Home

Emoties

29 mei 2009

Oorzaak?
Geen idee.
Gevolg?

29mei09, 17u59, Neermeerskaai

29mei09, 17u59, Neermeerskaai

Veel emoties, zeker bij de betrokkenen.
Familie en vrienden van de fiets(t)er.
De chauffeur.
Zijn/haar familie en vrienden.

Ik passeerde.
Net de treintickets gekocht voor Berlijn, en via een ommetje op weg naar huis.
Banaal gelukkig.
Op weg naar verjaardagsfeestje 19 van lady L.
De weg afgezet door politie.
Fietsers mogen door.

29mei09, 17u58, Neermeerskaai

29mei09, 17u58, Neermeerskaai


Ratio.
Gevoel.
Ratio.
Gevoel.
Ratio: ik weet niks.
Gevoel: godverdomme. Zien die gasten niet dat het hier zone 30 is?
Ratio: kan een chauffeur zo vlak na een kruispunt in een afzink wel zien dat het zone 30 is? Wordt dat in deze schoolomgeving ook herhaald? Nee dus.
Gevoel: Shit, lady S gaat vanaf september hier naar school, en moet dan oversteken langs deze streepjes:
29mei09, 18u09, Neermeerskaai

29mei09, 18u09, Neermeerskaai

Ratio: ze vlammen hier dat het niet mooi is. Dat is misschien niet de oorzaak van het ongeval, maar als dit een zone 30 is…
Gevoel: oh nee! Die madam fietst in de richting van het ongeval. Hoe gaat zij zich straks voelen?
29mei09, 18u07, Neermeerskaai

29mei09, 18u07, Neermeerskaai


Rationaliseren.
Emotionaliseren.
We doen het nonstop.
Maar het was toch lang geleden dat ik me op weg naar huis zoòòòò hard geërgerd heb aan roekeloos rijgedrag.
En weer de angst voelde.

12 Responses to “Emoties”

  1. Jonathan Says:

    ‘k ben daar een dik half uur na jou gepasseerd, onderweg van’t werk naar huis. Doordat de straat afgezet was vreesde ik meteen voor een dode. Spijtig genoeg zat ik veel te dicht bij de waarheid: http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=QI2AT0CQ&PostCode=9000

  2. Huug Says:

    Ik woon in de Sportstraat en doe mijn boodschappen in “Dendelleis” aan de Jubileumlaan, als ik dan terugfiets (gepakt en gezakt) moet ik altijd foeteren op de auto’s als ik van de Jubileumlaan het fietspad wil bereiken aan de Neermeerskaai. Ten eerste: ze komen meestal aangereden aan een véél te hoge snelheid, ten tweede: ik heb voorrang maar je moet niet denken dat er ook maar ééntje vaart gaat minderen. Ik ben tegendraads en fiets meestal 1/4 de weg op, zo langzaam mogelijk en dan nog snappen ze het niet dat ze me moeten voorlaten – ergelijk is dat – ik hoop van niet maar ooit ga ik er de gevolgen mogen van dragen vrees ik, desondanks zet ik toch door.

  3. nutteloosgevoel Says:

    ik ken het slachtoffer
    afloop gaat geen goed einde kennen
    hersendood

    • gefrusteerd Says:

      wel “nutteloosgevoel”, ik erger mij aan je reactie!

      als je haar écht kent, zou ik me nog maar eens informeren. Ze is er nog steeds zeer erg aan toe, maar een staat van “hersendood” is toch wel veraf!
      ze is een vechtertje! en je reactie contrasteert fel met de instelling van al haar vrienden: ze gaat het halen en ze gaat er goed uitkomen!!

      • fietsbult Says:

        Deze blog wil géén discussies uitlokken omtrent schuld/onschuld van betrokken partijen, en géén polemieken opstarten over de toestand van slachtoffers. Zeker bij ongevallen graag enige sereniteit.

  4. Frans Says:

    Ik ken de omstandigheden van het ongeval niet, wel de infrastructuur van de Neermeerskaai. Dat zogezegd “fietspad” is een ware schande, omdat de bereikbaarheid ervan totaal ondermaats is. Zone 30? Op zo’n brede rijbaan dwing je dat niet af zonder aangepaste maatregelen (verkeersplateau of verkeersremmer, asverschuiving, vernauwing e.d.). Er moeten altijd zwaargewonden of doden vallen alvorens men dat inziet of erger: wil inzien.

