Melding (31) signalisatie (3)

Ook de werf voor een fietsoversteekplaats aan de Antwerpsesteenweg is zeer fietsonvriendelijk. Juridisch is het waarschijnlijk in orde, maar je ziet dat men zich beperkt heeft tot het wettelijk minimum, niet tot een veiligheidsminimum.

De werf wordt aangekondigd. Aan 70 per uur is dit niet zeer zichtbaar:

24jun09, 12u47, Antwerpsesteenweg
24jun09, 12u47, Antwerpsesteenweg

Voorbij de bocht is de werf wel duidelijk zichtbaar:

24jun09, 12u48, Antwerpsesteenweg
24jun09, 12u48, Antwerpsesteenweg

Het snelheidsbord “maximaal 70 per uur” is keurig afgedekt met zwart plastic.
Verderop in de bocht is het 70 per uur-bord helaas prominent zichtbaar. Een verwarrend signaal voor de snelheidsmedemens.
24jun09, 12u24, Antwerpsesteenweg / Nieuwelaan
24jun09, 12u24, Antwerpsesteenweg / Nieuwelaan

Op de foto hierboven zie je dat er plaats genoeg is voor een gescheiden fietspad. Zo een gescheiden fietspad heeft nadelen voor autoverkeer. De keuze van de signalisatiemensen en verkeerstechnische afdeling van de politie is duidelijk: autoverkeer heeft prioriteit. De rest mag er zich tussen wringen. Goed uitkijken voor je als fietser in de werf duikt is noodzaak:
24jun09, 12u42, Antwerpsesteenweg
24jun09, 12u42, Antwerpsesteenweg
Spreek je de werfverantwoordelijke aan, dan krijg je als paraplu-antwoord: “de politie heeft dit goedgekeurd”.
Het is de VTA, de verkeerstechnische afdeling van de politie, die dergelijke signalisatieplannen goedkeurt. Dat lijkt pro forma te gebeuren. 3 gelijkaardige werven krijgen een verschillende aanpak. Vergelijk deze melding met de meldingen van zondag en maandag. Op het Neuseplein wordt niet aangegeven dat er fietsers op de rijbaan komen. Op de Antwerpsesteenweg is 50 de maximumsnelheid, op het Neuseplein is dat 30. Op de Krijgslaan zijn verkeersborden in tegenspraak met elkaar. Er zit wel een lijn in qua onveiligheid. Nergens past men snelheidsremmende maatregelen -bijvoorbeeld een asverschuiving- toe. Op deze werf had dit perfect gekund. Nergens krijgen fietsers een eigen plaats, zelfs geen aanloopstrook. Zo’n aanloopstrook maakt dat gemengd verkeer duidelijker en veiliger start, zonder dat je de werf onmogelijk maakt. Terzijde: gemengd verkeer met een werf en “maximaal 50 per uur” lijkt me te gek voor woorden.
Verkeersborden hebben hoofdzakelijk een juridische indekfunctie. Voor de rest: faites vos jeux! Roulette!

Op de website van de Gentse politie kan je onder de knop “verkeer” meer lezen over de VTA, en hun functie. Mooie literatuur. Je kan bijvoorbeeld “foutieve, beschadigde, verdwenen of onvoldoende zichtbare verkeerstekens” melden. De slotzin is: Opgelet: Indien u van mening bent dat de verkeerssituatie daardoor (levens)gevaarlijk is geworden, dan belt u best onmiddellijk naar de 101, zodat er onmiddellijk dringende beveiligingsmaatregelen kunnen worden getroffen.
Misschien moeten we dit consequenter toepassen.

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

3 gedachten over “Melding (31) signalisatie (3)”

  1. Humm, 101 bellen, misschien moeten we dat maar eens meer doen. Ik heb vanmiddag ook weer ferm gevloekt op de muttens die denken dat het fietspad in de Voskenslaan (met al die fietsende studenten en scholieren!) een parking is. Als je er dan één voorbijrijdt waar de bestuurder nog in zit, even belt en een teken geeft dat hij op een fietspad staat en een eindje verder dan terug de rijbaan op moet omdat er weer een idioot zijn blikken doos op het fietspad gezet heeft, krijg je van die eerste persoon getoeter en verwijtende gebaren toegeslingerd.

    Ik zou beter wat meer foto’s maken en af en toe eens naar 101 bellen om dergelijke levensgevaarlijke situaties van ronduit idioten te melden.

  2. Daarvoor de 101 bellen? De centrale zou gewoon niet kunnen volgen. EN wie bepaalt wanneer een situatie “levensgevaarlijk” is? Het zou misschien nuttiger en efficiënter zijn om naar een nummer foto’s van dergelijke situaties te kunnen doorsturen.

  3. Humm, ja, een MMS-meldpunt, waarbij voorbijgangers met de GSM een foto kunnen maken en direct kunnen doorspelen, je brengt me op ideeën 🙂

    (dit is trouwens niet nieuw, in het I-city project werd iets gelijkaardigs voorgesteld, maar het kan simpeler en toegankelijker volgens mij)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s