Jungle

Weinig woorden, gewoon een reeks foto’s van dinsdag 17 juni 2009, 8u12 tot 8u22.

180 graden draaien is hier een standaard maneuver:

16jun09, 8u16, Nieuwebosstraat
16jun09, 8u16, Nieuwebosstraat

16jun09, 8u12, Nieuwenbosstraat
16jun09, 8u12, Nieuwenbosstraat

Het fietspad blokkeren is een evidentie:
16jun09, 8u12, Tweebruggenstraat
16jun09, 8u12, Tweebruggenstraat
De schoolkinderen kijken niet op van een geblokkeerd voetpad. Alles went:
16jun09, 8u13, Tweebruggenstraat
16jun09, 8u13, Tweebruggenstraat

Stoppen en stilstaan op de rijweg om kinderen te laten uitstappen is een massale gewoonte:
16jun09, 8u14, Nieuwebosstraat
16jun09, 8u14, Nieuwebosstraat

Stoppen op het fietspad…

16jun09, 8u14, Tweebruggenstraat
16jun09, 8u14, Tweebruggenstraat
.
(grote) kinderen laten uitstappen…
16jun09, 8u14, Tweebruggenstraat
16jun09, 8u14, Tweebruggenstraat
en achterwaarts vertrekken:
16jun09, 8u14, Tweebruggenstraat
16jun09, 8u14, Tweebruggenstraat

Verderop parkeren kan ook:

16jun09, 8u21, Tweebruggenstraat
16jun09, 8u21, Tweebruggenstraat

Het kruispunt Tweebruggenstraat / Visserij is volzet:
16jun09, 8u22, Tweebruggenstraat / Visserij
16jun09, 8u22, Tweebruggenstraat / Visserij

16jun09, 8u22, Tweebruggenstraat / Visserij
16jun09, 8u22, Tweebruggenstraat / Visserij

Dit kruispunt bevat twee belangrijke fietsassen.

Tot slot, een ongeduldigaard die vindt dat hij zich een derde rijvak mag permitteren :

16jun09, 8u22, Lousbergbrug
16jun09, 8u22, Lousbergbrug

De school waar mijn kinderen kleuter- en lager onderwijs volgden voerde een beleid om zoveel mogelijk de fiets te promoten. Na een paar jaar intens ouders “begeleiden” rendeerde dat. Zo leerde ik af om mijn kinderen met de auto naar school te brengen. Of is de aanpak van Groningen beter?

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

5 gedachten over “Jungle”

  1. De “aanpak van Groningen” bestond al in Gent in de vorige eeuw, althans in de Savaanstraat. Daar was het verboden stil te staan aan het Jezuïetencollege. Maar dat verbod heeft nooit gewerkt.

  2. ‘k heb hier ook al een voorwiel geplooid gehad door een auto die een ‘180’ presteerde vanop de busparkeerstrook

  3. In de “Vogelvrije Fietser” las ik meer over de beslissing om aan alle basisscholen in Groningen een stopverbod in te voeren:

    “Stopverbod bij Groningse basisscholen

    De gemeente Groningen besloot vorig jaar bij alle 54 basisscholen een stopverbod in te stellen tussen acht uur ’s morgens en vier uur ’s middags. Bij de Groningse Nassauschool geldt al drie jaar zo’n stopverbod. ‘Het werkt heel goed’, vertelt directeur Gerard van der Poll. ‘Maar het had wel wat voeten in de aarde. De omwonenden waren namelijk niet blij met het stopverbod bij onze school. Ze stapten naar de rechter, maar uiteindelijk bepaalde de Raad van State dat het belang van het kind zwaarder weegt dan dat van de de bewoners. Ik vind het te gek voor woorden dat ze tegen een dergelijk stopverbod zijn, onverantwoordelijk. Om twaalf en drie uur ’s middags is het chaos rondom de school en zeker met auto’s erbij zorgde dat voor levensgevaarlijke situaties. Sinds het stopverbod is er meer overzicht. Het is nu een groot open gebied dat het gevoel geeft alsof het schoolplein op straat doorloopt. 99 procent van de ouders is positief, hoewel het aan het begin van het schooljaar voor nieuwelingen nog wel even wennen is. Ik let er dan extra goed op dat alles goed gaat en spreek waar nodig ouders aan. Het stopverbod is geen proef, het is definitief. En als de situatie erom vraagt, kan ik het aan iedere basisschool aanraden.'”

    1. Ook het “Vademecum Duurzaam Parkeerbeleid” van het Vlaams Gewest heeft het over een parkeerverbod in de directe schoolomgeving:

      “Kinderen kunnen door hun kleinere gestalte moeilijk of niet over geparkeerde en stilstaande
      auto’s kijken. Daarom is een parkeer- en zelfs stopverbod aan de schoolpoort ongeveer 25 meter
      links en rechts van de schooltoegang geen overbodige luxe. Parkeren op het voetpad kan fysiek onmogelijk gemaakt worden, bijvoorbeeld via paaltjes of verhoogde stoepranden. De schaarse
      plaatsen vlak aan de schoolpoort zijn bovendien zeer aantrekkelijke plaatsen, waar elke ouderautomobilist een oogje op heeft. Daarom gaan de meeste ouders telkens een kijkje nemen in de hoop dat er nog zo’n plaatsje vrij is. Dit ‘zoekverkeer’ brengt veel autodruk teweeg bij de schoolpoort. Dergelijke parkeerplaatsen kunnen beter niet ter beschikking worden gesteld. De
      autodruk gaat ermee omlaag.”

      Klik om toegang te krijgen tot vademecum-totaal.pdf

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s