Antiek

Snif.
Helaas.
Er rijden geen treinen meer met royale zetels van Henry Van de Velde. k1inter1
(foto: stoomcentrum Maldegem)

De NMBS sleept een antifiets imago met zich mee. In de 20e eeuw leverde je fiets meenemen in de bagage-wagon soms boze blikken op van stationschef, treinwachter en medereizigers. Het betert. Er zijn al dubbeldekwagons in gebruik met “fietsplaatsen.” Fietspunten slepen zich in gang (we zijn nog steeds in blijde verwachting van de extra stallingen van Max Mobiel Sint-Pieters). Er zijn – ik heb het van horen zeggen- al een paar stations met voldoende degelijke fietsstallingen. Het gerucht gaat dat er in Brussel een spoorambtenaar louter met fietsbeleid bezig is.
Oh contradictie: het NMBSpersoneel heeft steeds fietsen in gebruik gehad. Dit is hiervan een mooi relict:

15nov08, 15u12, NMBSoprit nabij Antwerpenplein
15nov08, 15u12, NMBSoprit nabij Antwerpenplein

De beugels zijn niet meer van deze antidiefstaltijd. Dat gootje is niet authentiek. Maar het sfeertje is wel correct jaren 50/60. En het is prima onderhouden. Dit relict wordt dus nog gebruikt. Straks wordt het misschien beschermd als monument.

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

4 gedachten over “Antiek”

  1. Die oudere treinen zijn meestal mooier dan de nieuwe. Maar om die nu tijdens het spitsuur weer te gebruiken, zou toch een heel slecht idee zijn.
    Toch wel een contradictie: een spoorwegambtenaar die zich enkel bezig houd met het fietsbeleid in Brussel. Alsof Brussel plots een fietsstad geworden is. 😯
    Er word veel beloofd maar tot nu heb ik eigenlijk nog niet veel verbetering gemerkt.

  2. Stef, onderschat Brussel niet als fietsstad. Zelfs daar worden inspanningen geleverd, ook buiten de Wetstraat. Op de Gewestwegen heb je zelfs “fietssluizen” aan de kruispunten, wat niet het geval is in Gent. Maar qua NMBS heb je gelijk: in Brussel-Centraal, veruit het drukste station van het land, zijn er helemaal geen fietsstallingen. En ik heb niet de indruk dat zoiets voorzien is in de huidige renovatieplannen (kostprijs: 25 miljoen euro). De immense ondergrondse ruimtes zijn blijkbaar alleen voor winkelgalerijen bestemd.

  3. Frans, ik kan slechts spreken van het stuk Brussel dat ik regelmatig zie. Inspanningen zijn er zeker geleverd. Hier en daar grote stukken fietspaden langs de kleine ring tussen de Zuid en Louiza bijvoorbeeld. Alleen zie ik toch maar bitter weinig fietsers. Zomer noch winter, alle inspanningen ten spijt. En een fietssugestiestrook tussen de tramrails zoals dat in de Charleroisesteenweg in Sint-Gillis gedaan is, is nu niet echt fietsvriendelijk.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s