Meten (3)

Waarom zat er een kabel tussen het telapparaat op de fietsonderdoorgang aan de Bijlokekaai en een laptop?

01apr09, 13u41, Bijlokekaai
01apr09, 13u41, Bijlokekaai

2 ambtenaren deden een visuele check van de betrouwbaarheid van de metingen. Ze keken op de laptop of het telapparaat de passerende fietsers effectief “zag”. Dat viel ferm mee. Pakweg 5 fietsers per uur werden niet geregistreerd, bijvoorbeeld als een voetganger door de zichtlijn van de radar liep.
01apr09, 13u41, Bijlokekaai
01apr09, 13u41, Bijlokekaai

Het telapparaat meet ook de snelheid van de fietsers. Weird, en wijs.
Of vertelden die 2 mobiliteitsmannen me dit omdat het 1 april was?

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

4 gedachten over “Meten (3)”

  1. Ik vermoed dat het eerste getal van elke meting de snelheid geeft (minteken = naar omlaag). Wat betekent dat er toch 1 gek was die daar zonodig 42 km/u moest doen.

    Overigens: om om 13u41 (tijdstip foto) al metingen te hebben van fietsen die er om 14u45 (tijdstip op scherm) passeren, faut le faire.

  2. My mistake. Bedankt dat je het zegt Jan, ik zal “mijn” uur aanpassen, want ik heb mijn fototoestel pas vorige week op zomeruur gezet 🙂

  3. Ik had de telapparaatjes ook al zien hangen, een tweede aan de Recollettenlei. Zo brengt men dan waarschijnlijk het fietsverkeer langs het water in kaart.

    Ik herinner me een uitspraak van de stadsdiensten dat onderdoorgangen onder de ring weinig zin hebben, “want die aan de bijlokekaai wordt toch niet veel gebruikt”.

    Hopelijk spreken de cijfers dit tegen. In het andere geval moet men zich ook vragen stellen of dit wel een perfect voorbeeld is van een onderdoorgang, zeker voor verkeer dat vanuit het centrum naar pakweg de kortrijksesteenweg wil. (velen gebruiken dit traject naar het station)

    1 de schuine balken komen vervaarlijk laag tot halfweg het wegdek.

    2 de onderdoorgang komt wat verder van de hoofdweg uit, er moet 180° gedraaid worden om dan (via een veredeld soort voetpad en verschrikkelijke kasseien) terug op de ring te komen. Daar moet je praktisch vanuit stilstand de (toch wel steile) klim aanvatten.

    3 volgens mij staat enkel aangeduid dat deze doorgang naar de Blaarmeersen leidt. Dat is niet de hoofdbestemming van Gentse fietsers vrees ik.

    Ik denk dat een duidelijk aangeven van een alternatieve route naar het station (langs het water en Koning Albertlaan) al een aanzienlijke stijging van het aantal gebruikers zou kunnen betekenen.

  4. 24 fietsers op iets meer dan 8 minuten, op wat niet echt het spitsuur is, is toch niet slecht. Overigens, als ik het juist voor heb wat de mintekens betreft, gaat twee derden staduitswaarts. Altijd al het idee gehad dat er in die richting meer waren.

    Overigens: die 180-gradendraai is inderdaad heel vervelend en maakt dat ik, als er weinig verkeer is, langs boven ga. Als het drukker is (zeg maat: overdag) ben je onderdoor bijna altijd sneller dan bovendoor.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s