Melding (22)

Hoe verouderd kan een fietspad zijn?

01mei09, 15u07, Sint-Denijslaan
01mei09, 15u07, Sint-Denijslaan

Het fietspad op de Sint-Denijslaan tussen spoorweg en Ringvaart (Maurice Dupuislaan) is op en versleten. Het einde van het fietspad is het toppunt.

01mei09,
01mei09, 17u07, Sint-Denijslaan

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

6 gedachten over “Melding (22)”

  1. Dat ziet er eerder uit als een slecht onderhouden voetpad ipv een fietspad. Zo zie je ze tegenwoordig nog heel zelden. Het zou me trouwens niet verbazen mochten veel fietsers gewoon dit fietspad negeren en op straat rijden.

  2. Ik kom daar regelmatig. Wat verder richting ’t station (zo lang is die straat nu ook weer niet), liggen een aantal snelheidsdrempels, vooral omdat daar een stuk is waar er zelfs geen fietspad ligt. Auto’s durven daar vaak te snel rijden, waardoor zowat alle fietsers toch kiezen voor de veiligheid van’t fietspad.
    Je moet daar echt eens proberen rijden met een volle fietskar, ’t voelt net alsof je op een mountainbikeparcours rijdt.

  3. Dit is een van de enige fietspaden waar ik, als assertieve maar plichtsgetrouwe fietser, toch op de rijbaan rij.

    Na de werken aan het Sint-Pietersstation (lees in 2015?), wordt de op- en afrit (voor auto’s) naar de R4 trouwens afgesloten wegens onveilig.

    Dan wordt dit een gewone woonstraat. Tijd om eens na te denken hoe deze straat dan zou kunnen heringericht worden.
    Zone-30 met smallere rijweg, voetpad- en bushalteuitstulpingen, rijbaankussens, asverschuivingen, hier en daar een middeneiland?

    Het fietspad is in ieder geval terminaal. Dus moet het heraangelegd worden, bij voorkeur in glad asfalt.
    Of kiezen we voor gemengd verkeer?

  4. In deze situatie is het een fietser volkomen toegelaten om de rijbaan te volgen. Niemand kan hem verplichten een onbruikbaar fietspad te nemen. Spijtig genoeg denken veel automobilisten daar anders over. Dit is het soort situaties dat nodeloos conflicten tussen weggebruikers in de hand werkt. Het gebeurt veel te zelden dat het stadsbestuur een onbruikbaar fietspad afschaft, zoals langs de Mariakerksesteenweg tussen het centrum van Drongen(Steenhuisdreef) en de rotonde. Maar veiliger is het er niet geworden.

  5. De fietspaden rond het kruispunt Koekoeklaan – De Pintelaan zijn al even onberijdbaar als de Sint-Denijslaan.
    Helaas stond in het verkeersleefbaarheidsplan van deze buurt (een zevental jaar geleden) dat hier geen ingrepen nodig waren…

    Nochtans zijn dit allemaal fiets-assen die druk gebruikt (zouden kunnen) worden…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s