Preek; alias bericht 350

Fietsbult sluit 2 maanden lang zijn laptop.

In september waarschijnlijk meer. Ik beloofde mijn huisarts om de waanzin van de kruispunten op de Binnenring R4 tussen Merelbeke en Mariakerke te signaleren en te tonen. Waar is die theorie van dat eenduidig wegbeeld gebleven?
Er wachten nog foto’s uit de haven, uit Moscou, uit Drongen, uit Zwijnaarde,… In deze laptop zitten nog foto’s voor 350 andere fietsbulten, waarvan 55 wijn-, en helaas 222 azijn-berichten. Om een professor recht te citeren: de realiteit is erger dan de fictie. Kenners beweren dat het in de rest van België nog erger is. Kort samengevat: een mens wordt er soms somber van. Soms denk ik om te stoppen. Waarom al die moeite doen? Moet het zo nodig? Zijn er geen belangrijker dingen in ’t leven? Zet het zoden aan de dijk? Ik kan die paraplu-antwoorden en -maneuvers soms zo beu zijn… . De melancholie en boosheid van de twijfelende mens.

Kijk es wat er vandaag hoogst uitzonderlijk voor mijn lens te beleven viel:

30jun09, 8u51, Keizervest
30jun09, 8u51, Keizervest

30jun09, 8u52, Hubert Frère-Orbanlaan  / Keizervest
30jun09, 8u52, Hubert Frère-Orbanlaan / Keizervest
30jun09, 8u52, Sint-Lievenslaan
30jun09, 8u52, Sint-Lievenslaan

30jul09, 8u54, Citadellaan
30jul09, 8u54, Citadellaan

Je moet maar durven: het ganse fietspad innemen, terwijl dit op de brede parkeerplaatsen hoorde. En nergens een spoor van signalisatie,… .

30jun09, 10u28, Koningin Maria-Hendrikaplein
30jun09, 10u28, Koningin Maria-Hendrikaplein
De grap van 2009. “Zoek de alternatieven.”

30jun09, 10u39, Voskenslaantunnel
30jun09, 10u39, Voskenslaantunnel
30jun09, 10u47, Snepkaai
30jun09, 10u47, Snepkaai
30jun09, 11u03, Snepkaai
30jun09, 11u03, Snepkaai

30jun09, 11u05, Koningin Fabiolalaan
30jun09, 11u05, Koningin Fabiolalaan
Dit is onbegrijpelijk: men legt op de Fabiolalaan een nieuwe riool, en maakt niet van de gelegenheid gebruik om de rioolkolken te verplaatsen en het fietspad te verhogen. Een gemiste kans pur sang.

30jun09, 11u12, Patijntjestraat
30jun09, 11u12, Patijntjestraat
30jun09, 12u26 , Lieven Bauwensplein / Reep
30jun09, 12u26 , Lieven Bauwensplein / Reep
30jun09, 12u36, Forelstraat
30jun09, 12u36, Forelstraat
30jun09, 17u49, Beeldhouwersstraat
30jun09, 17u49, Beeldhouwersstraat

Ik geloof écht (echtig en techtig) dat de wereld een beetje beter wordt van meer fietsinfrastructuur. Infrastructuur trekt gebruikers aan: fietsers. Ik zie daar vooral algemeen belang in. Fietsen is een vorm van mobiliteit die zo goed als geen nadelen oplevert.
Ik begrijp nog steeds niet waarom de liberalen blijven focussen op autogebruik, terwijl meer fietsinfrastructuur en meer openbaar vervoer net méér ruimte creëert voor wie de auto écht nodig heeft: medici, vertegenwoordigers, werfmensen, leveranciers, gehandicapten,… . De vrijheid van file? Aan het huidige tempo worden de files door ouderwets woon-werkverkeer alleen maar erger.
Ik begrijp nog steeds niet waarom de socialisten niet meer gas geven voor meer fietsinfrastructuur. Ze durven precies niet. Terwijl fietsen gezond èn sociaal èn ecologisch is.
Ik begrijp nog steeds niet waarom de katholieken niet méér middelen in steden willen investeren. Of beschouwen ze België reeds als 1 grote stad?
Ik begrijp nog steeds niet waarom Vlaanderen geen regelgeving creëert om écht meer fietspaden te creëren. Aan dit tempo zijn we nog 90 jaar zoet.
Dames en heren gemeenteraadsleden en volksvertegenwoordigers, steek es een gans tandwiel bij… .

