Home

Bouwaanvraag

25 september 2009

De Lijn bekijkt de fiets reeds al te lang als vijand, terwijl ze net bondgenoten zijn.

11sep09, 14u28, Nederkouter

11sep09, 14u28, Nederkouter


Deze poging uit de jaren 80 om straten vrij te maken voor openbaar vervoer wordt binnenkort 21e eeuwser:

11sep09, 14u28,

11sep09, 14u28, Koophandelsplein

Die tweedehandskasseien verdwijnen eindelijk! Ze hebben hun dienst bewezen. Iedereen weet nu wel dat auto’s er niet staduitwaarts mogen.
De Lijn creëerde op deze as jarenlang -bewust- een stadsmuur. Wie van de Zuid naar de Coupure wil moet een goede bergbeklimmer èn daler zijn om. Terwijl het logische parcours, Bagattenstraat-Nederkouter, staduitwaarts verboden zone is voor fietsers. Hopelijk betekent deze werf het einde van het fietsverbod staduitwaarts, èn van het boeteslagveld.

7 Responses to “Bouwaanvraag”

  1. Wat Says:

    haha. Daar ben ik vandaag nog gestopt door een flik omdat’k in de verkeerde richting reed.

  2. DriesO Says:

    Het is inderdaad al aangekondigd dat het fietsverbod in tegenrichting op de Nederkouter zal sneuvelen, om die logische weg mogelijk te maken van Nederkouter naar de hoofdfietsroutes aan de Coupure en de Leie.

    Fietsers op asfalt zijn bovendien sneller dan de tram (en veroorzaken geen file voor de tram), want de commerciële snelheid van de tram zit ergens tussen 12 en 15 kilometer per uur…

  3. Renaat Says:

    Tramsporen in smalle straatjes in steden zijn sowieso een ramp. Het is in dat kader dan ook onbegrijpelijk dat De Lijn in Gent de trolleybussen afschaft en volledig voor de tram kiest. Ze zouden veel beter het omgekeerde doen, namelijk massaal investeren in trolleybussen, dat levert immers een win-win situatie op voor alle betrokkenen:

    – comfortabeler voor de passagiers
    – comfortabeler en veiliger voor fietsers en andere weggebruikers
    – minder kans op vertragingen (een trolleybus kan altijd een beetje uitwijken)
    – indien men de bussen uitrust met ‘noodbatterijen’:
    * nog minder kans op vertraging (de trolleybus kan een kleine omweg maken)
    * geen bovenleidingen nodig waar dit het straatbeeld te veel verstoort
    * zuiniger (hergebruik remenergie mogelijk)
    – wijziging van route veel sneller mogelijk en levert veel minder hinder op (enkel de bovenleiding moet verplaatst worden)

    Meer informatie: http://www.lowtechmagazine.be/2009/07/trolleybussen-en-trolleytrucks.html

    • Jan Says:

      Inderdaad. Ben even aan het rondsnuisteren geweest, en het enige nadeel tegenover een tram dat vermeld werd is dat de bovenleidingen meer opvallen. O ja, ook dat trolleybussen zo stil zijn dat ze soms een gevaar opleveren.

    • Renaat Says:

      Ik kan deels wel begrip opbrengen voor het gegeven dat kasseien soms een belangrijk deel uitmaken van een bepaald ‘stadszicht’, zeker in historische straten en dat kasseien ook een snelheidsremmende kunnen hebben.

      Maar tramsporen en vooral bovenleidingen staan mijn inziens ook in schril contrast met het behouden van historisch straatbeeld, dus of het zo logisch is om voor kasseien te zijn en niet tegen de tram?

      Maar als men er toch voor kiest om kasseien te behouden, dan dient men te zorgen voor een correcte uitvoering.

      – Men kan een comfortstrook aanleggen tussen de wegrand en de tramsporen. Dit komt het comfort ten goede maar hoeft – bij een juiste materiaalkeuze – het straatbeeld nauwelijks aan te tasten.

      – Men kan kiezen voor ‘gladdere’ (gezaagde) kasseien: http://www.gezaagdekassei.be/images/kassei.jpg. Deze levert hetzelfde straatbeeld op als de klassieke kassei, maar is wel veel comfortabeler.

      – De kasseien dienen natuurlijk zeer goed te worden aangelegd en voldoende te worden onderhouden.

      Overigens is ook asfalt in combinatie met tramsporen niet altijd comfortabel en veilig maar kan men aan de andere kant ook verkeersremmende maatregelen nemen zonder gebruik te maken van kasseien.

      M.a.w, ik pleit in de eerste plaatst voor comfortabele oplossing (voor fietsers en voetgangers), maar geloof dat de keuze voor kasseien – onder bepaalde voorwaarden – aanvaardbaar is.


  4. […] augustus 2010 17aug10, 10u33, Nederkouter De bouwaanvraag lees je hier. Hopelijk wordt dit een onderdeel van een fietsroute tussen het Wilsonplein en de Coupure / het […]


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: