Slipgevaar

Meldingen 29, 30 en 31 toonden abominabele werfsignalisaties. Onderstaande foto’s doen me helemààl twijfelen aan de deskundigheid van signalisatiefirma’s en de controlerende overheid.
Ik lees op de verkeersborden: u nadert werken, en u nadert slipgevaar.

04sep09, 17u21, Antwerpsesteenweg
04sep09, 17u21, Antwerpsesteenweg

We naderen inderdaad een werf.
Maar slipgevaar?
Ligt er modder, of cement?
Of is dit bord ironie?
Bekijk dit:
04sept09, 17u22, Antwerpsesteenweg
04sept09, 17u22, Antwerpsesteenweg

Vele automobilisten stadinwaarts houden zich aan de witte strepen, niet aan de gele.
04sept09,
04sept09, 17u22, Antwerpsesteenweg

04sept09,
04sept09, 17u22, Antwerpsesteenweg
3 identieke gevallen op minder dan 1 minuut tijd doen me concluderen dat de signalisatie onduidelijk is. Met tegenliggers erbij is slipgevaar reëel.

Fietsers krijgen staduitwaarts geen fietspad. Ik hoor het antwoord al: de kraan is te breed, meneer.

04sept09, 17u21, Antwerpsesteenweg
04sept09, 17u21, Antwerpsesteenweg
Correctie: de kraan van deze aannemer is te breed. Alsof er geen andere kranen te huur zijn. Op Stafhof zag ik zelfs een kraan op 4 stalen poten, zodat het verkeer eronder doorkon.

Nog wat vitterij van mijn kant. Hier zie je dat de zone-verkeersborden in beide rijrichtingen verschillende afstanden dekken. Rechts het zone 30-bord. Meters verder links is het zone 50-bord aan de lantaarnpaal gebonden.

04sep09, 17u21
04sep09, 17u21

Het kernpunt: op minder dan 5 minuten observatie zag ik 10% zich aan de snelheid houden (tijd om eens met een videocamera te werken). Ook alle Lijnbussen (een zestal) verhòògden staduitwaarts hun snelheid.

04sep09, 17u26, Antwerpsesteenweg
04sep09, 17u26, Antwerpsesteenweg
Ik schat dat geen enkele chauffeur aan 40 km/u binnen de gele lijntjes kan blijven… . Op een drukke doorgangsweg als de Antwerpsesteenweg zijn snelheidsremmers een strikt minimum. Het bordje zone 30 is een schaamlap om deze Russische roulette te verhullen. Noch de aannemer, noch de VTA streven hier naar een verkeersveilige oplossing. Men poogt zich enkel juridisch in te dekken, en zelfs dààr slaagt men niet in.

Samengevat: dergelijke werfsituaties zijn zelden perfect te organiseren, maar men kan het minstens proberen. Dit is geklungel.

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

7 gedachten over “Slipgevaar”

  1. Ik ben blij dat fietsbult deze situatie aanhaalt. Ik vind het idd een triestige situatie. Ik ben op die plek trouwens vorige week bijna van mijn fiets gereden door een Ivagowagen, die achterwaarts de Engelbert van Arenbergstraat inreed (dus hij reed de straat eerst voorbij, reed er toen achterwaarts in), maar zonder eerst te kijken of er geen andere weggebruikers waren en zonder zijn knipperlicht te gebruiken. Ik dus. Ik kreeg er gratis een scheldtirade bovenop, of ik het signaal niet hoorde misschien (euh, ja dus, maar toen was ik al achter de wagen) en “dat ik zeker dacht dat ik alles mocht omdat ik met de fiets reed”.
    Ik haat de Antwerpsesteenweg!!

  2. Weet je waar ik mij ook aan stoor. Bordjes met de tekst.
    Fietsers afstappen en over het voetpad. Ik heb nog geen enkele keer op een weg zien staan. Autobestuurders gelieve te parkeren en te voet verder te gaan. lol

    1. Gelukkig? Voor automobilisten is het bericht “Fietsers afstappen” het sein om de rijbaan voor zich op te eisen. Als zo’n verkeersbord “juridisch waardeloos” is, dan moet men zo’n “hindernis” weghalen of verbieden.

  3. @ Frans,

    ik geef je volkomen gelijk dat die bordjes ‘hinderlijk’ zijn, opdat veel automobilisten inderdaad verwachten dat men zich er als fietser wel naar gedraagt. Met de ‘gelukkig’ wilde ik vooral zeggen dat ze gelukkig geen juridische verplichting inhouden om als fietser af te stappen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s