Blokken

Ik krijg de krakkemikkige lichtenregeling van de Sint-Lievenspoort niet goed uitgelegd met foto’s. Video zou makkelijker zijn :). Later deze week een nieuwe poging.

Momenteel krijgt de Antwerpesesteenweg tussen Potuit en Nieuwelaan een opknapbeurt:

091027Gent_fiets&Leo's 018
27okt09, 12u11, Antwerpsesteenweg
Het asfalt was op en versleten. De riooldeksels en -kolken worden mee vernieuwd. Dit is een werf van het Vlaams Gewest. Ik ben benieuwd naar de fietstoets van deze werken.

De werf op de kruising met de Nieuwelaan lijkt afgerond, met teleurstellend resultaat. Het kruispunt blijft tot vandaag onveilig voor fietsers. De situatie was vroeger zo. Deze zomer waren er aanpassingswerken. Het kruispunt kreeg een kortere afslag naar de Antwerpsesteenweg, met een verbetering voor fietsers:

091027Gent_fiets&Leo's 009
27okt09, 11u56, Antwerpsesteenweg / Nieuwelaan
Dit bevordert de overzichtelijkheid voor allen. Voetgangers worden weggeleid van het kruispunt. Aan de overzijde gebruikt men hetzelfde scenario voor fietsers. Tussen Antwerpsesteenweg en Nieuwelaan ligt een apart fietsparcours, zodat fietsers niet meer knal op het kruispunt uitkomen. Het ziet eruit als een dubbelrichtingspad:
091027Gent_fiets&Leo's 014
27okt09, 11u58, tussen Antwerpsesteenweg & Nieuwelaan
De oversteekplaats is even onveilig als voorheen:
091027Gent_fiets&Leo's 015
27okt09, 11u58, Nieuwelaan
Louter juridisch is dit ok: witte blokken geven aan dat dit een fietsoversteekplaats is. De haaietanden geven aan dat auto’s voorrang hebben. Er zit zelfs een asverschuivingske in. Hier komt hopelijk bliksemsnel een solide middenberm, want op deze manier sta je naakt tussen de auto’s. De vroegere afslagpijlen (links van deze verfmiddenberm) zijn niet eens verwijderd.

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

7 gedachten over “Blokken”

  1. Ik vind deze verandering ook voor de auto’s geen verbetering. Als je van de Dampoort komt op de Nieuwelaan en de Antwerpsesteenweg wil inslaan, heb je een heel korte invoeg strook, en er schemert nog wat oude wegbeschildering doorheen. Heel verwarrend. Het was me als automobilist niet duidelijk dat er nu ook markering was voor een oversteekplaats voor fietsers…. shame on me! Ik zal er de volgende keer eens op letten of er evt ook een oversteekplaats met een verkeersbord staat aangegeven. Zou wel handig zijn.

    1. Ik ben gisterenavond ’s avonds laat met de auto nog eens langs daar gereden. Er staat geen bord ofzo dat de fietsersoversteekplaats aangeeft.
      Bovendien zullen auto’s die in de praktijk daar linksaf de Antwerpsesteenweg willen inrijden, zich al op voorhand links gaan stellen, omdat “het vroeger ook zo was”, omdat de huidige voorsorteerstrook erg kort is, en omdat de auto’s die rechtdoor rijden in je gat komen duwen. De fietsersoversteekplaats zal dus gewoon overreden worden. Fietsers als overstekend wild!
      Verkeerslichten-op-aanvraag voor fietsers – een waarom ook niet voor voetgangers, met een zebrapad – zouden hier welkom zijn.

  2. Zelf juridisch zou ik durven aanvechten of het wel ok is. Misschien is dit niet rechtstreeks in strijd met de wetgeving omtrent verkeersinrichting, maar er speelt nog meer wetgeving.

    Als voor deze aanpassing een stedenbouwkundige vergunning is aangevraagd geworden*, dan dient bij de toekenning van de vergunning de toets van ‘goede ruimtelijke ordening’ zijn gemaakt. Bij de toetst van goede ruimtelijke ordening dienen ook veiligheidsaspecten een rol te spelen. M.a.w er mag geen stedenbouwkundige vergunning afgeleverd worden voor werken die veiligheidsproblemen opleveren. Voor iedereen met een beetje verkeersinzicht lijkt het me duidelijk dat de situatie op de laatste foto vanuit dat oogpunt onaanvaardbaar is.

    (*Wat ik niet zeker weet, daarvoor kan ik onvoldoende inschatten hoeveel er gewijzigd is aan de bestaande situatie.)

    Hoe het juist zit als er geen stedenbouwkundige vergunning afgeleverd diende te worden voor deze werken weet ik niet. Maar ook dan heb ik het sterke vermoeden dat – indien iemand er juridisch werk van zou maken – een veroordeling van de wegbeheerder niet uit te sluiten is.

  3. Twee opmerkingen:
    – aan de fietsoversteekplaats op de Nieuwelaan werd dit weekend gewerkt, heb ik in de vlucht gezien. Ze waren een soort eilandjes in het midden aan het bouwen. Ik heb het resultaat nog niet gezien
    – de werken aan de “oude” Antwerpsesteenweg (tussen Nieuwelaan en Potuit) zijn afgerond. De asfaltlaag ziet er keurig uit. Alleen is er op sommige plaatsen enkel plaats voor héél smalle wagens om te parkeren…. een beetje wagen staat met de linkerwielen op de witte markeringslijnen voor het fietspad (ik heb jammer genoeg geen foto’s). Een gemiste kans…..

  4. Gisterenavond het resultaat van de fietsoversteekplaats gezien, weliswaar vanuit de auto. Het ziet er goed uit, is mijn eerste indruk. Voor de auto’s duidelijk aangeduid met reflecterende borden, voor de fietsers in het midden een vluchtheuvel afgeboord met “paddestoelen” (of hoe noem je die dingen?).
    Meteen is het voor de auto’s ook duidelijker hoe en waar ze nu eigenlijk de Antwerpsesteenweg kunnen indraaien, geen oude en nieuwe wegmarkering meer naast elkaar.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s