  5. satur9 Says:

    Ik werk op de Jubileumlaan (nog even), en ken het gevoel van Huug van daar te moeten oversteken… brrrrr. Ik durf ook wel eens de voorrang van rechts afdwingen, maar met de bibber op het lijf.

    In de wintermaanden sta ik alle dagen op de bus te wachten op de Neermeerskaai, met fantastisch zicht op zowel de ‘zone 30’ (zone 70 voor het gros van de chauffeurs ja), en op het kruispunt Jubileumlaan/Neermeerskaai. Dat daar niet meer ongelukken gebeuren, begrijp ik niet. Het is daar echt vreselijk.

  6. DriesO Says:

    betreft de foto van 29mei09, 18u09, Neermeerskaai

    Er loopt daar blijkbaar een officieel fietspad (twee stippellijnen) dwars over de weg. Fietsers op een fietspad hebben voorrang.
    Kan iemand bevestigen dat daar geen verkeersbord of verkeerslicht staat? In dat geval hebben fietsers op deze oversteek voorrang, terwijl niemand zich daarnaar gedraagt…
    Was dit de bedoeling van de stad?

  7. sander Says:

    http://www.gent.be/gent.htm?id=START&ch=THE&rec=152278
    Aanleg van fietspad langs de Neermeerskaai
    12/06/2009

    De aanleg van fietsvoorzieningen langs de Neermeerskaai is het eerste dossier dat in het kader van het ‘Fietsfonds Gent’ wordt aanbesteed. Dat fonds staat in voor ‘de aanleg van nieuwe en verbetering van reeds bestaande fietsinfrastructuur op het grondgebied van de stad Gent’.

    In 2007 werd in het kader van het realiseren van de stedelijke fietsroute ‘Leiepromenade’ een nieuwe fietsonderdoorgang aangelegd onder de Europabrug. Bij de aanleg van de onderdoorgang werd langs de oever een toeleidend fietspad van ongeveer 200 meter aangelegd langs de oever.

    Het fietspad kon in die fase echter niet doorgetrokken worden langs de oever richting Albertbrug. Als voorlopige oplossing werd een dubbelrichtingsfietspad langs de straat voorzien, door paaltjes afgescheiden. 200 meter verder stadinwaarts kunnen fietsers dan weer op het reeds aangelegde dubbelrichtingsfietspad verder fietsen.

    Deze situatie is echter tijdelijk. De gemeenteraad heeft het bestek goedgekeurd dat de omzetting voorziet. Er zal nu een volwaardig verhoogd dubbelrichtingsfietspad worden aangelegd langs de rijbaan. De voltooiing ervan is voorzien voor eind 2009.
    De aanleg van dit fietspad zal er ook voor zorgen dat de bushalte toegankelijker wordt gemaakt, omdat het fietspad achter de bushalte wordt geleid.

  8. DriesO Says:

    ik lees:
    “Er zal nu een volwaardig verhoogd dubbelrichtingsfietspad worden aangelegd langs de rijbaan”

    Ik veronderstel dat dit betekent dat het fietspad blijft waar het nu ligt, en dus niet langs de oever?

    In mijn opinie is het inderdaad beter dat voetgangers en fietsers beiden volwaardige infrastructuur hebben, die ze niet moeten delen.
    Dus best niet zoals die eerste 200 meter fietspad, verderop richting onderdoorgang Europabrug.

  9. Frans Says:

    Op het ogenblik dat Trapkracht op 6 april zijn kritische massa uitspeelde, fietste ik langs de Neermeerskaai. Ik vraag mij af welke kluns verantwoordelijk is voor de levensgevaarlijke afwerking van het fietspad daar. Aan beide zijden wordt dat verhoogd fietspad verlengd door stippellijnen (u leest goed: stippellijnen) dwars over de rijbaan. Evenwijdige stippellijnen betekenen “fietspad” waarop fietsers voorrang hebben. Autobestuurders op de Neermeerskaai worden niet eens attent gemaakt hierop: geen rode inkleuring, noch waarschuwingsborden. Voorzichtige fietsers wagen het ook niet om hun voorrang te nemen. Zeker niet tegenover de buschauffeur van Lijn 38 die op die bewuste Trapkrachtavond rijdend met veel passagiers doodleuk aan het bellen was. Foei. Als er dan iets gebeurt, noemt men dat “een spijtig ongeval”.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: