Home

Melding (30) Signalisatie (2)

22 juni 2009

De tweede fietsvogelvrije plek werd vandaag al uitgebreid beschreven door Dries.

Dries maakt het me makkelijk. Ik had zin om een tirade af te steken over de onwaarschijnlijke prioriteit (£*$!%) om al deze parkeerkasseien te herleggen, terwijl er massaal veel plekken schreeuwen om (veiliger) fietspaden en fietsopstelstroken op alle kruispunten. Over zin en onzin van kasseien en comfortabel parkeren. Over hoe onecologisch het is om net de enige verdienste van kasseien, de waterdoorlaatbaarheid, weg te cementeren.
Geen tirade. Ik beperk me tot copy/paste van Dries zijn reactie, en een paar foto’s van de signalisatie”grap”.

18jun09, 9u24, Krijgslaan

18jun09, 9u24, Krijgslaan

Nu al meer dan een week een heel dubbelzinnige situatie bij de heraanleg van de parkeerstroken op de Krijgslaan, niet alleen het deel tussen de Achilles Musschestraat en de Sint-Pietersaalststraat maar ook het deel tot aan het Citadelpark.

Eerste situatie:

Het fietspad is hier afgesloten met een versperring en een geel-oranje bord “Fietsers op de rijbaan”. Na de versperring is het fysiek wel mogelijk weer op het fietspad te rijden naast de werken tot een volgende versperring na een kruispunt.

Vraag 1: Geldt het rechthoekig geel-oranje bord “Fietsers op de rijbaan” enkel ter hoogte van de versperring, of tot aan het volgend kruispunt (over de hele lengte van de werken).

Vraag 2: In het tweede geval: verwacht men serieus dat fietsers hun plaats durven te veroveren op die gewestweg tussen de auto’s, wetende dat die hen eraf zullen rijden/toeteren richting het fietspad?

18jun09, 9u24, Krijgslaan

18jun09, 9u24, Krijgslaan

Tweede situatie: Sinds enkele dagen staat er nog een bijkomend verbodsbord “verboden voor fietsers” aan die verschillende versperringen.
Dat verbodsbord kun je niet anders interpreteren dan dat fietsers hier niet mogen rijden, noch op het fietspad nog op de rijbaan. Nochtans staat er ook nog altijd het rechthoekig geel-oranje bord “Fietsers op de rijbaan”.

18jun09, 9u23, Krijgslaan

18jun09, 9u23, Krijgslaan

Vraag 3: hoe verwacht je dat de fietsers de dubbelzinnige combinatie van verkeersborden “Verboden te fietsen op de hele weg” en “Fietsers op de rijbaan” zullen interpreteren?

Vraag 4: deze weg is door deze verbodsborden verboden voor fietsers. Waarom staat er geen omleidingspijl, of toch minstens een of andere aanwijzing tot hoever deze werken lopen? Tot aan de Sterre? Tot aan Oudenaarde?
Vindt men dat de weggebruiker zelf zijn omleiding maar moet uitstippelen?

18jun09, 9u32, Emile Clauslaan / Krijgslaan

18jun09, 9u32, Emile Clauslaan / Krijgslaan

Morgen -helaas- nog zo een situatie.

5 Responses to “Melding (30) Signalisatie (2)”

  1. Frans Says:

    De tegenstrijdige bewegwijzering illustreert hoe laag men fietsers schat. Op het Maria-Hendrikaplein is het niet anders. Dit zijn geen “bulten”, maar “bergen”.

  2. jan Says:

    De filosofie achter dit soort dingen is mij vorige week duidelijk uitgelegd door een ingenieur van het Vlaamse gewest (dienst wegen, inderdaad) in verband met een ander dossier (tweerichtingsfietspad op de Nieuwe Vaart). Kort gezegd: als het echt moet kan je soms wel eens een beetje doen voor de fietser. Het belangrijkste is echter ervoor te zorgen dat, als er iets mis gaat, de fietser altijd de schuld heeft. Dus, je zorgt voor een bordje “opgepast fietsers”, maar je zorgt er vooral voor dat de fietser in fout is. Simpel, maar je moet er op komen.

  3. chris Says:

    Op het kruispunt Antwerpsesteenweg N70 – Nieuwelaan is men ook aan het werken.
    Fietsers moeten er gewoon op de rijbaan zonder veilige doorgang / geleiding.
    70km/u weg, werken 2de categorie?

  4. tellybobs Says:

    In deze situatie (en nog veeeeele andere) is de verantwoordelijke voor de signalisatie in fout. Volgens het “Ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
    (B.S. 21.05.1999)”, meerbepaald HOOFDSTUK I: Signaleren van werken, artikel 4: Werken van 3e categorie, 4.2.3b:
    b) Indien de inplanting van het werk de voetgangers, de fietsers en de bestuurders van tweewielige bromfietsen noodzaakt om het trottoir of het fietspad te verlaten en de rijbaan te volgen, wordt een gang aangebracht langsheen het volledige werk van :

    *

    ten minste 1,50 m wanneer slechts één van de categorieën van weggebruikers er moet gebruik van maken;
    *

    ten minste 2 m wanneer zowel voetgangers, fietsers als bestuurders van tweewielige bromfietsen er samen moeten gebruik van maken. Wanneer in uitzonderlijke omstandigheden de plaatsgesteldheid dit niet toelaat, mag de breedte van de gang teruggebracht worden tot 1 m.

    In dit geval wordt :

    de afbakening die het verkeer van de voetgangers, de fietsers en de bestuurders van tweewielige bromfietsen scheidt van dat van de andere weggebruikers, aangebracht en verlicht, overeenkomstig de bepalingen van a) hierboven;

    de afbakening die het verkeer van de voetgangers, de fietsers en de bestuurders van tweewielige bromfietsen scheidt van het werk zelf, aangebracht over de volledige lengte, hetzij door een voldoende stevige inrichting, hetzij door een beschermnet, en op gepaste manier verlicht.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: