Nieuwewandeling

De fietsroute langs de Coupure heeft er een aanwinst bij. Op het kruispunt van Coupure Links, Nieuwewandeling en Jan van Hembysebolwerk staan extra verkeerslichten:

03mei09, 18u51, Nieuwewandeling - Coupure Links
03mei09, 18u51, Nieuwewandeling - Coupure Links

Ik heb geen idee wanneer deze lichten geplaatst zijn. Frans maakte er melding van in januari.

03mei09, 18u52, Nieuwewandeling - Coupure Links
03mei09, 18u52, Nieuwewandeling - Coupure Links

Een beetje googelen leert dat ze aan bod kwamen in een mobiliteitsstudie uit 1999. Dit lees je op pagina 8 van B.P.A. 133 Groene Vallei. De lichten komen ook ter sprake op pagina 30 ivan het verkeerleefbaarheidsplan Ekkergem-Coupure-Sint-Pietersplein.

03mei09, 18u53, Nieuwewandeling - Coupure Links - Jan van Hemydebolwerk
03mei09, 18u53, Nieuwewandeling - Coupure Links - Jan van Hembyzebolwerk

Met lichten en verfpot is veel mogelijk. Heuvelpoort, Palinghuizen en Tolhuis wachten hier op.

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

10 gedachten over “Nieuwewandeling”

  1. Voor fietsers komende van de Coupure loert het gevaar minder om de hoek dan uit de Coupure zelf waar aanstormende ( zone-30 is op dit rechtlijnig stuk een parodie) en aanschuivende autobestuurders blindelings de voorrangsweg oprijden om hun plaatsje te veroveren op de Contributiebrug.

  2. Wat ik niet snap: aan de volgende lichten zijn er geen lichten voor voetgangers/fietsers. Meeste automobilisten gaan dan ook volledig door hun dak als ik daar oversteek terwijl zij groen hebben.

  3. Dat oversteken is inderdaad nog altijd niet zonder gevaar: twee weken geleden werd ik er aangereden terwijl ik al bijna aan de overkant was. De automobilist in kwestie (een dokter) was vertrokken zonder vooruit te kijken, en reed na de botsing dan ook maar door zonder om te kijken. Consequent was hij dus wel.

  4. Tja, heel dat kruispunt lijkt wel ontworpen door een dronken politiecommisaris. Een fietser komend uit de Coupure, heeft die voorrang op auto’s?

    Twee juiste antwoorden:
    – Ja, want een fietser heeft altijd voorrang op auto’s als hij op een fietspad rijdt.
    – Nee, want er zijn haaientanden.

    Heeft de auto daar voorrang op de fietsers?

    Eén juist antwoord:
    – Nee, want hij ziet een fietspad, en er is geen enkele aanduiding dat hij daar plotseling voorrang zou krijgen (zo een aanduiding is niet voorzien in het verkeersreglement), en je mag niet kijken naar de signalisatie die voor anderen bedoeld is: dat die fietser haaientanden heeft geeft hem geen enkel recht.

    1. Mijn interpretatie:

      Een fietser komend uit de Coupure, heeft die voorrang op auto’s?

      Er is volgens mij maar één juist antwoord:
      – Nee, want er staat een verkeersbord – een omgekeerde driehoek – voor wie uit de Coupure komt, en verkeersborden hebben voorrang op wegmarkeringen, zelfs al rijdt de fietser op een fietspad

      Nieuwe vraag:
      Een fietser komend uit de Begijnhoflaan/Contributiestraat (achteraan op de foto), en links afslaand naar de Coupure Links (witte fietser op foto) heeft die voorrang op auto’s?

      – Ja, want een fietser heeft voorrang op auto’s als hij op een fietspad rijdt.

      Heeft de auto daar voorrang op de fietsers op dat fietspad?

      Twee juiste antwoord:
      – Ja, hij heeft voorrang op fietsers uit de Coupure
      – Nee, hij moet voorrang geven aan fietsers uit de Contributiestraat die links afslaan naar de Coupure

      Wat ook het antwoord is: het is duidelijk dat deze situatie verwarrend, dubbelzinnig en daardoor gevaarlijk is…

      1. Deze verwarrende situatie is de hoge tol voor het totaal verkeerd concept van de Contributiebrug (en verderop de Rozemarijnbrug): een strakke, gesloten en vlakke vorm dat alleen oog had voor auto (en tram), maar de doorvaart van vaartuigen stremt en een onderdoorgang voor fietsers uitsluit.
        Gelukkig wordt de “verwarrende, dubbelzinnige en daardoor gevaarlijke situatie” gecompenseerd door veel hoffelijke weggebruikers die geen tijd hebben om een analyse te maken van dit knotsgekke kruispunt.

      2. Frans zei “totaal verkeerd concept van de Contributiebrug (en verderop de Rozemarijnbrug) […dat…] een onderdoorgang voor fietsers uitsluit.”

        Akkoord, maar er ging een studie zijn om te kijken of er toch eventueel een onderdoorgang kon zijn (met een dam?). Geen idee wat de status is.

      3. Een andere dubbelzinnige verkeerssituatie is wanneer aan een officieel gemarkeerd fietspad een bord staat met “voorrang van rechts”.
        Volgens de wegcode hebben verkeerstekens (verkeersbord) voorrang boven de verkeersregels (fietser heeft voorrang op fietspad).
        http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art6

        Maar volgens het forum op http://www.wegcode.be is het verkeersbord met voorrang van rechts geen echt verkeersteken, maar een herhaling van de (algemene) verkeersregel van “voorrang van rechts”, en daardoor heeft de fietser op het fietspad daar toch voorrang, ondanks het bord “voorrang van rechts”, dat dus enkel voor auto’s en andere bestuurders geldt.

        Die situatie kom je onder andere tegen als je op het fietspad aan het begin van de Coupure stadsuitwaarts fietst thv. het kruispunt met de Hospitaalbrug.

  5. Ik erger me ook al meer dan een paar jaar blauw aan de dranghekken die op de brug over de Leie staan: kruispunt Van Hymbyse- Leiekaai-Phoenixbrug.

    Als je van over de Phoenixbrug richting Coupure rijdt: zeer onduidelijk: stukje Leiekaai rechts rijden? Levensgevaarlijk vanwege auto’s die vanuit de Leiekaai komen, en waarvoor men onzichtbaar is. Links rijden dan maar, uit je doppen kijken voor ander fietsverkeer dat vanuit de Zuidkaai de onderdoorgang neemt.

    Die dranghekkens staan er om auto’s tegen te houden, maar dwingt fietsverkeer in beide richtingen over anderhalve meter. Gelukkig is er nog de bel, gezond verstand en enige assertiviteit. Op die brug één nadar verwijderen, een likje verf met een duidelijk pijl, en men lost dit aanslepend fietsconflict zonder veel kosten op.

    1. Dit antwoord kreeg ik na melding bij Gentinfo, 1,8 m voor tweerichtingsverkeer. Lees: we hebben ’t gehoord en uw argumenten interesseren ons niet.

      Na plaatsbezoek vandaag kan ik u het volgende meedelen:

      Het fietspad op/over de Tweegatenbrug (tussen Leiekaai en Jan van Hembysebolwerk) wordt aan weerszijden correct en duidelijk zichtbaar gesignaleerd door een verkeersbord D 7 (“verplicht fietspad”);
      Bijkomende wegmarkeringen hoeven/mogen in dit geval niet;
      De brug zelf is aan weerszijden afgesloten door middel van 3 nadars;
      Het (tweerichtings)fietspad op de brug wordt aan weerszijden afgeschermd door 3 gele betonblokken;
      De resterende tussenruimte bedraagt 1,8 m;
      Het fietspad verbreden mag niet, om sluikverkeer van auto’s te voorkomen (van Leiekaai naar Jan van Hembysebolwerk en omgekeerd).

      De toestand blijft dus ongewijzigd. Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

      Met vriendelijke groeten,

      Eddy Acar

      commissaris van politie

      dienstchef VTA

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s