Home

Politie

23 oktober 2009

De Gentenaar pleegde vandaag onder de kop “Politie pakt roekeloze fietsers onverbiddelijk aan” een “pakkend stuk”. Het staat momenteel zelfs op hun nationale blogpagina. Er zit in het artikel een flinke klad emotie. Dat leest vlotter. Het thema leeft, dat is duidelijk. Ook ik kan me soms ergeren aan de roodlichtmedemens. De roekelozen hebben een boete alleen aan zichzelf te danken. Deze morgen nog zag ik een fietsende flippo de Heernislaan bewust dwarsen met rood licht. Onbegrijpelijk voor een zwakke weggebruiker. Op dat kruispunt – ik passeer er vaak- zag ik sterke weggebruikers het hem honderdvoudig voordoen. Geen van beide heeft een excuus. Rood is rood, zeker rechtdoor.

23okt09, 08u01, Forelstraat

23okt09, 08u01, Forelstraat

20 jaar geleden zou dergelijke politie-actie me kwaad gemaakt hebben. Toen waren fietsers het vuil van de straat. Reden ze vooral in de weg van auto’s. Nu denk ik: “ach, weer zo’n symboolactietje?” Waarom? Omdat de politie het nèrgens ernstig in meent. Elk soort misdrijfje krijgt een persactietje, and that’s it. Het systeem is te doorzichtig. Tijdens zo’n fietsactie mag je met je opgefokte brommer voorbij vlammen. Of mag je al sturend telefoneren. Geen flik zal ernaar kraaien. “Het past niet in de actie.”

Het defaitisme van de Gentse politie is vaak groot. Ik herinner me geen enkel gesprek met een Gentse flik zonder zuchten of sarcasme. “Ga jij het eens uitleggen aan de commissaris?!” Of: “Als het rond het stadhuis maar in orde is” zijn zo van die uitspraken die je even moedeloos maken. Ja, ik weet het: ze zijn onderbemand. En ja: ze zitten vaak tussen hamer en aambeeld. En even relativeren: het is ondertussen een jaar geleden dat ik nog met een flik een babbeltje maakte.

Verbaliseren van roekelozen is ok. Maar de flikken kunnen méér. Stilletjes hoop ik op een hoofdcommissaris die fietsbeleid als topprioriteit ziet, die mee aan de weg timmert om de stad leefbaarder en fietsvriendelijker te maken. Die zijn agenten vraagt om -als ze tijd hebben- op Gent-info of meldpunt Fietspaden melding te maken over putten in de weg, fietsbultkasseien of gevaarlijke kruispunten. (Mijn vader was rijkswachter. Kom niet af met het argument dat ze hiervoor nooit tijd hebben …) Die de fietsbrigade in de spitsuren tussen de fietsers laat fietsen (geen betere remedie tegen zotten op de autostrade als een opduikende patrouille). Die schooldirecties enthousiast begeleidt om schoolomgevingen fietsvriendelijker te maken. Die de fietsbrigade verder uitbouwt tot méér dan patrouilledienst in de Kuip of vlotte interventiedienst voor fout geparkeerde auto’s. Die mee traceert waar de pijnpunten zitten (bv de tegen-de- richting-fietsers op de ring), en oplossingen suggereert (tweerichtingsfietspaden op de kleine ring). Die als een ombudsdienst gevaarlijke situaties oplijst, zoals dit voetpad annex bushalte:

23okt09, 08u02, Heernislaan

23okt09, 08u02, Heernislaan


In Brugge heeft men dit begrepen: toen jarenlang bekeuren op het eenrichtingsfietspad tussen centrum en station niks uithaalde is men gaan tellen. Twee vijfde van de fietsers reed in de verkeerde richting. Het fietspad zou volgend jaar omgebouwd worden.
Ik zie de politie zelden op gevaarlijke plaatsen stijl Heuvelpoort, Sint-Lievenspoort, Ter Platen, Palinghuizen, Tolhuis. Ik zie ze nooit in de mobiliteitshel bij uitstek: de ochtendspits. Ja, op 1 september: nog zo’n symboolactietje. Ik hoop dat ze weten dat een grote stroom fietsers aan Gent Dampoort tegen de richting gaat:
23okt09, 8u08, Kasteellaan

23okt09, 8u08, Kasteellaan

Ik hoop dat ze hier geen persacties plegen, maar mee aandringen op betere, veiliger infrastructuur.
23okt09, 08u09, Kasteellaan

23okt09, 08u09, Kasteellaan

Ik hoop dat de politie zijn vroegere (?) missie “zoveel mogelijk auto’s van punt A naar punt B verkassen” ombuigt in “zoveel mogelijk voetgangers, fietsers en bussen van punt naar punt B verkassen”
23okt09, 08u09, Kasteellaan

23okt09, 08u09, Kasteellaan


Het thema “roekeloze fietsers” leeft. Ik herinner me niet dat een artikel op de regionale blogpagina van de Gentenaar al 50 reacties haalde. Deze reactie viel op: “het volledige plaatje…
Gisteren ben ik voor het eerst sinds enkele maanden in Gent geweest. Een deel met de wagen, een deel te voet. In de winkelwandelstraten vielen de fietsers me ook op doordat ze links en rechts de wandelaars voorbij staken. Ik denk dat ze daar eigenlijk van hun fiets moeten stappen, maar ik begrijp wel dat ze het niet doen. Toen ik rond 18u met de wagen terug naar huis reed viel me vooral op hoe gevaarlijk het voor de fietsers was, bijna nergens is plaats voor hen. Wordt het niet eens tijd dat onze steden eens echt de fietsers wat minder stiefmoederlijk gaan behandelen? Martine De Waele. Martine is duidelijk een dame met empathie.

Ik blijf Jan zijn quote van het jaar herhalen: “We mogen blij zijn dat deze roekeloze fietsers niet met een auto rijden. Dat zou pas erg zijn.” Misschien overwegen om een rijbewijs pas op 25 te geven? Dat zou pas een ecologische ommezwaai zijn. Als jongeren onder 18 het kunnen, waarom anderen niet? En we worden toch ouder…

19 Responses to “Politie”

  1. Stef Flater Says:

    Naar Brugge verhuizen? Ik ben als fietser blij in Brugge te wonen. Toegegeven: het kan er ook nog steeds beter maar het is toch stukken beter dan in veel andere steden. Alleen jammer dat nog steeds veel fietser door hun eigen gedrag en onaangepaste manier van rijden het steeds verpest voor de rest. Ik heb een hekel aan mensen die door het rood rijden om welke reden dan ook, die geen verlichting hebben op hun fiets, die de voorrangsregels negeren omdat ze blijkbaar vinden dat die voor fietsers niet gelden, … Jammer van die mentaliteit ook: fietsers die betrapt worden en allerlei smoesjes uitvinden om zichzelf goed te praten. Dat doen ze als automobilist gegarandeerd ook. 😦 Jammer ook dat meer plaats voor fietsers nogal eens resulteert in het innemen van die ruimte door roekeloze automobilisten. Fietspaden die gebruikt worden als parkeerplaats bijvoorbeeld.

  2. Wat Says:

    Ik rijd slechts op één plek door het rood 😉 Als ik uit de St-Ptnieuwstraat naar de zuid rijd. De licht bij de Vooruit zijn nu eenmaal redelijk nutteloos voor fietsers die rechtsaf afslaan.

    Is dat een excuus? Nee. En ja ik betaal gerust een boete als daar flikken zouden staan. Maar ik doe het toch 😉

  3. Hilde Says:

    Ik rij op één plaats door het rood, al moet ik toegeven dat het nu al lang geleden is, dus misschien is de situatie intussen aangepast?
    Op het fietspad langs de Frère-Orbanlaan, waar het fietspad de tramsporen kruist, voor de tram die de stad in rijdt. Daar gaan de lichten op rood als er een tram staduitwaarts rijdt, voor de auto’s (logisch, want die kruisen die tramsporen), maar ook voor de fietsers (niet logisch, want die kruisen enkel de stadinwaartse sporen).
    Bovendien zijn de lichten voor de tram die de stad inrijdt ook niet goed afgesteld: het is rood als de tram nog mijlenver is en het wordt weer groen voor de fietsers als de tram eraan komt. Frustratie voor beide partijen!

  4. Hilde Says:

    De politie doet wel meer zulke acties. Om middernacht aan de Dampoort een auto tegenhouden die op de busstrook rijdt, terwijl er verder geen kat op de baan is. ’s Morgens tijdens het spitsuur rijdt de busstrook vol met auto’s, waardoor de bussen die de stad inrijden opgehouden worden, maar dan heb ik nog nooit politie gezien….

    Trouwens, ik heb ’s morgens ook een probleem met het fietspad komende van de Antwerpsesteenweg naar de Dampoort. Als je het correct wil doen, moet je helemaal rechts rondrijden, achter de bushaltes door, voorbij een aftandse fietsenstalling (met fietsen die half over het fietspad staan/hangen), en dan kom je op het fietspad onder de spoorwegen. Wie verzint zoiets? Geen enkele fietser rijdt die route!
    Als je het vlot wil doen, ben je in overtreding: dan neem je de busstrook en ga je meteen rechtdoor om op het rode fietspad te komen.

    • peter Says:

      Pardon!!!
      Ik rijd wel elke dag reglementair door de dampoort.
      Het is wel niet evident want ’s morgens staan er meestal schoolgaande gasten op het fietspad onder de brug. Je mag ze er evenwel niet op aanspreken want dan gaan hun decibels van 50% naar 120%

      • Hilde Says:

        De onderdoorgang is voor mij ook geen probleem – behalve idd de voetgangers op het fietspad – maar Peter, bedoel je dan dat je echt de hele bocht naar rechts maakt, langs de kleine parkeerplaats en achter alle bushaltes door? Vind je dat handig? Ik zie ’s morgens echt niemand zo rijden, dus jou heb ik blijkbaar nog niet gezien 😉
        Ik bedoel dus wel degelijk als je van de Antwerpsesteenweg komt en niet van de Land van Waaslaan.

  5. Kalle Says:

    hoezo symboolactietjes? er worden prioriteiten vastgelegd en dan gaat men tot actie over. mooi toch? onlangs werd ik op de Verloren Kost staande gehouden door een agent op de fiets (tijdens de ochtendspits, jawel!). dat ik de aanschuivende auto’s niet langs links mocht voorbijrijden, zei ie. dat er rechts geen plaats is, zei ik. maakt niets uit, zei de agent. waarop hij verder fietste. links langs de auto’s!
    en nog keuzes & prioriteiten: twee weken geleden werd ik tegengehouden in de Bourgoyen, ook al langer een serieus pijnpunt in het Gentse verkeer. ik was onderweg met de fiets van Mariakerke naar de Blaarmeersen en nu het fietspad langs de R4 (binnenring) onderbroken is, is dit de kortste (& veiligste) weg. de paden zijn er breder dan het breedste fietspad dat je in Gent kan vinden en er is meer dan plaats genoeg voor de (weinige) wandelaars. maar goed, je mag er niet fietsen, dus moest ik terug. alternatief: brug over, fietspad langs de buitenring, naar Drongen, daar weer brug over om dan aan de ‘verkeerde’ kant van de Watersportbaan uit te komen; oftewel een paar kilometer extra.
    ben dan maar weer naar huis gefietst en heb de auto genomen. doe ik tegenwoordig wel vaker, en ik moet zeggen: dat valt eigenlijk best mee.

    • Hilde Says:

      Is dat echt zo, dat je geen autofile langs links mag voorbijrijden met de fiets?
      Ik dacht dat het wel mocht, als de auto’s stil staan.
      Weet iemand dit?

      • Frans Says:

        Het mag, zolang je niet over een volle witte streep rijdt.

      • DriesO Says:

        Op p.29 van de “De Knappe Trapper” van het BIVV:

        http://www.bivv.be/dispatch.wcs?uri=730145638&action=viewStream&language=nl

        Wanneer de voertuigen stilstaan
        Je mag ze langs links of langs rechts voorbijrijden. Doe dit wel
        traag en voorzichtig.

        Wanneer de auto’s langzaam rijden
        Je mag ze alleen langs links inhalen. Rechts inhalen is verboden.

      • Hilde Says:

        Op de Verloren Kost is geen witte streep, dus die agent had het bij het verkeerde eind?

        En wat Dries schrijft: dan zou je een rij stilstaande auto’s net elke keer wél links moeten voorbijrijden? En als de auto’s weer beginnen rijden, moet je dan weer naar rechts? Dat lijkt me pas gevaarlijk.

      • Jan Says:

        Hilde schreef: “En wat Dries schrijft: dan zou je een rij stilstaande auto’s net elke keer wél links moeten voorbijrijden? En als de auto’s weer beginnen rijden, moet je dan weer naar rechts? Dat lijkt me pas gevaarlijk.” Voor alle duidelijkheid: Dries schreef het omgekeerde, en Dries heeft gelijk. Een stilstaand voertuig mag je links of rechts voorbijrijden, een rijdend voertuig alleen langs links (de idee is dat je, als je een rijdend voertuig langs rechts voorbijsteekt, uit een ongewone hoek komt en de chauffeur je niet opmerkt als hij naar rechts uitwijkt/afslaat/parkeert).

      • Hilde Says:

        OK, ik had het blijkbaar verkeerd gelezen.
        Maar het blijft toch ingewikkelde materie….

  6. Hilde Says:

    Ik heb net het stukje in De Gentenaar gelezen. Ik ken het kruispunt goed en natuurlijk mag je niet door het rood rijden, maar ik snap ook de frustratie van de beboete fietsers. Ik durf ook wel al eens aanzetten als het voor de voetgangers in de Lammerstraat groen wordt, omdat je -bergop- wat tijd nodig hebt om op gang te komen, of anders word je door de achteropkomende auto’s opgejaagd.
    En bovendien zijn ook daar de lichten slecht afgesteld: als je nog door het groen rijdt in de Walpoortstraat, en je komt aan het zebrapad ter hoogte van de Vooruit, is het daar al groen voor de voetgangers…. Weet iemand of hiervoor ook een meldpunt bestaat?
    En weet je, je mag aan dat kruispunt vanuit de Walpoortstraat ook niet linksaf de Lammerstraat in met de auto. Is dat geen idee voor de politie om daarvoor eens op dat kruispunt post te gaan vatten? Ik tel er elke dag wel een tiental auto’s die die overtreding begaan.

    • Hilde Says:

      Hier ben ik nog eens. Ik realiseerde me vanmorgen hoe het komt dat zoveel fietsers door het rood rijden als ze uit de Walpoortstraat komen en linksaf de Lammerstraat inrijden of rechtdoor de Sint-Pietersnieuwstraat in.
      Als je in het fietsvoorsorteekvakje staat, zie je duidelijk de “(voetgangers)lichten van de Lammerstraat. Maar de verkeerslichten in de Walpoortstraat (eigenlijk al Sint-Pietersnieuwstraat) staan eigenlijk teveel naar achteren, m.a.w. het fietsersvakje ligt meer naar voren, dus die lichten kan je niet goed zien, tenzij je een stijve nek wilt.
      Spontaan ga je dus die voetgangerslichten in de gaten houden, en ben je enkele seconden te vroeg weg, en dus door het rood…..

      • Frans Says:

        Hilde, een zeer terechte vaststelling die je best doorspeelt aan de VTA (Verkeerstechnische afdeling) van de politie. In ons landje zijn verkeerslichten zelden “vriendelijk” voor fietsers en voor wachtende autobestuurders in “pole position”. Zelfs specifieke fietsverkeerslichten staan op 2m hoogte. In andere landen zijn bijkomende verkeerslichten op ooghoogte algemeen.

      • Hilde Says:

        Ik heb het doorgegeven aan de VTA, maar nog geen reactie gehad.

      • Hilde Says:

        Ik kreeg vandaag antwoord van de VTA: aan de Dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen van de stad Gent werd gevraagd om betreffend opstelvak voor fietsers achteruit te leggen.:-)


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: