Pijl en boog

Bij fietsinfrastructuur zijn details belangrijk. Rond de Dampoort zijn een aantal detailingrepen gebeurd:

04sept09, 17u13, Kasteellaan
04sept09, 17u13, Kasteellaan

De tweerichtingsfietspaden kregen in beide richtingen pijlen op de grond. Dat is een goede zaak. Je kan niet duidelijk genoeg zijn.
Tot voor kort waren er enkel pijlen op het afgescheiden fietspad van en naar de Dendermondsesteenweg, en het “4 maal overstekenfietspad” op het Antwerpenplein:
19apr08, 17u38, Antwerpenplein
19apr08, 17u38, Antwerpenplein

Nu dus ook op het vak tussen Kasteellaan en Antwerpenplein:
04sep09, 17u18, Dampoort
04sep09, 17u18, Dampoort
(Out of topic, en nog een belangrijk detail: de plas is de onopgeloste melding 12 uit januari 09)
De pijlen zijn een piepkleine aanwinst om de op- en afritten van de NMBS/stadsparking veiliger te maken:
04sep09, 17u16, Dampoort
04sep09, 17u16, Dampoort
Alleen: wie kent er ergens een rotonde met op- en afritten van autoparkings? Ik niet. Geen wonder dat er hier zoveel fietsongevallen gebeuren. Pijlen zullen dit structureel probleem niet oplossen. Ze helpen vooral om fietsers duidelijk te maken dat er tegenliggers kunnen opdagen.
Nog dit: hoe langer ik erover nadenk, hoe meer ik ervan overtuigd ben dat de totale Gentse kleine ring R40 aan beide zijden een tweerichtingsfietspad nodig heeft. Later hierover meer…

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s