Melding (28) Klotekruispunt (3)

Dit fietspad naast het UZ is een deel van de Noord-Zuid fietsroute, maar ligt erbij voor piet snot.
Primo: in dit S-bochtje zit het asfalt vol gaten.

18jun09, 9u11, Zwijnaardsesteenweg
18jun09, 9u11, Zwijnaardsesteenweg
“Ervaren” fietsers vermijden de putten door naast het fietspad te rijden:
18jun09, 9u15, Zwijnaardsesteenweg
18jun09, 9u15, Zwijnaardsesteenweg

Secundo: op het “einde” van het fietspad krijg je als toetje een ferm verzakt putdeksel.
18jun09, 9u16, Zwijnaardsesteenweg
18jun09, 9u16, Zwijnaardsesteenweg

Tertio: op het kruispunt is er simpelweg geen fietspad meer. Waw, wat een fietsroute!

Ook wie de Zwijnaardsesteenweg wil volgen komt tussen de auto’s terecht:

18jun09, 9u12, Zwijnaardsesteenweg
18jun09, 9u12, Zwijnaardsesteenweg

Iets snap ik niet. Nadat de tram jaren geleden doorgetrokken werd op de Zwijnaardsesteenweg kreeg deze steenweg een fietspad, maar sindsdien kreeg geen enkel kruispunt stadinwaarts een fietsvriendelijke facelift. Dit is het traject via de Galglaan:
18jun09, 9u18, Galglaan / De Pintelaan
18jun09, 9u18, Galglaan / De Pintelaan
Hoe denkt men een stadsdeel als Nieuw Gent te motiveren om de fiets te gebruiken zonder minstens 1 van de kruispunten stadinwaarts fietsveilig te maken? Gans die buurt rond het UZ is trouwens hilarisch op vlak van fietsinfrastructuur. Komende weken meer daarover.
Lichtpuntje: volgens dit persbericht legt de stad deze maand fietssuggestiestroken aan op de Zwijnaardsesteenweg.

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

6 gedachten over “Melding (28) Klotekruispunt (3)”

  1. Yves, als je een grapje maakt (dat de aanleg van fietssugestiestroken een lichtpuntje zijn), zet er dan een knipoogje of zo bij, anders gaan er nog mensen zijn die denken dat die levensgevaarlijke en agressie uitlokkende gedrochten iets positiefs zijn.

  2. “Gans die buurt rond het UZ is trouwens hilarisch op vlak van fietsinfrastructuur.”
    Even cynisch (zoals de wegbeheerder): zo dicht bij de spoeddiensten worden gewonden onmiddellijk geholpen. De afstand is zo klein dat zelfs een ambulance overbodig is.

  3. ik beaam als dagelijks gebruiker. Vervelend is ook die bussen die daar hun wachtstand hebben.

    Jammer dat ze het gehele kruispunt vorig jaar niet hebben aangepakt en alleen de voorsoorteerstrook vanuit centrum gent (voor de studenten dus)

    Als je de zwijnaardse steenweg inrijdt (richting zwijnaarde thv broko dus) is er eveneens geen plaats voor een fiets (pad). Ik ben er zelfs al eens bijna omver gereden door een eigen collega met de wagen!

    Ik ben daar als fietser vrij assertief en rij liever iets teveel links op de weg zodat ze niet tussen mij en de rijvakken in omgekeerde richting kunnen rijden. tot ongenoegen van de auto’s…

    En even cynisch terug.
    een ambulance is zeker nodig, ook al is het vlakbij. het is onverantwoord om een patiënt te vervoeren in een gewone auto. Stel dat hij juist terwijl jij hem op de zetel naast jou vervoert, collaboreert… Een gebroken been zal nog lukken maar de rest…? Bel die ambulance maar

  4. Ook bijzonder vreemd: op het kruispunt van de eerste foto’s, komende uit het noorden, rijdend naar Zwijnaarde. Zolang als je veilig over kan (geen enkele weggebruiker die je weg kruist) heb je rood. Pas als je het risico hebt dat een rechtsafslaande auto je omverrijdt mag je het kruispunt op.
    Waarschijnlijk is de bedoeling het een beetje spannend te houden.

    Wel goed: komende uit het noorden heb je rechtsaf voor rood, zodat je niet stomweg voor het licht moet blijven wachten.

  5. Helemaal eens met Jonathan wat betreft de ‘fietssuggestiestrook’: gewoonweg het bestaan van die dingen is zoveel als fietsers in het gezicht uitlachen. Er wordt ‘gesuggereerd’ dat we erop rijden, maar we hebben totaal geen rechten want ’t is nu eenmaal geen fietspad.
    Wat betreft het ‘klotekruispunt’: ook de andere fietspaden rond het uz zijn geen fluit waard, in het bijzonder dan die van de De Pintelaan. Oeroude, compleet schots en scheef liggende betontegels!
    Ik heb nooit gesnapt dat auto’s, die altijd met schokdempers zijn uitgerust, een glad en schokvrij wegdek krijgen terwijl fietsers, die het zonder vering moeten stellen, betontegels of beton-met-peknaden krijgen (ergo rijweg en fietspad aan De Sterre)

    1. Het beruchte fietspad van de De Pintelaan tussen het UZ en het rondpunt met de Ottergemsesteenweg is onlangs aangepakt: de ergste putten en bulten zijn gladgestreken. Ook werd het fietspad op enkele kruispunten (o.a. met de Kievitlaan)heraangelegd met nieuwe klinkers. Goede punten dus voor de wegbeheerder, maar…wel jammer dat ze niet consequent alle oneffenheden weggewerkt hebben. Het blijft dus hier en daar nog steeds aandachtig uitkijken en uitwijken.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s