Home

Armoede

30 januari 2009

Fietsen was decennialang gelinkt aan “arm zijn”. Ik heb me dit lang niet gerealiseerd. Ik las het een 5-tal jaar geleden in de Gentenaar in een interview met Marc Van Hecke.
Misschien is het niet de waarheid. Het is een vermoeden: fietsen uit armoede is back in town.

25jan09, 15u35, Watervlietstraat

25jan09, 15u35, Watervlietstraat


Zondagnamiddag deed ik een fietsronde langs de noordzijde van de Gentse kleine ring R40 met zijn dichtbevolkte wijken errond: de Brugsepoort. Het Rabot. De Muide. Het verbaasde me hoeveel geparkeerde fietsen ik zag, ook kinderfietsen. Veel fietsen tegen gevels. Veel fietsen in de fietsrekken. All over. Al die fietsrekken renderen duidelijk.

Ik hoor vaak commentaar op het fietsstallingsbeleid van overheden. Soms terecht, soms onterecht. Maar dit moet je Gent nageven: in de afgelopen 10 jaar zijn er in alle mogelijke woonstraten van alle mogelijke wijken véél stallingen geplaatst. Het geeft mensen met een beperkte woonruimte de kans hun fiets diefstalbestendig vast te zetten. Gent telt nu eenmaal veel kleine huisjes. Ze ondersteunen een mobiliteitsbeleid in een stad vol studenten. En ze ondersteunen mobiliteit van de grote groep mensen die de statistieken van het armoedebeleid vullen.
Een degelijk fietsbeleid is óók een sociaal beleid.

4 Responses to “Armoede”

  1. Kathleen Says:

    Mijn kinderen gaan naar een school in de Muide, en daar is er zelfs geen fietsenstalling in de school, ze moeten het stellen met twee fietsenrekken voor de poort. Veel te weinig plaats telkens, de ouderwerkgroep heeft al eindeloze e-mails gestuurd naar het stadsbestuur maar er komt geen schot in de zaak.


  2. Ook een sociaal beleid, maar zeker ook een rechtvaardig beleid.

    @Kathleen: een school zonder fietsenstalling? Ik wist niet dat dat nog bestond…

  3. Frans Says:

    Tegenwoordig kan zelfs “auto” gelinkt worden aan “arm zijn”. “Arm” in de betekenis van geen volwaardig alternatief hebben om ongeveer even snel en veilig op zijn bestemming te geraken met het openbaar vervoer of met de fiets. Het zou interessant zijn een kaart te maken om aan te geven vanuit welk (beperkt) deel van het Gents grondgebied men tijdens het piekuur binnen het halfuur met het openbaar vervoer of met de fiets in het centrum, het Sint-Pietersstation of het havengebied geraakt.

  4. DriesO Says:

    Frans,
    het grootste deel van de inwoners van Gent kan binnen het halfuur met de fiets in het centrum of station St-Pieters raken.
    (Trek een cirkel van 10 kilometer op de kaart.)
    Veel mensen zelfs in een kwartiertje.

    Maar inderdaad kun je van “vervoersarmoede” spreken als mensen afgeraden worden te fietsen, bijvoorbeeld door barriéres zoals drukke ringwegen of door het ontbreken van aantrekkelijke fietsinfrastructuur.

    Het havengebied is daarvoor inderdaad een schrijnend voorbeeld.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: