Dag van de architectuur (1)

Ik zit allang met volgende vraag.
Weet elke onderwijsinstelling
* hoeveel leerlingen en personeel ze hebben?
* hoeveel hiervan per fiets komen naar welke lokatie?
* hoeveel fietsstallingen ze hebben per lokatie?
* hoeveel stallingen ze nodig hebben om de huidige fietsers te bedienen?
* hoeveel mensen de auto zouden inruilen voor de fiets mochten ze hun fiets op een gelijkwaardige manier kunnen stallen als hun auto?(op een manier dat hun autoruiten/remkabels niet afbreken)
Met deze bril ging ik deze morgen even piepen op drie recente onderwijspaleizen.

Paleis 1 ligt aan de Kantienberg, en is nàgelnieuw:

23aug09, 12u29, Kramersplein
23aug09, 12u29, Kramersplein
Het concept van de fietsstalling is zeer ok: overdekte stallingen met een eigen toegang tot de campus. 10 op 10 voor het concept.
11okt09, 11u42, Arteveldecampus Kantienberg
11okt09, 11u42, Arteveldecampus Kantienberg

Antwoord op vraag 3: er zijn op de Kantienberg 440 stallingen. Is dat genoeg? En wie kent het antwoord op de andere vragen? In Arteveldemagazine 31 lees ik over 4.000 studenten, 400 of 500 medewerkers, én over douches voor fietsers. (dat laatste verdient een bank vooruit!) Hoeveel studenten kan dit gebouw terzelfdertijd aan? Op het eerste gezicht is die 440 stallingen minstens driemaal te weinig… . Zijn er in de ondergrondse parkeergarage nog stallingen voor het personeel? Of zijn er nog stallingen gepland? Voorlopig geef ik 3 op 10 voor de capaciteit, met kans op herexamen.

De stallingen (de “rekken”) zijn “te doen” denk ik. 6,5 op 10.

11okt09, 11u44, Kantienberg
11okt09, 11u44, Kantienberg

11okt09, Kantienberg
11okt09, Kantienberg

Aluminium wielen houden niet van dergelijke wielhouders, maar er bestaat erger.

11okt09, 11u48, Kantienberg
11okt09, 11u48, Kantienberg

De ingang tot de fietsparking lijkt me een bottleneck, èn een kuitenbijter. 4 op 10, ook al is het asfalt kèurig:
11okt09, 11u51, Kantienberg
11okt09, 11u51, Kantienberg

Op zich is het knap dat er van bij aanvang een concept was voor fietsstallingen. Dat was vorige eeuw vaak anders. Het concept van de (grote?) ondergrondse autoparkeergarage is gebleven, al is hier een probleempje met de hoogte:
11okt09, 11u55, Kantienberg
11okt09, 11u55, Kantienberg

11okt09, 11u55, Kantienberg
11okt09, 11u55, Kantienberg

Hiervoor geef ik geen beoordeling. Dat hoogteverschil hoeft ècht geen probleem te zijn. Zo’n parkeergarage kan ook dienen voor fietsers.

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

15 gedachten over “Dag van de architectuur (1)”

    1. Als je in die fietsparkeertool een school kiest met
      Locatie Centrum
      Grootte 4000 leerlingen

      kom je aan:
      Aantal fietsparkeerplaatsen volgens kencijfers: 2935
      Fietsgebruik 59 %

      In Nederland zouden er 2935 fietsparkeerplaatsen nodig zijn. In een Gentse hogeschool wellicht ook… maar er zijn er maar 440…

      1. De Kantienberg heeft wel een van de steilste hellingen van Gent, te moeilijk voor veel (potentiële) fietsers. 🙂 En met een immense ondergrondse parking ernaast is de verleiding groot om toch maar met de auto te komen.

      2. Frans zei “De Kantienberg heeft wel een van de steilste hellingen van Gent, te moeilijk voor veel (potentiële) fietsers.”

        Als de Kantienberg heraangelegd wordt met vlak materiaal ipv. hobbelige kasseien, dan wordt die helling al de helft gemakkelijker.

        Bovendien kun je als student je kot kiezen langs de “gemakkelijke” kant. De fietsenstalling heeft minst hoogteverschil met het laagste punt (de Leie) en langs de Leie kun je gemakkelijk naar het noorden (Zuid) en zuiden.

        Bovendien wordt er in dat Arteveldemagazine gesproken over
        “de toekomstige groene passage tussen de campus en het water”. Als men daar een comfortabel fietspad aanlegt tot aan de Isabellakaai, dan kan men via de toekomstige onderdoorgang onder de stadsring tot aan de Stropkaai (trouwens een wijk met veel koten).

        PS. Ik heb ook gestudeerd bovenaan de Blandijnberg (Plateaustraat), zat beneden op kot, en fiets nog altijd…

      3. Ik heb de situatie eens ter plaatse bekeken, en de helling van de Kantienberg is nog minder een probleem dan ik dacht.

        Via Voetweg, Benedictijnenstraat en Stalhof raak je met een doenbare helling en zonder kasseien boven aan de Overpoortstraat.

        PS. Merk even op dat dé studentenbuurt van Gent juist op de top van dé berg ligt. Toch zijn hier het meest fietsers van al in Gent, dus zo’n probleem kan de helling niet zijn…

  1. Heeee, ik werk daar.

    Ik had vroeger al mensen aangesproken waarom ze niet met het openbaar vervoer of fiets komen.
    Bij de meeste komt het er op neer dat ze met de wagen komen omdat ze anders uren (letterlijk) onderweg zouden zijn. Er zijn bijzonder veel lesgevers die van ver voorbij de provinciegrenzen komen, of uit moeilijk bereikbare plaatsen.
    Beneden is er voldoende plaats voor de wagens, maar de parking staat tot nu toe gelukkig maar half gevuld met wagens. Er zijn voor het personeel in de parking veel fietsrekken geplaatst. Ik merk wel dat bij veel mensen een “omslag” begint te komen: meer een meer personeel wil met de fiets of openbaar vervoer komen.

    Voor het personeel heeft de Arteveldehogeschool fietsen ter beschikking waarmee we onze verplaatsingen tussen de campussen mogen doen. Daar wordt veel gebruik van gemaakt.

  2. Ik zei
    “Als men daar een comfortabel fietspad aanlegt tot aan de Isabellakaai, dan kan men via de toekomstige onderdoorgang onder de stadsring tot aan de Stropkaai (trouwens een wijk met veel koten).”

    maar helaas zit dit fietspad voor zover ik weet niet in de plannen, want ik lees enkel iets over een voetpad:

    “Aan de kant van de Muinkschelde stellen we het mooie voetpad dat we daar aan het water aanleggen ook open.”

    http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=181sl691

  3. Blijkbaar komt er later nog een
    “fietsinrit aan Stalhof”

    http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=181sl691

    Fietsbult zei: “Het concept van de (grote?) ondergrondse autoparkeergarage is gebleven”

    inderdaad:

    “Onder de grond komt een parkeergarage van twee verdiepingen. Die biedt plaats aan 300 wagens. Het is de bedoeling dat ’s avonds ook bezoekers van Kinepolis er – tegen betaling – gebruik van zullen kunnen maken. Langs de Schelde voorziet de stad Gent in een wandelpad met bomen.”
    http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=GJ6P0PTO

    1. Geëxtrapoleerd naar alle studenten zou dat ongeveer 800 kotstudenten betekenen.

      1/5 van de studenten op kot vind ik wel laag. Dus 4/5 van de studenten woont in Gent of de onmiddellijke nabijheid?

    2. Dan kom ik onmiddellijk tot de volgende vraag:
      Van die 4/5 van de studenten die niet op kot zit, welk percentage woont in Gent of op gemakkelijk fietsbare afstand (7,5 kilometer)?

      1. En welk percentage van de pendelende studenten uit Oost- en West-Vlaanderen komt met de trein (en gebruikt dus de fiets van en naar het station).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s