Home

Onkruid

18 mei 2009

Vorige week was een aannemer bezig met onkruidbestrijding op de kleine ring. Ja hoor, op de kleine ring.

16mei09, 21u03, Charles de Kerchovelaan

16mei09, 21u03, Charles de Kerchovelaan


Ik wist niet wat ik zag. Iemand vond het nodig om de kasseien die de parkeerstrook vormen tussen Charles de Kerchovelaan en het Citadelpark dicht te cementeren tegen het onkruid. Waw, wat een prioriteit in ons mobiliteitsbeleid: onkruid wegcementeren…

Bij gesprekken met ambtenaren of politici hoor ik vaak hetzelfde liedje: “Weet je wel hoe moeilijk het is om met al die onteigeningen fietspaden aan te leggen“? Hier op dit stuk stadsring is geen vierkante millimeter onteigening nodig:

22apr09, 10u23, Charles de Kerchovelaan

22apr09, 10u23, Charles de Kerchovelaan

Het lijkt me de logica zelve om het fietspad naast het voetpad langs de parkrand te leggen.

22apr09, 10u24, Charles de Kerchovelaan

22apr09, 10u24, Charles de Kerchovelaan


Zo zijn de auto’s de buffer, en loop je als fietser geen risico met al dat achteruitrijdend autovolk.
22apr09, 10u24, Charles de Kerchovelaan

22apr09, 10u24, Charles de Kerchovelaan


Ik zie bijna dagelijks mensen zich op deze manier zich verplaatsen:
22apr09, 10u25, Charles de Kerchovelaan

22apr09, 10u25, Charles de Kerchovelaan


Vaak vind ik dit “tegen-de-richting-rijden” onverantwoord. Maar wie ben ik? Mensen vinden dit rijgedrag vaak veiliger dan tweemaal een gewestweg over te steken…. Tijd om die gewestwegen veilig te maken. Met de kleine ring heeft men de keuze: ofwel weinig oversteekplaatsen, met aan beide zijdes een tweerichtingsfietspad, ofwel véél méér oversteekplaatsen.

5 Responses to “Onkruid”

  1. Frans Says:

    Het “wegcementeren van onkruid” langs de westelijke kleine ring is al maanden bezig (bezig in de zin van “bezigheidstherapie”) tussen Einde Were en de Martelaarslaan. Zo’n ingreep zou inderdaad nuttiger zijn in de kasseistraten tussen de Rozemarijn- en Recollettenbrug of tussen de Korenmarkt en Sint-Jacobs. Maar zoals het Vlaams Gewest geen onkruid wil op parkeerstroken, ontmoedigt het stadsbestuur het fietsen waar trams en bussen door smalle straten rijden.

  2. Jan Says:

    Onderschat het gewest niet: het kan nog een pak erger.

    Plaats van handeling: de Krijgslaan van De Sterre naar de Galglaan. Situatie: een superbrede parkeerstrook van 3m25 (er zijn in Gent rijstroken waar een bus over moet die smaller zijn), daarnaast, aan de kant van de rijweg uiteraard, een prul van een fietspad van 1m20 (score 4/10 toch nog volgens de Vademecumnormen), afgescheiden van de rijweg met twee verfstreepjes.

    Hier is men niet bezig de voegen dicht te cementeren, maar heeft men de parkeerstrook uitgebroken om ze van A tot Z opnieuw aan te leggen: de kasseien lagen immers niet 100% vlak. Om van de gelegenheid gebruik te maken om het fietspad aan de juiste kant van de baan te leggen, dat was uiteraard te veel gevraagd. Om dit te linken met de Nederlands-Duitse tegenstelling (“Volksaard”, 24 mei): dit is duidelijk het werk van iemand die vindt dat voor fietsers het slechtste goed genoeg is

    • DriesO Says:

      het gaat verder:

      “Van donderdag 11 juni tot en met vrijdag 3 juli 2009 wordt de parkeerstrook op de Krijgslaan, het deel tussen de Achilles Musschestraat en de Sint-Pietersaalststraat (9000 Gent) heraangelegd.

      De parkeer- en fietsstrook worden afgesloten.

      Fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen moeten de rijbaan volgen langs de werkzone.”

      http://www.gent.be/eCache/THE/4/125.bGlzdHZpZXc9cGVyc2JlcmljaHRlbl9oZWV0dmFuZGVuYWFsZCZyZWM9MTUyMjc3.html

      • Frans Says:

        Vóór de verbreding in de jaren 1970 van dit stuk Krijgslaan tot VIER (auto)rijstroken, was deze zogezegde “parkeerstrook” een breed trottoir met bomen.

      • DriesO Says:

        Nu al meer dan een week een heel dubbelzinnige situatie bij de heraanleg van de parkeerstroken op de Krijgslaan, niet alleen het deel tussen de Achilles Musschestraat en de Sint-Pietersaalststraat maar ook het deel tot aan het Citadelpark.

        Eerste situatie:

        Het fietspad is hier afgesloten met een versperring en een geel-oranje bord “Fietsers op de rijbaan”. Na de versperring is het fysiek wel mogelijk weer op het fietspad te rijden naast de werken tot een volgende versperring na een kruispunt.

        Vraag 1: Geldt het rechthoekig geel-oranje bord “Fietsers op de rijbaan” enkel ter hoogte van de versperring, of tot aan het volgend kruispunt (over de hele lengte van de werken).

        Vraag 2: In het tweede geval: verwacht men serieus dat fietsers hun plaats durven te veroveren op die gewestweg tussen de auto’s, wetende dat die hen eraf zullen rijden/toeteren richting het fietspad?

        Tweede situatie: Sinds enkele dagen staat er nog een bijkomend verbodsbord “verboden voor fietsers” aan die verschillende versperringen.
        Dat verbodsbord kun je niet anders interpreteren dan dat fietsers hier niet mogen rijden, noch op het fietspad nog op de rijbaan. Nochtans staat er ook nog altijd het rechthoekig geel-oranje bord “Fietsers op de rijbaan”.

        Vraag 3: hoe verwacht je dat de fietsers de dubbelzinnige combinatie van verkeersborden “Verboden te fietsen op de hele weg” en “Fietsers op de rijbaan” zullen interpreteren?

        Vraag 4: deze weg is door deze verbodsborden verboden voor fietsers. Waarom staat er geen omleidingspijl, of toch minstens een of andere aanwijzing tot hoever deze werken lopen? Tot aan de Sterre? Tot aan Oudenaarde?
        Vindt men dat de weggebruiker zelf zijn omleiding maar moet uitstippelen?


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: