dat in Gent de politie fietsers verbaliseert dir niet eens in overtreding zijn (zie de actie aan het Sint-Pietersstation), zou ik er niet op rekenen dat de politie niet verbaliseert omdat de regels absurd zijn.

  3. Ik zie niet in waarom je het verkeersreglement moet overtreden:
    Je mag het fietspad verlaten om van richting te veranderen, dus je kan perfect voorsorteren.

  4. Je mag hier (en in het algemeen op een kruispunt met voorsorteerstroken) inderdaad als fietser voorsorteren en dus het fietspad verlaten.
    Dat is wat in die verkeersregel bedoeld is met “…om van richting te veranderen”.

    Ik doe dat als assertieve fietser regelmatig, als het niet te druk is.

    Maar voor de voorzichtige fietser (inbegrepen kinderen, ouderen en mensen die niet regelmatig of niet snel fietsen), is deze aanleg inderdaad zwaar onvoldoende.

    Wat hier kan helpen is de asfaltvlakte verkleinen, en dat kan al met wat verf.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s