Vanavond praatte ik met een man die elke dag vanuit Gavere met de fiets komt werken in Gent. Zomer én winter, zelfs met sneeuw. Hij doet er een uur over. Zijn dorpsgenoten doen er per auto drie kwartier over. “Maar als ik thuiskom, heb ik ook sport gedaan”. Het was hem aan te zien. Op zijn job is er een degelijke omkleedruimte en douche. En de fietsvergoeding tikt aardig aan. Meer moet dat niet zijn. Hij mag nog steeds aansluiten bij dit.

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

14 gedachten over “Preek; alias bericht 350”

  1. Alleszins blijven volhouden met deze (foto)blog! Het is volgens mij een van de beste manieren van sensibilisering. Er zijn genoeg mensen die er niet bij stilstaan hoe absurd sommige situaties wel niet zijn en hiermee een beter beeld krijgen.

  2. Een verdiende vakantie voor Fietsbult die met bovenstaande fotoreeks een kluif loslaat waaraan twee maanden kan geknaagd worden (of verholpen door de “bevoegde diensten”).
    De situatie op het fietspad op de Citadellaan gisteren heb ik zelf meegemaakt. Waanzinnig! Dit was een “101” waard maar ik kan me moeilijk inbeelden dat al die tijd geen enkele combi langs die plek is gereden.
    Wat de Reep betreft ter hoogte van het Geraard de Duivelsteen: blijkbaar wil noch het stadsbestuur, noch het provinciebestuur wijken. Die contradictie bestaat al ZES MAANDEN. Tip: fiets gewoon door die verboden richting, laat je op de bon slingeren en wacht op de uitspraak van de politierechter. Als deze consequent is, krijgen de betrokken administraties een ferme uitbrander voor hun lichtzinnigheid.

    1. “Die contradictie bestaat al ZES MAANDEN”

      Correctie, die fietsroute door een verboden richting bestaat al minstens een jaar, sinds die knooppuntenbordjes gezet zijn.
      Een eindje later, op 7 september 2008 is dit bijvoorbeeld gemeld aan stad en provincie (samen met nog heel wat andere opmerkingen over die knooppuntenroutes).

  3. Een welverdiende vakantie toegewenst!
    Wat bovenstaande contradictie betreft: waarom zouden fietsers in dat stukje Reep eigenlijk in twee richtingen mogen rijden?

    1. Hilde, het gaat er hier vooral over dat het verkeer en (fiets)infrastructuur duidelijk leesbaar moeten zijn. Want verwarring is gevaarlijk.
      Wat heeft een officiële fietsroute trouwens voor zin als je er officieel niet mag fietsen?

      Maar het feit dat die Oost-Vlaamse fietsknooppuntenroute (illegaal) door die verboden richting loopt, is ook een teken dat er hier nood is aan een noord-zuidverbinding voor fietsers die niet door de drukke Keizer-Karelstraat gaat, en ook niet over de kasseien van het centrum.

      Sinds juli 2004 zijn gemeenten verplicht alle éénrichtingsstraten open te stellen voor fietsers tenzij er welomschreven redenen zijn.
      Gent is op dit vlak een goede leerling, maar hier is het mij niet duidelijk welke reden ingeroepen wordt, want er is geen blinde bocht, geen snelheid hoger dan 50 km/uur en op de foto zie je dat de straat breed genoeg is, zelfs om dubbel te parkeren…

      1. Het behoud van éénrichtingsverkeer voor fietsers in dat stukje van de Reep heeft waarschijnlijk te maken met de doorstroming (voor auto’s) komende uit de Seminariestraat (parking Reep), waar zij zowel links als rechts kunnen afslaan. Bovendien werd het Mobiliteitsplan in de Vlaanderenstraat aangepast, lees teruggeschroefd. Oorspronkelijk was dit stuk Vlaanderenstraat tussen Lippens- en Bauwensplein “verkeersluw”, nu ligt het opnieuw helemaal open als verlengstuk van de afrit van de autoweg aan Gent-Zuid. Fietsers rijden hier -verkeerskundig bekeken- duidelijk in de weg en het kort fietspad in de Vlaanderenstraat is daarvan het symbool.

  4. fietsbult is voor mij een morele steun zodat ik weet dat mijn frustraties niet aan mij liggen.
    geniet van je vakantie.
    ik wacht op jouw terugkomst.
    misschien vormen we ooit een fiets-lobbygroep waar rekening mee gehouden wordt.

  5. Frans schrijft: “…de doorstroming (voor auto’s) komende uit de Seminariestraat (parking Reep), waar zij zowel links als rechts kunnen afslaan.”
    De auto’s die uit de Seminariestraat komen, kunnen toch enkel links afslaan? Ik dacht dat er rechts “gilberkes” stonden? Maar ik kan het mis hebben. Ik zal er vanavond nog eens op letten.
    Hoe dan ook, vind ik het stom dat fietsers hier niet in twee richtingen mogen, want dit is een mooie doorstroming naar de K.Karelstraat/jachthaven.

  6. Ik begrijp volkomen je onbegrip voor politici van alle windstreken die fietsers in de kou laten staan, met uitzondering van Groen!

    Ik ben een aanhanger van het socialistische beleid in Gent, maar word kwaad wanneer ‘mijn’ verkozenen zichzelf weer eens een pluim geven door Gent een fietsstad te noemen. Laat me niet lachen! Ze stellen me teleur door hun gebrek aan durf om van Gent een fietswalhalla te maken, bang om gemotoriseerde kiezers voor de borst te stoten.

    Blijven vechten, Fietsbult! Jouw blog is ook voor mij een morele steun en de enige die de fietswantoestanden in Gent in kaart brengt. Goede vakantie en tot weldra!

  7. Joepie, morgen is de vakantie voorbij en is er terug fietsbult.

    Yves, geef niet op, dit is een prachtig werkinstrument.

    Groeten, P

  8. Aan de weg timmeren is vermoeiend en vaak ontmoedigend: waarom gaat alles geeveedee zo traag? Voor elk stukje infrastructuur dat verbeterd wordt weet je er tien liggen die nog altijd niet goed zijn. Maar echt: blijven hameren levert wel iets op. Deze zomer heb ik eens rondgefietst in de buurt waar ik ben opgegroeid, en ik ben op plaatsen geweest waar ik al twintig jaar niet gekomen was. Op zo’n moment zie je pas echt dat er wel beweging in zit: grote wegen met een echt fietspad in plaats van een stippellijntje, doorgangen waar je alleen als fietser langs mag rijden. Op een aantal plaatsen is fietsen echt aangenaam geworden. Niet overal, en er zijn nog bastions van het oude denken, waar een fietser een tweederangsfiguur is die al mag blij zijn als hij soms eens een brokje van de rijkgevulde verkeerstafel toegeworpen krijgt. En dus moeten we blijven sleuren en duwen en trekken en zagen. Kan er iemand eens een strijdlied voor ons componeren? Iets in het genre van

    Ontwaakt verworpenen der aarde,
    Ontwaakt verdoemden in ’t verkeer,
    Redelijk willen stroomt al over d’aarde
    en die stroom rijst al meer en meer.

    Sterft gij oude vormen en gedachten,
    Slaafgeboor’n’n, ontwaakt, ontwaakt!

    (enzovoorts)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s