Ecologie

Groenhuis heeft een pagina over fietsen, vol tips en links, en krijgt een plaatsje in de blogroll. In tempo non ecologista was fietsen iets voor arme mensen. Nu zelfs liberale partijen ecologie ontdekt hebben, en de link financies/ecologie bon ton, is fietsen ook iets voor rijke mensen geworden. Geen bezwaar. Waarom zou iemand uit Sint-Martens-Latem niet naar het werk of station fietsen? Omwille van de Sterre? Omwille van de Europabrug? Omwille van de autostradebrug in Afsnee? Als de fietsinfrastructuur in orde is zal hij/zij ongetwijfeld vlotter de fiets nemen.
Waarom zouden kinderen die anno 2009 aan de Zuid gedropt worden niet met de fiets naar school durven/mogen komen?

10nov09, 16u13, Woodrow Wilsonplein
Ik ben zeer benieuwd welk toekomstperspectief Gent heeft voor dit dagelijks autoritueel. Binnen hoeveel jaar zal men dit verbieden? Binnen hoeveel jaar zullen de alternatieven met openbaar vervoer en/of fiets degelijk genoeg zijn? Tot op heden is deze parkeerrotzooi een “grijze zone”. Misschien kan men deze grijze zone verplaatsen naar waar ze thuis hoort: de onderliggende parkeergarage. Zo blijft het zebrapad tenminste een zebrapad. En verwordt een hoofdfietsas niet tot een nòg grotere rodeo.
10nov09, 16u19, Woodrow Wilsonplein

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

13 gedachten over “Ecologie”

    1. Autorijden mag op de rijbaan voor de bib, en natuurlijk van en naar de ondergrondse parking.
      (De hoofdrijbaan over het Wilsonplein is verboden voor auto’s, niet voor bussen en fietsers.)

      De massa auto’s op de foto staat op het trottoir (voetpad), wat niet toegelaten is door de wegcode,
      maar dit wordt hier blijkbaar gedoogd.

      Iets voor foutparkeerders.be 🙂

  1. Het is daar niet verboden te rijden, maar idd elke dag een rodeo. Fietsers, auto’s, voetgangers, bussen, taxi’s, paaltjes, …. Goe were aan de Zuid!

  2. Ik dacht ook dat dat niet mocht, maar het staat daar op het Zuid dagelijks vol met auto’s van mama’s en papa’s die hun schoolkinderen komen afhalen.

    Ik snap echt niet dat men daar niets aan doet. Het Zuid is een kruispunt voor het openbaar vervoer. Als die kinderen tot het Zuid kunnen wandelen om door hun ouders opgepikt te worden, dan kunnen ze toch even goed dat eindje wandelen om er de bus of tram te nemen. Zo wordt het voor iedereen veiliger.

  3. Het Wilsonplein werd heraangelegd door een schare “deskundigen” en ging –met veel Europese subsidies- een stedenbouwkundig voorbeeld worden van “naadloze” overgang van vervoersmodi. De mislukking is zo manifest dat het stadsbestuur hier geen paaltjes durft plaatsen. Met de afrit van de autoweg (die in deze rubriek al treffend vergeleken werd met een autoverkeersinjectiespuit) is deze situatie bijna onvermijdelijk.
    Benieuwd of het ondergronds kiss&ridesysteem onder het St-Pietersstation beter zal zijn.

  4. De snelste manier om zoiets opgelost te krijgen is om massaal te gaan klagen bij de ombudsvrouw van Gent (ombudsvrouw@Gent.be). Hoe meer klachten iets ginder krijgt, hoe hoger de prioriteit.

  5. Ik heb de volgende vraag gesteld aan de dienst Mobiliteit en aan de verkeerstechnische afdeling van de politie Gent, omdat het me helemaal niet duidelijk is of die auto’s daar naast de bibliotheek mogen stilstaan. Wat niet wegneemt dat ik er ook wel op foeter als ik daar passeer met drie kinderen op de fiets.

    Ik vraag me wel af of je hiervoor terecht moet bij de ombudsvrouw? Het gaat hier over een verkeerssituatie, niet over een slecht werkende overheid. Of zie ik dat verkeerd?

    “Op schooldagen rond 16u (woensdag 12u) verzamelen naast de bibliotheek aan de Zuid vele auto’s die hun kinderen willen komen oppikken. Ze willen wel de stad niet in, maar rond de bibliotheek/administratief centrum rijden om snel weer weg te zijn. Ze parkeren zich in rijen zowel links van de baan (de auto’s en fietsen achter hun steken wel langs links voorbij en voor de tegenliggende fietsers is er nog plaats, toch?) als rechts van de baan (voor een deel op het – quasi gelijkgrondse?) voetpad en soms ook een deel op de baan.

