De haven kwam hier nog maar weinig aan bod. Te weinig. Toets in de zoekfunctie haven, en je krijgt alle berichten hierover (en vergeef me, ook de berichten over handhaven). Melding 34 van 5 oktober, (een makkie, gewoon een zandbergje opkuisen) is nog steeds niet opgelost.
Je kon al lezen dat mijn ouders in Zelzate wonen. Af en toe fiets ik erheen. Een veilige fietsroute van huis tot huis bestaat niet. Ik weet dat al sinds ik kind ben. Ik zit met honderden foto’s over deze routes, maar zag er geen beginnen aan, want de Gentse haven is gewoon één fietsramp. Om een échte groene haven te worden zal men massaal moeten investeren in fietsinfrastructuur. Tot zolang is woon/werkverkeer per fiets er een risicovolle bedoening.
Gans de maand december krijgt u elke dag 1 detail uit mijn fietsrit Gent-Zelzate van deze voormiddag, vaak een situatieschets van een kruispunt. Situatie 1 is op “stedelijk” grondgebied. Tenminste: ik vermoed dat dit kruispunt van de Motorstraat met het “opritje” naar de John Kennedylaan een stadsweg is. De foto’s zeggen voldoende.
En dan laat je alleen maar het allerbeste stukje Motorstraat zien. Er is ook nog een stuk Motorstraat –op jouw 1e foto in de achtergrond– dat tot aan Lourdes loopt en waar het fietspad aan de ene kant geen fietspad is maar hobbelig (boomwortels) zand en keitjes en aan de andere kant tot voor kort losliggende dals, die nu vervangen zijn door kleine keitjes.
Het heet dan ook “Motorstraat” waar fietsen een anomalie blijkt. Je moet als fietser al goed gek zijn om vanuit de Hogeweg je voorrang naar links (Kennedylaan) op het “fietspad” te nemen.
Wat daar ook regelmatig een probleem vormt, is de begroeiing. Je kan zo ineens tegen een uitgegroeide tak fietsen.
Ik heb daar de groendienst eens voor gebeld, die hebben dat dan snel gesnoeid, maar dat zou normaalgezien bevoegdheid van de NMBS zijn omdat het een spoorwegberm is.