Ertussen

Misschien is het een subjectieve waarneming.
Misschien ben ik het mietje van dienst.
Misschien is angst een overdreven woord.
Maar hier voel ik er me steeds “ertussen”.

15nov09, 15u15, Corneel Heymanslaan

Het is heel zeker een argument om fietspaden zoveel mogelijk naast voetpaden aan te leggen.

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

6 gedachten over “Ertussen”

  1. Als er een soort fietspaden zijn waar ik doodsangsten uitsta, zijn het smalle fietspaden die geklemd zitten tussen geparkeerde wagens en het voetpad. Bovendien ben je op die fietspaden ook zeer slecht zichtbaar voor (afdraaiende) wagens als men het fietspad in de buurt van kruispunten niet naast de weg brengt.

    M.a.w hoewel het fietspad op de foto, de naam fietspad niet waardig is, zijn fietspaden naast voetpaden ook slechts onder bepaalde voorwaarden veilig, ze kunnen – bij slechte aanleg – even onveilig of zelf onveiliger zijn dan het fietspad op de foto.

  2. Fietsbult zei “Het is heel zeker een argument om fietspaden zoveel mogelijk naast voetpaden aan te leggen.”

    …het is vooral een argument om fietspaden breed genoeg te maken (volgens de normen van het vademecum Fietsvoorzieningen).

    Wat deze Heymanslaan betreft: een bouwaanvraag is lopende voor de toekomstige grote rotonde op de Heymanslaan (aan de faculteit farmacie) waar de in- en uitrit voor het UZ komt.

    Op zich is het goed dat duizenden auto’s voor het UZ niet meer in de De Pintelaan zullen komen.
    Er zullen ook geen auto’s meer het fietspad aan de huidige uitrit blokkeren bij het uitrijden.
    Hopelijk kan ook deze fietsonvriendelijke asfaltvlakte dan heraangelegd worden:
    https://fietsbult.wordpress.com/2009/06/18/melding-28-klotekruispunt-3/

    De fietspaden aan die toekomstige rotonde zien er zeker breed genoeg uit op de plannen.

    Ik heb wel vragen bij het feit dat die nieuwe in/uitgang voor het UZ enkel op autoverkeer voorzien is. De bestaande officieuze zijingang-Heymanslaan voor fietsers staat niet meer op de plannen, alhoewel die de veiligste UZ-ingang is voor fietsers die uit richting Koekoeklaan en Burggravenlaan komen.

    Zal dit het nut van de toekomstige fietsbrug naar Ledeberg (Meierij – Moutstraat) niet ondermijnen, want de route Moutstraat-Harelbekestraat-parking Dreambaby loopt dan voor fietsers dood op die rotonde.
    Die fietsbrug moet nochtans dienen voor de fietsverbinding Ledeberg/Gentbrugge – UZ…

  3. Ik zie hier vooral een argument om op de rijbaan te fietsen, want dit fietspad is “onbruikbaar”. Onze laatste Gentse Nobelprijs verdient beter.

  4. Op de Antwerpsesteenweg, vanaf de Potuit weg van de Dampoort, hebben ze nieuwe asfalt gelegd, en dus ook nieuwe strepen geschilderd. Alles nieuw en dan slagen ze er in om op sommige plaatsen de parkeerstroken (rechts van het fietspad) zo smal te maken dat een auto die zich parkeert in de goot tegen het voetpad toch nog met een volledige band op het fietspad staat 😦
    Het wegvlak bolt wel goed.

  5. Niks mietje. Het is gewoon gevaarlijk.

    Van hetzelfde kaliber: de Achilles Heynderickxlaan richting Ledeberg. Rechts: geparkeerde vrachtwagens. Links: 4 (vier!) baanvakken voor auto’s, die daar dan ook voorbij razen. En voor fietsers: een strookje beton, overal opgelapt, nauwelijks breder dan de goot.

Plaats een reactie