Parking

De werken aan de eerste ondergrondse fietsstalling in Gent zijn begonnen. Onder de Sint-Michielshelling komt een bewaakte fietsstalling met sanitair:

11sep09, 15u05, Sint-Michielshelling
11sep09, 15u05, Sint-Michielshelling

De lokatie is ideaal in het hart van winkelend/wandelend/feestend/uitgaand Gent. De NMBS-fietsstalling aan het Sint-Pietersstation is al een poos in aanbouw, maar zal naar ik vermoed later opengaan. De nieuwe stadshal aan het Emile Braunplein waar men volgend jaar aan begint zou ook een ondergrondse fietstalling krijgen. Gent wordt zo langzaamaan een fietsvriendelijke stad.
11sep09, 14u48, Sint-Michielshelling
11sep09, 14u48, Sint-Michielshelling

Bewaakte overdekte stallingen voldoen aan een behoefte. Ze verlagen de drempel om dure fietsen te gebruiken voor dagdagelijkse verplaatsingen. Het is voor steeds meer mensen kiezen tussen investeren in wonen of in mobiliteit. Steeds meer jongeren kiezen liever zeer degelijke fiets boven een goedkope auto.
11sep09, 14u59, Sint-Michielshelling
11sep09, 14u59, Sint-Michielshelling

Het is mooi dat Gent investeert in dergelijke stallingen. Fietsen zijn ook maar lelijk staal. Het concept kan -indien gewenst- soberder:
16aug09, 11u02, Den Haag
16aug09, 11u02, Den Haag

Deze stalling is een onderdeel van het nieuwe stadhuis annex bibliotheek in Den Haag. De stalling is leeg, want ze opent ’s zondags pas om 11u30. Er is een kleine ruimte voor de bewakers:
16aug09, 11u05, Den Haag
16aug09, 11u05, Den Haag
Gevonden?

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

3 gedachten over “Parking”

  1. Ik vroeg me af wat voor werken daar gaande waren. Ondergrondse fietsstallingen – hopelijk een goed idee. Het lijkt me op het eerste zicht eigenlijk een goed idee maar de tijd zal uitwijzen of het in de praktijk ook echt een goed idee is. Zo word Gent inderdaad veel meer een echte fietsstad.

  2. In Antwerpen hebben we nu al enkele jaren ervaring met ondergrondse fietsstallingen, deze ervaringen zijn over het algemeen wel positief. Men dient er natuurlijk wel voor te zorgen dat de locatie veilig is en ook veilig aanvoelt. Als men voor bewaakte stallingen kiest dienen de prijzen betaalbaar te blijven en moeten de openingsuren ruim genoeg zijn.
    Bij onbetaalde stallingen is het nog belangrijker dat de politie actief bezig is met het bestrijden van fietsdiefstal, dat men vaak genoeg de fietswrakken verwijdert (maar dit wel tijdig aankondigt) en dat men de boel voor de rest ook netjes houdt. Elke ondergrondse stalling is potentieel immers een aantrekkingspool voor daklozen, drugsverslaafden, fietsdieven, sluikstorters, … Preventieve maatregelen zijn dan ook noodzakelijk.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s