Muur

De Gentse kleine ring (R40) is een automuur rond Gent Centrum. Fietsers die deze weg dwarsen nemen vaak evenveel risico als iemand die over een muur klimt. Velen kunnen het aan om over een muur te klimmen. Nog veel meer mensen – de meerderheid – durven dat gewoonweg niet. Wie durft bijvoorbeeld met kleine kinderen dit kruispunt oversteken?

25jan09, 14u59, Drongensesteenweg / Rooigemlaan
25jan09, 14u59, Drongensesteenweg / Rooigemlaan

De startpositie is niet denderend. Wie vanuit Drongen rechtdoor wil fietsen of wil afslaan krijgt geen opstelstrook. Dat is met een een linkse en rechtse auto-afslagstrook wel een minimum.
Op de foto hieronder zie je grint alom. Het ongelijke putdeksel voor de wielen is een extra hindernis:
25jan09, 14u58, Drongensesteenweg / Rooigemlaan
25jan09, 14u58, Drongensesteenweg / Rooigemlaan

Positief: wie vanop de ring linksaf wil krijgt (aan beide zijden) een wachtzone:
25jan09, 15u02, Rooigemlaan / Drongensesteenweg
25jan09, 15u02, Rooigemlaan / Drongensesteenweg

Let vooral niet op de auto op het fietspad:
25sept09, 15u03, Rooigemlaan
25sept09, 15u03, Rooigemlaan

Naar analogie met Frans gisteren: dit is een fietspad waar automobilisten durven op stilstaan.

Hieronder het scenario voor wie vanuit Drongen linksaf de ring op wil:

25jan09, 15u00, Drongensesteenweg / Rooigemlaan
25jan09, 15u00, Drongensesteenweg / Rooigemlaan

25jan09, 15u00, Rooigemlaan
25jan09, 15u00, Rooigemlaan
25jan09, 15u00, Rooigemlaan
25jan09, 15u00, Rooigemlaan
25jan09, 15u00, Rooigemlaan
25jan09, 15u00, Rooigemlaan
25jan09, 15u00, Rooigemlaan
25jan09, 15u00, Rooigemlaan

25jan09, 15u00, Rooigemlaan
25jan09, 15u00, Rooigemlaan

Ik beschouw dit al gans mijn leven als een normale situatie. Normaal gevaarlijk. Maar hoevelen kunnen en durven op deze manier een kruispunt dwarsen?

Velen verkiezen de beschermende aura van het zebrapad:

25jan09, 14u55, Rooigemlaan
25jan09, 14u55, Rooigemlaan

25jan09, 14u55, Rooigemlaan
25jan09, 14u55, Rooigemlaan

Dit was een observatie op een zondagnamiddag. Misschien doe ik dit nog eens over tijdens een spitsuur.

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

5 gedachten over “Muur”

  1. Op de eerste foto is de gevaarlijkste “muur” het kruispunt met de zijstraat naar Malem. Daar staan verkeerslichten die het verkeer stadsinwaarts moeten intomen. Op zich een goede ingreep (die sinds kort ook bestaat op de hoek van Nieuwewandeling en Coupure). Wie echter uit Malem komt en linksaf wil afslaan kan helemaal niet zien op welk moment het weer groen wordt voor de ronkende automeute. Dan kan je niet anders dan gevaarlijk gokken bij het oversteken.
    Voor die stilstaande auto (met vier knipperlichten) op het fietspad is er maar één woord: misdadig! Dit is een van de meest straffeloze overtredingen op de wegcode. Fietsbult is veel te barmhartig door de nummerplaat ervan onherkenbaar te maken (niet verlenen van hulp aan fietsers in nood?). Die zou eigenlijk te schande getoond moeten worden. In zo’n omstandigheid ben je als fietser TWEEMAAL zwakke weggebruiker: je mag het recht niet in eigen handen nemen (dus geen bluts of kerf) en je hebt ook geen enkel verhaal (tenzij je schade oploopt en het kan bewijzen). Doorseinen van de nummerplaat heeft geen zin want alleen de politie mag verbaliseren, en de bestuurder die hier stilstaat weet pertinent goed dat het risico op vervolging NUL is. Persoonlijk blijft ik als fietser achter zo’n voertuig staan, neem een foto, en rinkel zolang het fietspad niet vrijgemaakt is.
    Andere van deze beelden van Fietsbult zijn niet vleiend voor fietsers. Als fietser links afslaan tussen de auto’s (zoals hier naast die oude Citroën DS) is volgens de wegcode wel correct maar bij gebrek aan een fietssluis toch niet de meest voorzichtige manier om “over de muur te geraken”. En fietsen op het zebrapad is helemaal fout, en dubbel gevaarlijk met een kind dat op de bagagehouder hangt met losse benen.

