Een van de Gentse klotekruispunten gaat maandag op de schop: het kruispunt op de kleine ring R40 Heernislaan / Vlaamse Kaai met de Jan Delvinlaan. De werf wordt al een paar weken aangekondigd:
Ik ken de plannen niet. Benieuwd hoe men de verbinding tussen de Saskes & het fietspad op de Vlaamse Kaai met de Denderlaan zal maken. Ook de oversteek van en naar de Eendrachtstraat maakt me nieuwsgierig. Dat was tot nu toe “giene vette”:
Een oversteekplaats richting Gentbrugge was reeds jaren verdwenen. De knop om groen licht te krijgen was/is alleen te bereiken door op het zebrapad te gaan staan, en dan ver naar rechts te hangen:
Vanuit de Jan Delvinlaan de ring oprijden is al eeuwen een onberekend risico. Hier was/is plaats zat om minstens een streepjesfietspad te schilderen:
Tot slot: hopelijk komt de vangrail om snelheidsduivels uit het sluisdok te houden op de plaats waar hij hoort te staan: tussen de sterke en de zwakke weggebruiker.
Ach. Hoe heerlijk kan het zijn om op de Heernislaan te fietsen. Kijk maar eens naar de fotootjes:
fietsen op de Heernislaan
Dit kruispunt kwam aan bod in het UrGENTieplan Verkeersveiligheid (2003-2004):
K28 : HEERNISLAAN (R40) – J. DELVINLAAN – EENDRACHTSTRAAT
Er waren toen twee varianten: *dubbelrichtingsfietspad tot aan de sluis in de Schelde
*dubbelrichtingsfietspad, beperkt tot aan de Eendrachtstraat.
De eerste is natuurlijk de beste, maar vraagt wel een constructie boven de Schelde omdat de weg daar niet breed genoeg is.
In beide varianten was er sprake van “fysieke afscheiding: hekwerk, paaltjes…” tussen rijbaan en fietspad langs de Schelde.
Leuk, Super handig om dit te lezen!