Leerplicht

Back in town! De berichtenfrequentie zal dit seizoen wat lager liggen. De liefde heeft ook haar rechten ;). Voor de rubrieken wijn en nice idea ligt een lading inspirerende ideeën uit de buitenbuurlanden klaar. De actualiteit doet me starten met azijn uit de poort van Gent.

Aannemers moeten dringend terug naar de schoolbanken, of minstens onderworpen worden aan de leerplicht. En als straf met schoppen in het zand schrijven: “aap Mies noot fiets”.
Waarom bij het begin van het schooljaar één van de belangrijkste fietsassen rondom een paar loeiers van scholen op deze manier verwaarlozen? Ik begrijp het niet.

090829, 16u11, Koningin Maria Hendrikaplein
29aug09, 16u11, Koningin Maria-Hendrikaplein

Ik hoop dat het steengruis ernaast bedoeld is voor fietsers, en dat men dit op 1 dag kan regelen. Voorlopig is het huilen met de pet op, of gewoon verkeersborden negeren. Waar is die minder-hinder-firma? Of liever eerst de politie laten verbaliseren, en na een storm van protest de aannemer opjagen?

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

11 gedachten over “Leerplicht”

  1. Blij de fietsbult terug te zien.

    Even puntjes op de ï: verbodsborden worden rechts geplaatst, en je mag er normaalgezien dan ook langs links voorbij als je kan. Bovendien mag een bord C3 (rond, kompleet wit met rode rand) alleen gezet worden als je langs de twee kanten niet doormag. Als er aan de andere kant iets anders staat kan je dus de verantwoordelijke op het matje roepen.

  2. Fietsbult met een lagere berichtenfrequentie…
    Laat ons hopen dat het bij een goed voornemen blijft…
    succes!

  3. Vandaag waren ze op de zwijnaardsesteenweg, ter hoogte van nr 180 fietssuggestiestroken aan het aanbrengen. De timing is alles behalve perfect, fietssugestiestroken zijn slechts een schaamlapje voor de stad naar fietsers toe en als de werfwagen dan ook nog eens op het bestaande “fietspad” van de Musschestraat staat, wordt het helemaal triestig.

    Volgende keer stop ik om foto’s te nemen, beloofd!

    1. Dat de werfwagen op het fietspad stond had voor één keer een goede reden: het was om te voorkomen dat je over de pasgeverfde strook reed. Vanmorgen waren ze de andere kant aan het verven, en de werfwagen stond ook braafjes langs de andere kant, uit de weg op het brede voetpad (en ja, als voetganger kon je nog door). Fietssuggestiedtroken hebben voor- en tegenstanders. Voor: de weg ziet er smaller uit, en dus wordt er toch wel trager gereden (in Nederland werkt het systeem zeer goed). Tegen: veel mensen kennen het verschil niet met een fietspad, en zo kweek je automobilisten die denken dat ze op een fietspad mogen rijden en parkeren. Wat vinden de lezers van de fietsbult hier eigenlijk van?

      1. Ik ben niet altijd voorstander van fietspaden. Als er te weinig ruimte is voor een degelijk (voldoende breed) fietspad heb ik liever geen fietspaden maar ook waar men streeft naar gemengd verkeer met lage snelheden. Dat laatste zou men bijna overal in de binnenstad moeten doen. Gemengd verkeer is – bij lage snelheden – vaak ook veiliger (en voor de fietsers ook sneller) dan overal fietspaden creëren en daarmee bij de automobilist de indruk te wekken dat ze nergens meer met fietsers rekening dienen te houden.

        In die gevallen kan het aanleggen van een fietssuggestiestrook een goede manier zijn om het wegdek visueel te versmallen en zo de snelheid naar beneden te halen.
        Wel is het uiterst belangrijk dat zowel bij automobilisten en fietsers leren wat een fietssuggestiestrook is en dat deze stroken zo worden aangelegd dat ze niet op een fietspad lijken. Fietspaden zouden dan ook consequent in rood materiaal moeten aangelegd worden en fietssuggestiestroken nooit in rood materiaal.

    2. Het principe van gemengd verkeer vind ik toch ook niet alles. Als fietser ben je dan maar mooi ten prooi aan de goodwill van de automobilisten om zich aan de 30 of 50 per uur te houden. Bij gemengd verkeer voel ik mij als fietser vaak maar heel kwetsbaar. Bijkomend zeer: in veel smalle Gentse straten word je door dit principe als fietser tegen de rechts van de weg geparkeerde auto’s gedwongen. De vrees voor een openslaande autodeur zit er bij mij goed in…

      O ja, blij weer dagelijks mijn geestesgenoten op Fietsbult te kunnen lezen!

      1. @ Kaat, ik begrijp dat gevoel maar de realiteit is dat er een wereld van verschil is tussen onveiligheidsgevoel en werkelijke veiligheid.

        Uit onderzoek blijkt ook dat een toenemend veiligheidsgevoel (b.v door het aanleggen van fietspaden) niet altijd tot meer veiligheid leidt. Ook het omgekeerde is het geval, het mengen van verkeer – zelf het creëren van ‘onduidelijk’ situaties – doet zeker geen goed aan het onveiligheidsgevoel terwijl dat het in werkelijkheid de veiligheid wel kan toenemen.

        Het probleem is dat veel fietsers niet assertief (en dan bedoel ik niet agressief) rijden. Ik ben mij zeer bewust van het gevaar van de openslaande autodeur, dus ik houd altijd een meter afstand. Als dat in smalle straatjes betekend dat de auto’s mij niet voorbij kunnen, dan is dat maar zo. En dat zal soms tot ongelukkige automobilisten leiden, maar ze gaan mij echt niet vanachter aanrijden omdat ik ze ophoud. (En als ik merk dat ik ze wel veilig kan doorlaten doe ik dat wel, maar het is aan mij om dat te bepalen.)

        Zijn straten te smal, gewoon in het midden rijden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s