  2. Frans,

    “niet vleiend voor fietsers”?

    De manier waarop die fietsster links afslaat (voorsorteren op de linkerstrook) is voor de wegcode een normale manier van links afslaan, en toegelaten voor fietsers.
    Het is iets wat ook ik doe als de drukte het toelaat.

    Ik zou het eerder “niet vleiend voor de wegbeheerder” noemen.

    Ik vind dat elk kruispunt ondersteuning moet bieden aan de fietser om op de twee toegelaten manieren veilig links af te slaan:

    *links afslaan op de linker voorsorteerstrook, voor de ervaren fietser, wanneer de drukte het toelaat (ondersteund door een fietsopstelstrook zodat fietsers voor de auto’s wachten)
    *links afslaan in twee keer, voor de voorzichtige fietser of als het te druk is (ook ondersteund door een fietsopstelstrook)

    Op dit kruispunt is dit maar heel gedeeltelijk gedaan.

  3. DriesO, wij zijn het duidelijk eens over de toepassing van de wegcode en de gebrekkige inrichting door de wegbeheerder. Volledig akkoord dus met jouw opmerking “niet vleiend voor de wegbeheerder”. Toch kan je als fietser strikt volgens de wegcode rijden, en toch grote risico’s nemen in situaties waarin veiligere alternatieven bestaan. De wegcode op zich is spijtig genoeg geen waarborg voor veiligheid. Zo mag je in de bebouwde kom met twee naast elkaar fietsen, maar in vele omstandigheden is het pure zelfmoord. In de beschreven situatie (cfr Citroën DS) zou ik komende van Drongen gewoon rechtdoor fietsen over het kruispunt en daar even wachten om links af te slaan in de Rooigemlaan wanneer het groen is voor het verkeer komende van rechts. Zelfs mét fietssluis blijft het gevaarlijk, bijvoorbeeld tussen de Europabrug en de Patijntjestraat. Veel fietsers richting station nemen er de voorsoorteerstrook naar links, zoals de wegcode dat inderdaad toelaat, maar zo hebben de meeste automobilisten het niet begrepen. Ander voorbeeld: zolang je op een rondpunt rijdt moet je strikt genomen alleen de richting aanwijzen wanneer je dit rondpunt verlaat. Als fietser op een druk rondpunt zoals achter het Sint-Pietersstation hef je beter je linkerarm op om te tonen dat je op de rotonde blijft, anders wordt je gegarandeerd de pas afgesneden door auto’s die vanuit de tunnel naar de Voskenslaan razen. Ik wacht nog altijd op de eerste campagne van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid om automobilisten te wijzen op de plaats van de fietser in het verkeer, maar men blijkt daar een voorkeur te hebben voor soms debiele of onbegrijpelijke slogans langs de –fietsloze- autowegen.

  4. Yves, je hebt mijn buurt aangedaan zie ik. Indrukwekkend hé? Dit kruispunt doe ik dus dagelijks hé, mét dochter op de fiets. Het is wraakroepend hoe fietsers hier in de steek worden gelaten.

    Frans, ik doe altijd wat jij zegt: mooi oversteken op het zebrapad met de fiets aan de hand. Maar vervolgens heb je aan de overkant als fietser gewoon géén plek om je veilig op te stellen tot het licht weer groen wordt. Wat moet je dan?

    Het is één van mijn dagelijkse ergernissen…

  5. Kaat, ik deel je ergernis. Bij de recente aanpassing van de kruispunten langs de R40 van de Rooigemlaan tot de Godshuizenlaan heeft het Vlaamse Gewest bijna nergens aan behoorlijke opstelstroken gedacht. Fietsbult heeft daarop al gewezen met foto’s van het kruispunt Groot-Brittanniëlaan/Bijlokehof. Zelfs op de zeer beperkte ruimte op de hoek van de Rooigemlaan en de Drongenssteenweg (stadszijde) moet het mogelijk zijn om een kleine opstelplek te voorzien. Daar staan nu telefoonbakken en … fietsrekken!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s