    Als fietser komende van het Zuid (richting ‘bruggetjes of bomenlaan’) is het dus laveren tussen de onvermijdelijke voetgangers van en naar de bushaltes, het auto- en fietsverkeer dat van de andere kant komt en al minder plaats heeft en de geparkeerde wagens aan de rechterkant, die vaak half op de baan staan, waar deuren open zwaaien, …

    Wat ik me nu afvraag, is of die wagens op het voetpad (?) aan de bibliotheek daar eigenlijk wel mogen staan (om kinderen te laden en te lossen).

    Indien wel (zou kunnen), is het misschien een idee om op die plaats op de grond een strook te schilderen (kiss en ride?) die duidelijk aangegeven is, maar die ook voldoende van de straatkant verwijderd is, zodat ze niet meer half op de baan staan. En dan is het voor iedereen duidelijk.

    Indien niet, is het misschien een idee om, naast eens stadswachter of een vriendelijke agent die hen er af en toe op te wijst dat dat niet de bedoeling is, op een het gedeelte van het voetpad naast de rijweg een rood fietspad te schilderen voor het van het zuid wegrijdende fietsverkeer? Zo neemt de fietser geen plaats in van de rijstrook (waar ook nog wagens stil staan), is er nog voetpad genoeg over en zal men er niet zo snel meer gaan parkeren (grote overtreding, toch?) omdat het dan duidelijk is dat het niet de bedoeling is.

    Dit fietspad kan dan lopen tot aan het einde van de bibliotheek en dan ‘afslaan’ voor het muurtje van de inrit van de parking, zoals je nu automatich rijdt. Misschien kan daar ook die struik wat ingekort worden, zodat chauffeurs van in de richting Zuid rijdende auto’s en de van het Zuid komende fietser (vooral kinderen) elkaar sneller opmerken.”

    1. Kiss&Ridezones, dat werkt gewoon niet (laad&loszones evenmin). Wie daaraan twijfelt moet eens in de buurt van het St-Pietersstation (best bereikbaar met de fiets). De zeldzame kiss&ridezones (een tiental plaatsen) zijn daar al WEKENLANG en PERMANENT ingenomen door dezelfde geparkeerde voertuigen.

    2. Filip, een aantal politieacties komen er pas nadat er een hoop klachten binnenkwamen bij de ombudsvrouw (zoals bijv de actie tegen roodrijdende fietsers aan de Vooruit een paar weken geleden). In e-mail berichten liet de ombudsvrouw duidelijk blijken dat zolang er geen klachten binnenkomen er wat haar betreft ook geen probleem is.
      Dit is inderdaad een verkeerstechnische zaak, maar doordat er nu niet tegen opgetreden wordt (een vriendelijke parkeerwachter is wat mij betreft even goed optreden als een agent die boetes uitschrijft), is een duidelijk teken dat er ergens iets misloopt, en daarmee is een melding hiervan bij de ombudsvrouw zeker op zijn plaats. Wanneer er op korte tijd meerdere klachten binnenkomen zal zij de bevoegde dienseten (parkeerbedrijf, politie, dienst mobiliteit, …) er wel over aanspreken.

      Nogmaals, als er geen klachten binnenkomen is er geen probleem, ’t is dus aan de mondige fietser om klachten door te geven naar een centraal meldpunt zodat de grootte van het probleem in kaart kan worden gebracht.

  6. De politie heeft afgelopen maand wel al 6 keer (zes! six!) massaal (telkens met minimum 15 man sterk) gecontroleerd aan het Kruispunt Lammerstraat, Sint-Pietersnieuwstraat, Bagattenstraat.

    Ok, fietsers mogen niet door het rode licht, maar hier is toch sprake van enig favoritisme ten opzichte van de sterke automobilist in Porsche, BMW, Landrover en andere dure bakken.

  7. ik heb een vermoeden, dat de reden waarom deze situatie al jarenlang niet wordt aangepakt, is, omdat de personen die hierover beslissingsbevoegdheid hebben waarschijnlijk ook hun kinderen hier afzetten… ik wil hiermee niet in een klassestrijd vervallen, maar het is wel vrij duidelijk aan de betreffende autos dat het hier om een bepaalde laag van de bevolking gaat.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s