Home

Zelfbouwpakket (4)

4 juni 2009

Iemand wou een inspanning doen om fietsers op the Loop iets te gunnen. Tot zover het goede nieuws. De kersverse fietsinfrastructuur lijkt op een zelfbouwpakket, en neemt een loopje met het verkeersreglement. Misschien eerst de handleiding lezen alvorens te knutselen?

Volgens dit bord is de fietsroute naar de Kortrijksesteenweg naar rechts:

30mei09, 10u53, the Loop

30mei09, 10u53, the Loop


Helaas bega je in deze richting een verkeersovertreding:
30mei09, 10u53, the Loop

30mei09, 10u53, the Loop


Een fietssuggestiestrook mag je niet tegen de verkeersstroom in gebruiken:
30mei09, 10u53, the Loop

30mei09, 10u53, the Loop

Er was hier genoeg rode verf beschikbaar, maar geen verkeersdeskundige.

4 Responses to “Zelfbouwpakket (4)”

  1. Frans Says:

    Kan je wel een verkeersovertreding begaan wanneer de wegbeheerder manifest in de fout gaat? En wannneer gaan we eens vernemen welke crimineel de “fietssuggestiestrook” heeft uitgevonden? Zo’n strook is niet meer dan een symbolisch bloedspoor, verwarrend en juridisch waardeloos.

  2. Jan Says:

    Op de eerste vraag: ja, en nee. In dit geval staat er een bord dat je er niet in mag, en dus mag je er niet in, en ben je in overtreding als je het wel doet, en verantwoordelijk als er daardoor een ongeval gebeurt. Dat betekent niet dat de wegbeheerder vrijuit gaat: die kan mee veroordeeld worden, en sommige rechters zouden de verantwoordelijkheid van de fietser in dit geval volledig overhevelen naar de wegbeheerder, vooral omdat die onderhand voldoende gewaarschuwd is dat het geknoei hier de spuigaten uitloopt zoals een olifant uit een porseleinkast. Ik zou zeggen: zorg voor een goede rechtsbijstandsverzekering voor je op The Loop gaat fietsen (valt het op dat dit een reclamespotje voor de Fietsersbond is?).

  3. Bart Says:

    Ik begrijp dit echt niet hoor. Is dit de stad of het gewest? Is dit onkunde of slordigheid?

    • DriesO Says:

      Het Gewest heeft hier niets mee te maken, denk ik, behalve ivm eventuele subsidies/convenanten (het gaat hier immers niet over gewestwegen, grote waterlopen of dergelijke).

      Belangrijkste grondeigenaar op The Loop is de NV Grondbank (voorzitter OCMW-voorzitter Versnick), die voor het belangrijkste deel gecontroleerd wordt door het Stadsontwikkelingsbedrijf (schepen Temmerman).
      De stad dus…

      Naast de gedeeltelijke eigendom is de stad natuurlijk ook bevoegd voor mobiliteit en ruimtelijke ordening tout court op haar grondgebied.

      Ik denk dat men hier een eerdere blunder goed wou maken met een voorlopig geïmproviseerde rode fietsloper, door de druk van o.a. de actie van Fietsersbond Gent bij de opening van Ikea.
      Ik vrees echter dat tijdelijk improviseren de fout niet kan goedmaken.
      Die grote fout is dat men fietsinfrastructuur niet als prioriteit gezien heeft, “iets dat we wel in orde maken als alle andere (auto)werken achter de rug zijn”.

      Er is trouwens geen teken dat op korte termijn de aangekondigde “definitieve” infrastructuur er zal zijn. Voor die aangekondigde fietspaden, zie bv op het plan van ontbrekende fietsinfrastructuur:

      http://www.gentsmilieufront.be/index.php/05.13.27/

      of direct de hele studie op

      http://www.gentsmilieufront.be/downloads/zwakke%20weggebruiker%2027.06.2007.pdf


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: